Koko perusinfrassa kahden ilmajohdon vetäminen on kahta kiskoa ja yhtä ilmajohtoa halvempaa.
Olet hokenut tätä paikkansapitämätöntä väitettä täällä vaikka kuinka pitkään.
Johdinauton infra ei ole vain johtimet.
Johdinauton infra on johtimet + virransyöttö + varikot + bussin liikennöitävät kadut.
Johdinten, virransyötön ja varikon kustannukset ovat karkeasti ottaen täsmälleen samat kuin raitiotiellä.
Bussin liikennöitävien katujen kustannukset unohdetaan usein sekä tällaisessa vapaa-ajan keskustelussa että oikeassa päätöksenteossa herttaisesti. Niiden sekä investointi- että ylläpitokustannukset ovat kuitenkin erittäin merkittävät.
Millä tahansa kadulla, jolla bussit ovat pääosa raskaasta liikenteestä, pääosa talvikunnossapidon sekä 3-10 v välein tehtävän uuden päällystyksen kuluista ovat bussiliikenteen ylläpitokuluja. Samoin pääosa kadun investointikustannuksesta on bussiliikenteen kuluja. Pelkästään henkilöauto- ja huoltoliikenteelle tarkoitetun kadun investointi- ja ylläpitokustannukset ovat selvästi pienemmät kuin busseille tarkoitetun.
Helsingin keskikaupungin sekä pääosan esikaupungeista olosuhteista ei riitä vain bussille mitoitettu katu, vaan bussille täytyy varata oma kaista tai katu tai ylimitoittaa katu niin paljon, että bussiliikenne on sujuvaa. Huomaa, että myös kadun väljä mitoitus suhteessa muun liikenteen määrään on yksi vaihtoehto saada bussiliikenne sujumaan.
Ongelmana on, että bussin infrakustannuksista ei ole tehty ajantasaista tutkimusta, jonka tekeminen kuitenkin olisi ihan perusedellytys, että bussin tai johdinauton infrakustannuksia voisi edes verrata raitiotiehen. Kuka ottaisi tämän tehtäväkseen? Jos joku on diplomityön tarpeessa, voin suositella potentiaalisille rahoittajille.
Noin arkisesti ottaen voi kuitenkin kohtuudella arvioida että noin 30 vuoden kuoletusajalla bussin tai johdinauton kadun investointi + ylläpitokustannukset ovat vähintään yhtä suuret kuin vastaavan raitiotien. Ne vain painottuvat enemmän toistuviin päällystyksiin ja talvikunnossapitoon kuin raitiotien, jolla pääpaino on investoinnissa.