- Liittynyt
- 24 Lokakuu 2007
- Viestit
- 2,238
Vaikein aihe tässä on infrastruktuurin katu-osa. Mutta heti kun ryhdytään esittämään, että johdinauton etu on ettei se tarvitse raiteita (missä se ei poikkea mitenkään muistakaan busseista), mennään metsään väittämällä, ettei katu mitään maksa.
Kyllä on erittäin havainnollistavaa verrata johdinauton ja raitiovaunun vaatimia teknisiä linjastorakenteita. Vedetäänkö 2 raidetta ja 1 ilmajohto vai 2 ilmajohtoa tavanomaiseen ajorataan. Harvoin on niin hyvin suunniteltu linja , jota ei jossain vaiheessa tarvitsisi tarkistaa reitin suhteen. Nyt kohta tarkistetaan raitiovaunujen reittiä Kauppatorin,Unioninkadun ja Aleksanterinkadun tuntumassa. Toisin sanoen, kaksi ilmajohtoa vaihtaa helpommin paikkaa kuin 1 ilmajohto ja kaksi kiskoa .
Martti
---------- Viesti lisätty kello 23:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:01 ----------
Vielä parempi olisi, jos meillä olisi oma subforum näivettämishankkeille, jonne myös neuvostotekniikkaan perustuvat johdinautot kuuluvat. On aika kaukana kehityshankkeista, kaivata tänne kehityksen nimessä itä-euroopan kulkumuotoja.
Ei kannata suhtautua johdinautoihin tunteella, vaan järjellä. Amerikassa, Sveitsissa ja Itävallassa on erinomaisesti rakennettuja johdinautojärjestelmiä. Repisikö Killerpop nämä pois , koska tuovat mieleen Neuvostoliiton ?
Martti
---------- Viesti lisätty kello 23:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:16 ----------
En usko, että täällä kukaan niin ajattelikaan. Olen varma, että niin minä kuin vaikka Mikko Laaksonen ja muutkin johdinautokeskusteluun osallistuvat arvostavat suuresti asiallisesti esitettyjä johdinautoja puolustavia argumentteja. Juuri niitä tarvitaankin, jotta syntyy keskustelua!
Aivan yhtä hyvin voidaan keskustella raide-Jokerin yhteydessä myös sen vaihtoehdosta eli sen muuttamisesta johdinautolinjaksi. Ja niin on keskusteltukin. Enkä muista lukeneeni sieltä "ratikkapuolueen" kirjoittaneen, kuinka niitä johdinautoja pitää taas tunkea joka paikkaan. En itse kannata johdinauto-Jokeria, mutta toivotan tervetulleeksi kaiken asia-argumentteihin tukeutuvan keskustelun siitä.
Omalta osaltani päätän tämän metakeskustelun tähän.
Maalaisjärki sallittaneen myös. Jokeri on suosittu ja sillä on käytössä suhteellisen uusi kalusto. Kun ylpuolelle aletaan vetää kaksi ilmajohtoa, niin dieselkalustoa käytetään edelleen uusien johdinautojen ohessa. Johdinautolinja siis toimii alkuvaiheessa kahdella eri voimalähdemuodolla ja näin ollen olemassa oleva diesel-kalusto voidaan hyödyntää.
Martti
Viimeksi muokannut moderaattori: