339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Jos puolue A saa gallupissa 8,2% ja B 7,8% "äänistä, jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt", ei silti voida väittää, että puolue A on suositumpi kuin puolue B. Ero on niin pieni, että se mahtuu virhemarginaaliin, ja käytännössä puoleet ovat yhtä suosittuja.
Sen vuoksi:
Jos konsultti on laskenut noin 60 minuutin matka-aikaan yhden minuutin eron bussin ja ratikan välille, on itse asiassa yksiselitteisesti väärin sanoa, että toinen on toista hitaampi tai nopeampi. Tällaisessa arviolaskelmassakin on käytännössä jonkinlainen virhemarginaali, ja tuo yksi minuutti mahtuu siihen marginaaliin oikein hyvin.
Tämä siis silloinkin, kun molemmille olisi laskettu matka-ajat samojen kriteerien mukaan. Puheena olevassa tapauksessa matka-aikalaskelma on vielä epäluotettavampi siksi, että kriteerit ovat erilaiset ja ne lähtökohtaisesti suosivat toista liikennemuotoa, kuten late- kuvasi.
---------- Viesti lisätty kello 19:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:04 ----------
Jos kaipaat laskelmaa siitä, mitä tapahtuu, kun yhdellä bussilinjalla muutetaan kulkuneuvot ratikoiksi, eikä mitään muita muutoksia tehdä, niin sellainen on julkaistu HKL-Suy:n toimesta joka vuosi, ja siihen liittyvä voimakasta kritiikkiä voi lukea tältäkin foorumilta. Laskelmassa raitiovaunu on ylivoimaisesti bussia kalliimpi, mikä ei ole ollenkaan yllättävää.
Samantyyppinen laskelma olisi, jos Finnair selvittäisi, miten kustannukset muuttuisivat, kun Tallinnaan lennettäisiin viiden ATR-propellivuoron sijaan viisi A340-vuoroa päivässä. Vastaus lienee selvä.
Sen vuoksi:
Suhtaudun itse kriittisesti konsulttiselvityksiin, mutta saksalainen konsulttitoimisto piti raidejokeria kannattamattomana ja hitaampana.
Kun matka-aikojen ero on minuutin, bussille riittää aika pieni epäluotettavuus, jotta laskelmaan tulee ongelmia.
Jos konsultti on laskenut noin 60 minuutin matka-aikaan yhden minuutin eron bussin ja ratikan välille, on itse asiassa yksiselitteisesti väärin sanoa, että toinen on toista hitaampi tai nopeampi. Tällaisessa arviolaskelmassakin on käytännössä jonkinlainen virhemarginaali, ja tuo yksi minuutti mahtuu siihen marginaaliin oikein hyvin.
Tämä siis silloinkin, kun molemmille olisi laskettu matka-ajat samojen kriteerien mukaan. Puheena olevassa tapauksessa matka-aikalaskelma on vielä epäluotettavampi siksi, että kriteerit ovat erilaiset ja ne lähtökohtaisesti suosivat toista liikennemuotoa, kuten late- kuvasi.
---------- Viesti lisätty kello 19:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:04 ----------
Linja 14 ajaa Eirasta Pajamäkeen ja 18 Kruununhaasta Muusantorille. Kyllä varmasti laskee kun linjoista lyhennetään huomattava osa pois. Ajetaan linja 10 johdinautolla Kirurgilta Lasipalatsille, niin varmaan laskee kulut. Tälläinen tunnetaan käsitteenä toiminnan supistaminen. Se on eri asia kuin linjan liikenöintimuodon vaihtaminen.
Jos kaipaat laskelmaa siitä, mitä tapahtuu, kun yhdellä bussilinjalla muutetaan kulkuneuvot ratikoiksi, eikä mitään muita muutoksia tehdä, niin sellainen on julkaistu HKL-Suy:n toimesta joka vuosi, ja siihen liittyvä voimakasta kritiikkiä voi lukea tältäkin foorumilta. Laskelmassa raitiovaunu on ylivoimaisesti bussia kalliimpi, mikä ei ole ollenkaan yllättävää.
Samantyyppinen laskelma olisi, jos Finnair selvittäisi, miten kustannukset muuttuisivat, kun Tallinnaan lennettäisiin viiden ATR-propellivuoron sijaan viisi A340-vuoroa päivässä. Vastaus lienee selvä.
Viimeksi muokannut moderaattori: