Joukkoliikennelain ja PSA:n vaikutukset

Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Ajatella, että joku ihan vakavissaan kuvittelee yhteiskunnan kykenevän tuottamaan joitakin palveluja yksityistä yrittäjää halvemmin. No - ihanteellisessa maailmassa varmasti näin olisikin, mutta todellisessa elämässä yksityisessä yrityksessä kyllä toimitaan selkeästi julkista puolta tehokkaammin. Sen tietää varmasti sisimmissään jokainen, joka on työskennellyt sekä julkisella että yksityisellä puolella. Vertaile vaikkapa julkista ja yksityistä terveydenhuoltoa!

Meillä on ilmeisesti eri käsitys halvemmuudesta. Tiedetään esimerkiksi, että Yhdysvalloissa käytetään terveydenhuoltoon - yksityiseen - suurempi osuus BKT:sta kuin missään muussa maassa, mutta sillä saadaan huonompia tuloksia kuin esimerkiksi Ruotsissa - julkisella terveydenhuollolla.
 
Turun Sanomat kertoo, että hallituksen esityksessä joukkoliikennelain muuttamiseksi joukkoliikenteestä ollaan tekemässä vielä nykyistä markkinaehtoisempaa. Muutos tarkoittaa, että lakimuutoksen jälkeen toimivaltaiset viranomaiset eivät enää voisi hylätä toimivaltaisen viranomaisen järjestämän PSA-liikenteen kanssa kilpailevan reittiliikenteen lupahakemuksia eli viranomaisten monopoli joukkoliikenteen järjestämiseen omalla alueellaan poistuisi. Käytännössä siis liikennöitsijät voisivat aloittaa omaa liikennettään myös sellaisilla alueilla, missä on nyt ainoastaan viranomaisen kilpailuttamaa liikennettä. Lakimuutoksen on tarkoitus tulla voimaan maaliskuussa 2015, mutta ennen lakimuutoksen voimaantuloa kilpailutetut liikennöintisopimukset olisivat suojatut markkinaehtoisen liikenteen tuomalta kilpailulta niiden päättymiseen asti.
 
Hallituksen esitys joukkoliikennelain muuttamisesta on nyt annettu. Se ei sisällä sellaista muutosta, mitä Turun Sanomat aikaisemmin kertoi. Se sisältää kuitenkin muita helpotuksia markkinaehtoiseen liikenteeseen, mm. kahden vuoden vähimmäisaika myönnetyn reittiliikenteen harjoittamiseen on poistumassa.
 
Nyt LVM on aloittanut uudestaan joukkoliikennelain muuttamisen niin, että viranomainen ei voisi enää hylätä reittiliikennelupahakemusta sillä perusteella, että haettu liikenne aiheuttaisi haittaa viranomaisen ostamalle liikenteelle. Samalla LVM edistää viranomaisyhteistyössä EU-lainsäädännön vaatimukset täyttäviä tapoja yhdistää markkinaehtoinen ja kilpailutettu liikenne asiakkaalle toimivaksi kokonaisuudeksi. Tämä voisi tarkoittaa esim. yleisen säännön käyttöönottoa eli julkisen tuen mahdollistamista markkinaehtoiselle liikenteelle. LVM:n tiedote
 
Eli voisiko tämän nyt tiivistää niin, että länsimetroon on upotettu miljardi, ja nyt HSL pelkää, että hanke on niin huono, että yksityiset bussifirmat houkuttelevat kaikki matkustajat omille linjoilleen?
 
Varsin todennäköistä, että vaihtoehtoja tulee juuri länsimetron alkamisen jälkeen, kun monet eteläespoolaiset havaitsevat, miten heidän arkisen liikkumisensa käytännössä muuttui, eikä "Euroopan paras" enää houkuttelekaan saati ole ainoa vaihtoehto.
 
Eli voisiko tämän nyt tiivistää niin, että länsimetroon on upotettu miljardi, ja nyt HSL pelkää, että hanke on niin huono, että yksityiset bussifirmat houkuttelevat kaikki matkustajat omille linjoilleen?

Yksityiset pikabussit eivät tule pärjäämään metrolle työmatkaruuhkan ajan liikenteessä. Onhan nytkin mahdollista kulkea Porvoosta tulevilal busseilla Helsingin keskustaan mutta kuka kulkee?
Lisäksi niiden lippujen hinnoista tulee liian kalliit jokapäiväiseen käyttöön, otaksuisin.HSL tuskin salliin niiden käyttävän esim Kampin tai muita HSL-liikenteen terminaalia, ja niiden on ilmeisesti lain mukaan käytettävä kaukoliikenteen pysäkkejäkin.

Kuvittelisin että niillä voisi olla asiakkaita iltaisin tai keskellä päivää tai silloin kun on jokin massatapahtuma ja nykyiset HSL:n vehkeet eivät vedä. Myös reiteillä joissa metroa tai junaa ei kulje lähimaillakaan, esim Mannerheimintiellä, ne voisivat teoriassa kilpailla HSL:n vuorojen kanssa, koska siellä kaikki bussit ja ratikat ovat yhtä hitaat.

t. Rainer
 
Uskotko Rainer, että tällainen suora privabussi olisi ruuhka-aikaan esim. Olarista Kamppiin hitaampi kuin HSL:n tarjoama bussi-metro-yhdistelmä?
 
Uskotko Rainer, että tällainen suora privabussi olisi ruuhka-aikaan esim. Olarista Kamppiin hitaampi kuin HSL:n tarjoama bussi-metro-yhdistelmä?

Sen jälkeen kun länsiväylällä ei ole enää bussikaistoja ja bussi ei tule pääsemään Kampin terminaaliin nykyistä tunnelia pitkin ei se tule olemaan nopeampi. Luultavasti se joutuu jättämään matkustajansa Ruoholahden metroaseman luokse että matkustajat kumminkin joutuvat kulkemaan loppumatkan metrolla, ja maksamaan siitä erikseen.

t. Rainer
 
Ongelma tulee olemaan se, ettei yksityisbussin kyytiin pääse kausilipulla. Kotini läheltä kulkee jo yksityisiä pikabusseja, mutta niitä ei tule käytettyä, koska joutuisi ostamaan Matkahuollon kertalipun.

Pitäisi olla niin että kaiken liikenteen kyytiin pääsisi kausilipulla ja privabussien liikennöitsijöille maksettaisiin schablonmuotoinen korvaus, joka vastaisi muun HSL:n liikenteen kustannuksia. Jos bussit söisivät matkustajia muulta HSL:n liikenteeltä, ideaali olisi se että samalla hintatasolla on tarjottu parempaa palvelua.
 
Sen jälkeen kun länsiväylällä ei ole enää bussikaistoja ja bussi ei tule pääsemään Kampin terminaaliin nykyistä tunnelia pitkin ei se tule olemaan nopeampi. Luultavasti se joutuu jättämään matkustajansa Ruoholahden metroaseman luokse että matkustajat kumminkin joutuvat kulkemaan loppumatkan metrolla, ja maksamaan siitä erikseen.

t. Rainer

Voidaan tietysti spekuloida näin. Tai vaikka niin, että tällaisille yksityisille busseille asetetaan esimerkiksi 50 km/h rajoitus turvallisuussyistä. Tai jotain muuta hauskaa.

Ei ne bussikaistat minnekään katoa. Henkilöautoliikenteelle niitä ei noin vaan voi ottaa, koska ne on rakennettu liittymissä kulkemaan pysäkkien kautta ja koska ne korvaavat motarin leveää piennarta. Turunväylällä on bussikaistaa kilometrikaupalla keskustaan päin, vaikka HSL-liikenne on minimaalista. Siis siinä missä sä uskot että ne bussikaistat poistuu, mä uskon että ei poistu. Odotellaan rauhassa, miten sen suhteen käy.

Maan alle Kamppiin jää tyhjää kapasiteettia vaikka kuinka paljon. Sitä ei HSL omista. Osan se aikoo käyttää kääntämällä Manskun linjoja sinne. Loput jää jäljelle. Eiköhän yksityinen raha kelpaa. Tänään HS oli huolissaan siitä, miten Kampin liikkeiden käy, kun bussimatkustajat eivät enää tule.

Käy tässä miten tahansa, niin mielenkiintoinen se tilanne kyllä olisi, jossa olarilainen voi valita, astuuko privabussin kyytiin vai käyttääkö HSL-liikennettä.
 
Ongelma tulee olemaan se, ettei yksityisbussin kyytiin pääse kausilipulla. Kotini läheltä kulkee jo yksityisiä pikabusseja, mutta niitä ei tule käytettyä, koska joutuisi ostamaan Matkahuollon kertalipun.

Nykytilanteessa noin, mutta jos meille oikeasti tulee sellaisia privabusseja, jotka haluavat leipänsä nimenomaan kaupunkiliikenteestä, niin kyllä niille tulee omat kausilipputuotteensa ihan varmasti. Edelleen tietysti heikkous on se, että vaihdot ei toimi, mutta jos tarvii vain yhteyden Olarista keskustaan ja se on nopeampi, mukavampi ja halvempi kuin HSL, niin sen yksittäisen Kallion-matkan voi sitten maksaakin jo kertalipulla.
 
Nykytilanteessa noin, mutta jos meille oikeasti tulee sellaisia privabusseja, jotka haluavat leipänsä nimenomaan kaupunkiliikenteestä, niin kyllä niille tulee omat kausilipputuotteensa ihan varmasti. Edelleen tietysti heikkous on se, että vaihdot ei toimi, mutta jos tarvii vain yhteyden Olarista keskustaan ja se on nopeampi, mukavampi ja halvempi kuin HSL, niin sen yksittäisen Kallion-matkan voi sitten maksaakin jo kertalipulla.

Yhtälailla voisi väittää että yksityisbussi pystyisi ajamaan Jokerin reittiä nopeammin ja mukavemmin kuin raitiovaunu, joten raitiotietä ei tarvitse siksi rakentaa.

Liikennöitsijät jotka haluavat noita lupia olettavat että espoolaiset ovat niin konservatiiveja että ihan periaatteen vuoksi kulkisivat mielummin yksityisellä, koska he eivät halua sotkea vaatteensa sosialistien penkeillä. Millään muulla ilmansuunilla ei uskota sen kilpailukykyyn. Lentoasemallekin pääsee jo nyt Finnairin "yksityisbussilla". Miksi ne jotka vaativat HSL:ltä enemmän busseja lentokentälle eivät käytä sitä?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös