Taannoin luin Uutislehti 100:sta, että raitiovaunulla 70 ja bussilla 65 min.
...
CapaCity onkin 19,5, ja tarjoaa 2x määrän matkustuspaikkoja kuin teli.
Medialla on hirmuinen valta mutta olematon vastuu. Jonkun hölösuun huulenheitto ja mainosmiehen lupaukset muuttuvat tosiksi, kun laiska tomittaja kirjoittaa ne juttuunsa viitsimättä tarkistaa mistään, onko jutuissa järjen hiventä. Itse luen lehtiä ja katson ja kuuntelen uutisia aina suurella varauksella. Sillä lähes aina kun olen jostain asiasta perillä itse, siitä kertovat jutut mediassa ovat jollain lailla väärin.
Jokerin oikeat esitetyt matka-ajat voi tarkastaa muutamalla minuutilla internetistä ja Latehan ne eilen jo kertoi. Sen sijaan tämä CapaCityn matkustajamäärä on aivan käsittämätön kupla. Luulisi, että jokainen joka on nähnyt bussin sisältä ymmärtää, ettei sinne mahdu seisomaan 150 ihmistä. Mutta ei!
Löysin
täältä Mersun oman tiedotteen CapaCitystä. Tiedote kertookin avaimen näihin utopistisiin lukuihin. Siellä sanotaan, että seisovia matkustajia lasketaan 8 hlö/m2. Siis puolen metrin käytävällä seisoo porukkaa niin, että nenänpäästä toiseen on etäisyyttä 25 cm. Saksan markkinoille tehdyllä 34 istumapaikan kalustuksella bussissa on 20 m2 seisoma-alaa jolla siis saadaan 193 matkustajaa. Samalla tavalla laskettuna Nr-sarjan nivelratikoissa on tilaa 201 matkustajalle 40 istumapaikalla. Eli miten paljon parempi tämä CapaCity onkaan verrattuna 40 vuotta vanhoihin raitiovaunuihin joissa on sentään 20 % enemmän istuimia?
Entä sitten nykyiset telibussit? Eikö niissä ole 55 istumapaikkaa ja seisontatilaa noin 9,5 m2? Korjatkaa bussimiehet, minulla ei ole Jokeribussien pohjapiirustusta! Näillä tiedoilla nykyiseen Jokeribussiin mahtuu 8 hlö/m2-mitoituksella 131 hlö. Suhdeluku on 1,47, eli CapaCity (Saksan versio) tarjoaa teoriassa puolet enemmän eli noin 1,5 kertaa niin paljon matkustajapaikkoja kuin Jokerin nykyiset bussit – silloin kun istumapaikkoja on 38 % vähemmän.
Käytännössä ei ole näin. Koeajossa ollut CapaCity oli kalustettu 53 istuimelle jolloin seisoma-alaa on ehkä 13,6 m2. Realistinen eurooppalainen seisoma-alan tiheys on 4 hlö/m2. Ja sillä mitalla Jokeribussissa on 93 matkustajaa ja koeajossa olleessa CapaCityssä 107. Lisäys on 15 %. Aika kaukana 2-kertaisesta.
Hauska yksityiskohta muuten. Savolaisen kirjassa Sähkökulkuneuvot vuodelta 1959 on kuva 4-akseliseta yhden nivelen johdinautosta. Pituutta ei kerrota, ei myöskään kotikaupunkia, joka kuvan mukaan on vasemmanpuoleisen liikenteen maassa. Mutta matkustajamääräksi tälle korkealattiabussille annetaan 140 hlö.
Antero