Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys
Kannattamattomat maaseutulinjat sitten kuihtuvat hiljalleen kokonaan pois. Tai ajetaan yhteiskunnan tuella.
Ne ovat jo kuihtuneet enimmäkseen pois ja jäljelle jääneet ajetaan yhteiskunnan tuella (seutu- ja koululaislipputuki, ostoliikenne) jo nyt. Täysin riippumatta PSA:sta, Joukkoliikennelaista ja Onnibusista.
Aiemmassa järjestelmässä alueella toimiva, tehoton riistäjäliikennöitsijä (yleensä yksityinen perheyritys) vastasi sekä vilkkaista ja ilmeisen kannattavista, asuinkeskusten välisestä liikenteestä että huonommin kannattavista (usein suorastaan tappiollisista) maaseutulinjoista. Kannattamatonta liikennettä hoidettiin ikään kuin yhteiskuntapalveluna kannattavan liikenteen kustannuksella.
Joukkoliikennettä säätelevä lainsäädäntö ei ole ainakaan 20 vuoteen edellyttänyt liikennöitsijän hoitaa muita kuin niitä vuoroja, joita se on hakenut ja saanut hoidettavakseen linjaliikenneluvan voimassaoloajaksi. En tiedä, miten asia oli joskus Kekkoslovakian aikaan, kun en ollut vielä syntynytkään. Terveisin 25-vuotias.
Mulla on hypoteesi, että operaattorit ovat pitäneet kiinni linjastosta lähinnä sen takia, ettei sinne tule kukaan muu laittamaan "jalansijaa", ja sitten kun kannattavuuden pohja on lopullisesti kadonnut, on päästetty irti vuoro kerrallaan ja yritetty päästä ostoliikenteessä monopoliasemaan.
Ja niin, elätetäänhän kyseisillä verovaroilla vielä kaikki ne viranomaistahot, joita liikenteen suunnitteluun ja koordinointiin tarvitaan - tekemään työtä, jota entisajan tehottomat riistäjäliikennöitsijät aiemmin hoitivat ikään kuin oman työn ohessa (ja hoitivat sen verran hyvin, että meillä oli ulkomaillakin kadehdittu, toimiva ja kattava liikenneverkosto)
Reittien ja aikataulujen suunnittelu viranomaistoimena ei ole yhtään sen kalliimpaa kuin sama työ yhtiön palveluksessa. Jonkunhan sen on tehtävä. Itse asiassa se tulee luultavasti halvemmaksi, kun sama henkilö voi hoitaa koko maantieteellisen alueen suunnittelun, eikä vanhan mallin jäykkää reviirijakoa tarvitse huomioida. Ja yksi asiansa osaava henkilö voi joukkoliikenneviranomaisessa – tai yhtä lailla operaattorin palveluksessa vapaan kilpailun mallissa – logistisella tajullaan säästää moninkertaisesti oman palkkansa. Sukuoikeusmallissa se ei käy, kun lupabyrokratia tekee suunnittelusta kankeaa ja irrallista
Tampereella reviirijako on johtanut mm. siihen, että lännestä Ylöjärveltä tulevat bussit ajavat keskustan läpi linja-autoasemalle ja etelästä Pirkkalasta tulevat bussit keskustan läpi Pyynikintorille, ja päällekkäistä tarjontaa on osuudella Pyynikintori - Linja-autoasema, jolla jo nyt on liikaa busseja kulussa.
Ihanteena vapaa kilpailu ja tehokkaasti hoidettu liikenne? Vai koko liikennekentän sosialisointi?
Sekä että. Viranomainen hoitakoon sen tontin, joka sille parhaiten sopii eli
julkisen liikenteen palvelutason määrittely ja hankinta sillä detaljitasolla, millä viranomaisella on osaamista. Yritykset taas kilpailkoon liikennöintisopimuksista. Homma toimii Tampereella ja Turussa oikein hyvin, HSL-alueella on toki aikamoinen villi länsi.