- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
"Lisäksi on mahdollista, että osa raitioliikenteen suunnitelluista laajennuksista ajettaisiin johdinautoilla", HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski kertoi.
Tuo on jo aika vanha uutinen, joka ei käytännössä edusta uuden HSL:n eikä Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston mielipidettä. Uutisessa sanotaan "on mahdollista", ei varsinkaan, että raide-Jokeri olisi jäissä. Johdinautojen hankeselvitys erinäisille linjoille saattaa toki vielä syntyä, mutta tällä hetkellä HSL:ssä näyttää olevan enemmän innokkuutta raitioteiden laajentamiseen mm. linjalle 14.
Todellinen poliittinen suuntaviiva raide-Jokerille syntyy HLJ 2011:n valmistuessa. Ennustan vahvasti, että raide-Jokeri nousee siinä aikaisemmasta kolmoskorista ykköskorin hankkeeksi, täysin riippumatta, mitä johdinautorintamalla tapahtuu. Jos johdinautoja Helsinkiin halutaan, 1-Jokeri ei ainakaan niille ole soveltuvin kokeilukohde. Siitä taas vallitsee tällä hetkellö jo hyvin vahva mielipide, että Jokeri-pikaraitiotiellä saadaan linjaa vietyä merkittävästi eteenpäin.
Summa summarum: raide-Jokeri ei todellakaan ole jäissä, eikä varsinkaan lainaamasi uutisen perusteella.
---------- Viesti lisätty kello 21:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:36 ----------
Eikö johdinauton kapasiteetti riitä Jokeri-linjalle ?
Tämä liikennöi Sveitsissä. Jonkin verran tässä autossa on kapasiteettia.
www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article32125.ece
Jokerillä kävi jo göteborgilainen kaksinivelbussi, joka todettiin aika yksimielisesti huonoksi. Ei sitä millään tavoin paremmaksi tee se, että laitetaan vielä sähkölangat päälle.