- Liittynyt
- 24 Lokakuu 2007
- Viestit
- 2,238
Sikäli koko kaista ylläpitokuluineen pitäisi jyvittää kaistaa käyttävälle liikennemuodolle. Uuden kadun tapauksessa eroa tuskin silloin suuremmin tulee. Valmiin kadun tapauksessa ratikka häviää kunnallistekniikan suuremman muutostarpeen takia investoinneissa ja voittaa jotain ylläpidossa, jos ylläpitokulut jyvitetään oikein.
Hyvin järjestetyssä liikenteessä ratikan pitäisi voittaa myös liikennöintikuluissa, mutta Helsingissä ratikkaliikenne ei tältä osin toimi kuten pitäisi. Jokainen voi tässäkin miettiä korjautuuko ongelma hankkimalla johdinautoja yhtä huonosti tai kustannussyistä vielä huonommin järjestettyyn liikenneympäristöön vai parantamalla raitioliikenteen toimintaa.
On valitettavaa että keskustelu ajautui raitiovaunujen ja johdinautojen vertailuksi. JOS johdinautoja Helsinkiin tulee, niin niillä nimenomaan korvataan bussilinjoja. (yhdessä selvityksessä tutkittiin raitiolinjan 4 korvaamista johdinautolla, mistä en itsekään heti ole vakuuttunut) Selvityksessä on mainittu kaupungin keskustan läpi liikennevöiviä bussilinjoja. Usein on esilla linja 14. Runeberginkadulla ja Topeliuksenkadulla esimerkiksi kulkee useita bussilinjoja. Onko nyt jossain kaupungin virastossa jyvitetty laskelma siitä, kuinka paljon on linjan 14 osuus katupäällysteen kulumisessa ? Ja pitäisikö se kirjaimellisesti viilaamalla hakea, jos auton katolla on virtajohtimet ?
Helsingissä on juuri uusittu suurella investoinnilla raitiovaunukalustoa ja myös pysäkit on ajanmukaistettu. En minä enkä usko että kukaan mukaan esittää raitiolinjojen KORVAAMISTA JOHDINAUTOILLA. Mutta uusien suunniteltujen raitiolinjojen vaihtoehdoksi tutkitaan johdinautolinja mahdollisuutta. Onko tämä uuden mahdollisen vaihtoehdon tutkiminen jollain tavalla tuomittavaa tai turhaa joidenkin JLF:n aktiivien mielestä ?
---------- Viesti lisätty kello 11:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:38 ----------
Mielenkiintoinen pointti! Molemmat myös vänkäävät omaa asiaansa ottamatta juurikaan huomioon, mitä muut keskustelijat sanovat.
Onneksi ei tarvitse mennä mukaan mainosmiesten pintaliitoon, jossa nimiä ja nimen etukirjaimia kirjoitetaan yhteen ja luullaan hienoksi tyyliksi kirjoittaa erisnimi pienellä kirjaimalla.
Martti Juhani Salomaa