Jos Martti luit viestini tarkkaan, huomasit, että en ottanut lainkaan kantaa siihen, koenko itse johdinautot ”neuvostoliittolaisina” vai en.
Oletko todellakin sitä mieltä että mielikuva Neuvostoliitosta on sellainen asia, jonka selvittämiseen satsataan panoksia ?
Ei tässä lähdetä (tai siis lähdettäisi, jos tällainen kysely tehtäisiin) selvittämään helsinkiläisten mielipidettä Neuvostoliitosta. Tässä selvitettäisiin helsinkiläisten mielipidettä johdinautosta joukkoliikennevälineenä. Jokainen vastaaja sitten ihan itse vastaisi vaikkapa seuraaviin kysymyksiin:
1. Mitä Sinulle tulee mieleen joukkoliikennevälineestä johdinauto eli ns. trollibussi?
2. Jos Helsingin seudulla olisi johdinautoja, matkustaisitko niissä
a. mieluummin kuin bussilla
b. mieluummin kuin raitiovaunulla
3. Tulisiko sinun mielestäsi Helsingissä olla johdinautoliikennettä, ja miksi/miksi ei?
jne.
Olen sitä mieltä, että on syytä satsata panoksia sen selvittämiseen, millaista imagoetua tai -haittaa johdinauto Helsingissä nauttisi.
Johdinautoja puuhataan Helsingin seudulle lähinnä kahdesta syystä: ne tarjoavat lähipäästöttömyyttä ja niillä uskotaan olevan puolellaan imago- ja palvelutasoetu tavalliseen bussiin nähden. Ilmeisesti ainakin osa HSL:n väestä katsoo, että myös johdinautolla voi olla ns. raideliikennekerrointa (lue: väline koetaan niin hyväksi ja miellyttäväksi, että se saa enemmän matkustajia kuin vastaavalla reitillä kulkeva tavallinen bussi).
Ensimmäinen tavoite on selkeä ja sen saavuttaminen johdinautoilla kiistaton, toinen sen sijaan ei. Voi olla, että HSL:n virkamieskunta on väärässä sen suhteen, että johdinauto koettaisiin bussia tasokkaammaksi.
Olekto todellakin sitä mieltä että mielikuva Neuvostoliitosta johdinautojen yhteydessä toimii argumenttina joukkoliikennekeskusteluissa ?
Mielikuvilla on erittäin tärkeä merkitys tämäntyyppisissä asioissa, ja mielikuva voi sekä tuhota monia hyviä hankkeita, tai ainakin haitata ja viivästyttää niitä, että edistää perusteettomasti huonoja hankkeita. Molemmista on esimerkkejä Suomesta.
Kansan mielikuvalla on merkitystä, mutta välillä tuntuu siltä, että myös ammattilaiset ja poliitikot ovat liiaksi mielikuvien varassa. Esimerkiksi Tampereella moni vierastaa ”pika”raitiovaunua siksi, että mielikuva raitiovaunusta on 10 km/h keskinopeudella mateleva 3T. Tampereelle suunniteltu ns. katuratikka kuitenkin eroaisi palvelutasoltaan ja matkanopeudeltaan Helsingin 3T:sta yhtä paljon kuin se eroaisi Helsingin metrostakin.
Oletko valmis tarvittaessa muuttamaan kantasi tässä mielikuva-asiassa, vai laaditko kommenttisi niin huolellisesti että aiot pysyä siina ?
Tämän viestisi perusteella en näe syytä muuttaa kantaani siihen, mitä mieltä olin Murzun kommentista. Mutta jos todistat minulle, että helsinkiläisten vankka enemmistö kokee trollikat houkuttelevaksi liikennevälineeksi, niin toki muutan kantani.