339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,469
Bussin liikennöitävien katujen kustannukset unohdetaan usein sekä tällaisessa vapaa-ajan keskustelussa että oikeassa päätöksenteossa herttaisesti. Niiden sekä investointi- että ylläpitokustannukset ovat kuitenkin erittäin merkittävät.
Mikähän siinä on, ettei tästä löydy kunnollista tietoa? Minusta olisi tärkeää saada faktapohjaista tutkimustietoa siitä, mikä bussin väyläkustannus tosiasiallisesti on, kun puhutaan suomalaisista liikenne- ja sääoloista ja
- autokadusta, jossa bussit käyttävät autokaistoja (vertailu siis siihen, että kadulla ei ole bussiliikennettä)
- bussikaistojen osalta kadusta, jolla on sekä auto- että bussikaistoja
- bussikadusta (jolla siis ei ole muuta liikennettä)
- joukkoliikennekaistoista, joilla on sekä rv- että bussiliikennettä, ja tässä pitäisi eritellä, mikä osa välyäkustannuksista aiheutuu busseista, mikä osa ratikoista ja mikä osa tulee maksettavaksi molemmissa tapauksissa (yhteiset kustannukset)
Tätä tietoa ei tarvitse vain Helsingin seutu, vaan käytännössä koko maan kaupungit. Luulisi, että intressiä, tekijöitä ja tilaaja löytyisi. VTT?
Ylläpitokustannusten lisäksi olisi tärkeää saada tietoa myös rakennuskustannuksista. Joskus foorumilla on esitetty, ettei kustannuseroa juurikaan ole siinä, rakennetaanko 6 metrin levyinen ratikkaväylä vai 7,5 metrin levyinen bussiväylä. En nyt muista, perustuiko tämä ratikalla avorataan vai mihin, mutta joka tapauksessa tästäkin pitäisi saada ihan mustaa valkoisella.
---------- Viesti lisätty kello 23:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:33 ----------
Helsingin keskikaupungin sekä pääosan esikaupungeista olosuhteista ei riitä vain bussille mitoitettu katu, vaan bussille täytyy varata oma kaista tai katu tai ylimitoittaa katu niin paljon, että bussiliikenne on sujuvaa. Huomaa, että myös kadun väljä mitoitus suhteessa muun liikenteen määrään on yksi vaihtoehto saada bussiliikenne sujumaan.
Tämähän se vasta kallista onkin, kun katuja tehdään alueille, missä maapinta-ala on arvokasta. Eli vaihtoehtona vaikkapa Jätkäsaaren/Kruunuvuoren osalta 6-metrinen rv-kaista-alue tai 7,5-metrinen (kaarteissa huomattavasi enemmänkin) bussikaista-alue.
Jo 1 km mittaisella kadulla erotus on 1500 m2.
Jos käytetään temen arviota 1000e/m2 niin 1,5 miljoonaa euroa paloi bussin väyläkustannuksiin ihan jo siksi, että tilantarve on suurempi.
Viimeksi muokannut moderaattori: