Junatien metrosilta

Toi 2012 on ihan kiinnostava, mutta pari viikkoa sydänkesällä, kun "kaikki" on lomalla ja bussiliikenne minimivolyymillä, ei oikein monistu 6 kk ratkaisuksi. Ei ole busseja eikä kuskeja, sen sijaan matkustajia on monin verroin enemmän vaikka toki matkustajamäärät yleisellä tasolla onkin tippuneet noista ajoista.
 
Tiedotteessa mainitaan myös "Kalasataman asukkaille ja alueen palveluihin turvataan kattavat yhteydet paitsi bussilla myös raitiovaunulla." Jos tuo lupaus aiotaan pitää, pelkkä selvitys ei riitä, vaan tuo keskustaan jatko on pakko toteuttaa. Lisäksi myös siksi ajaksi, kun pelkkä Kalasataman metroasema on suljettu, ja jos tuota kahden linjan ajamista pidetään silloin liian kalliina, pitää vähintää joko jatkaa 13 Hakaniemeen (käännön välityskyky ei ehkä riitä) tai linjojen 11/13 ja 12 välillä olla tahdistettu vaihtoyhteys Nihdissä ja 12 jatkaa Rautatientorille asti. Pelkkää linjaa 13:han ei voi jatkaa ydinkeskustaan (paitsi sulun alkuvaiheessa, jos Laajasaloon ei ole vielä liikennettä), koska 12 ei pystyisi kääntymään Hakaniemessä.
 
Tiedotteessa mainitaan myös "Kalasataman asukkaille ja alueen palveluihin turvataan kattavat yhteydet paitsi bussilla myös raitiovaunulla." Jos tuo lupaus aiotaan pitää, pelkkä selvitys ei riitä, vaan tuo keskustaan jatko on pakko toteuttaa. Lisäksi myös siksi ajaksi, kun pelkkä Kalasataman metroasema on suljettu, ja jos tuota kahden linjan ajamista pidetään silloin liian kalliina, pitää vähintää joko jatkaa 13 Hakaniemeen (käännön välityskyky ei ehkä riitä) tai linjojen 11/13 ja 12 välillä olla tahdistettu vaihtoyhteys Nihdissä ja 12 jatkaa Rautatientorille asti. Pelkkää linjaa 13:han ei voi jatkaa ydinkeskustaan (paitsi sulun alkuvaiheessa, jos Laajasaloon ei ole vielä liikennettä), koska 12 ei pystyisi kääntymään Hakaniemessä.
Eikös Hakaniemen torille mahtuisi ratikalle väliaikainen kääntöpaikka, jos ruuhkassa kaikki vaunut eivät mahdu Siltasaarenkadulle tai Kaisaniemenkadulle?
 
Linja 12 voi kääntyy Linjatissa.

Tämä edellyttäisi kiskoja ja vaihteita Hakaniemenrannasta oikealle Siltasaarenkadulle, mutta tällaisia ei ole tulossa - Nihdin suunnasta tuleva raitiovaunu voi siis Hakaniemessä kääntyä vain kohti keskustaa. Muistelen, että katusuunnitelmassa oli viitteellisesti esitetty mahdollinen yhteys Hakaniemenrannasta oikealle, mutta siis Hämeentielle jatkavien raitiovaunulinjojen pysäkeille. Tästäkään yhteydestä ei siis olisi Linjoilla kääntymiseen apua. Kiskoyhteys Hakaniemenrannasta oikealle kohti Linjoille/Karhupuistoon jatkavien vaunujen pysäkkiä aiheuttaisi melkoisesti lisää ristikoita tuohon risteykseen, joten tuskinpa sellaiseen halutaan ryhtyä sellaisen katkon vuoksi kuin mistä tässä yhteydessä nyt puhutaan.

Jos muuten sekä 11 että 13 aiotaan väliaikaisesti kääntää Mikonkadulla, niin siihen varmaan pitää ainakin väliaikaisesti rakentaa ohitusraide? Sellainenkin vaihtoehto tulee mieleen, että 13 kääntyisi Nihdissä kuten nytkin, ja 11 ja 12 käännettäisiin Mikonkadulla.

Tätä pohtiessa tekee kyllä kovasti mieli alkaa jälkiviisastella ja todeta, että olisipas aika näppärää, jos 11 tai 13 voitaisiin päättää suoraan rautatie- ja metroasemien ovien eteen Kaivokadulla, kuten alun perin oli tarkoitus, tai ajaa siitä ohitse. Siinä olisi aika hyvä vaihtoyhteys metroonkin...
 
Jos muuten sekä 11 että 13 aiotaan väliaikaisesti kääntää Mikonkadulla, niin siihen varmaan pitää ainakin väliaikaisesti rakentaa ohitusraide? Sellainenkin vaihtoehto tulee mieleen, että 13 kääntyisi Nihdissä kuten nytkin, ja 11 ja 12 käännettäisiin Mikonkadulla.

Tätä pohtiessa tekee kyllä kovasti mieli alkaa jälkiviisastella ja todeta, että olisipas aika näppärää, jos 11 tai 13 voitaisiin päättää suoraan rautatie- ja metroasemien ovien eteen Kaivokadulla, kuten alun perin oli tarkoitus, tai ajaa siitä ohitse. Siinä olisi aika hyvä vaihtoyhteys metroonkin...
13 voi menee Kaivokadun kautta Kolmikulmaan, 11 ja 12 Mikonkadun silmukaan. Alkuperäinen suunnitelma (ehkä on vielä nykyinen suunnitelma) Kruunusillan 2. vaiheessa, että 13 menee Kruununhaan ja Aleksanterinkadun kautta Kolmikulmaan.
 
Selvennetäänpä vielä mitkä linjat kulkevat tavallisesti minnekin:

11 – Kruunuvuorenranta–Pasila
12 – (Länsiterminaali–)Hakaniemi–Yliskylä
13 – (keskusta–)Nihti–Pasila

Katkon aikana linjaan 11 ei ole siis mitään syytä koskea. Linjojen 12 ja 13 jatkeet keskustan suuntaan olisivat sen sijaan logiisia ja järkeviä.
 
Eikös tuossa vaiheessa ole jo sen verran kaksisuuntaisia vaunuja, ettei kääntämisen pitäisi olla mikään ongelma? Alun perinkin täysin älytön idea kääntää 12 Hagiksessa voidaan näin heittää romukoppaan, vaikka kieltämättä lisälinjojen tunkeminen Pitkänsillan eteläpuolelle tulee tukkimaan raiteet aika pahoin, eikä kuvio kestä oikeastaan ollenkaan häiriöitä.
Raitiolinjoja 6 ja 7 tulee tarpeettoman runsaasti kuormittamaan myös Sörkan metroaseman puuttuminen, mutta se on sitten eri asia.
 
Eikös tuossa vaiheessa ole jo sen verran kaksisuuntaisia vaunuja, ettei kääntämisen pitäisi olla mikään ongelma?
Vaihteet tarvitaan, niin kuin Raide-Jokerilla. Nämä vaihteet ei ole kantakaupungin ratikkaverkolla.
Alun perinkin täysin älytön idea kääntää 12 Hagiksessa voidaan näin heittää romukoppaan, vaikka kieltämättä lisälinjojen tunkeminen Pitkänsillan eteläpuolelle tulee tukkimaan raiteet aika pahoin, eikä kuvio kestä oikeastaan ollenkaan häiriöitä.
Raitiolinjoja 6 ja 7 tulee tarpeettoman runsaasti kuormittamaan myös Sörkan metroaseman puuttuminen, mutta se on sitten eri asia.
12 voi teknisesti kääntää pohjoiseen ja päättyy esim. Vallilan varikon pihalla. Muuten joko 12 tai 13 voi mennä Kruununhaan kautta Kolmikulmaan.
 
Kuinka monta matkustajaa kulkee Herttoniemen ja Sörnäisten välillä huipputuntina? Monta bussia tarvittaisiin ja mihin nuo bussit mahtuvat Herttoniemessä ja Hakaniemessä? Pitääkö Hakaniemen torista, siis torialueesta, tehdä väliaikainen bussipysäkki?

Mistä kuljettajat ja bussit? Kotimaasta voi olla hyvinkin vaikea löytää suurta määrää lisäkuskeja muutaman kuukauden keikkailuun. Tuodaanko bussit ja kuljettajat ulkomailta?
Hieman ihmetyttää Koiviston Auton päätös myydä runkoscaaloja pois joilla olisi vielä tuolla vuonna 2027 2v käyttöikää. Mikäli vuoteen 2027 asti ei tule paljoa lisää busseja, tulee myytyjä ikävä ja äiti mieleen. Lisäksi Pohjolan Liikenteen kannattaisi alkaa hankkia lisää kalustoa, sillä Volvoja ja VDL:iä on lähtenyt poistoon urakalla, heillä on etenkin oransseista busseista pulaa.

Ratikoita tulee koko ajan lisää, mutta se ei paljoa lohduta, sillä niidenkin kapasiteetti alkaa olla jo ainakin linjalla 15 koetuksella kuten olen aiemmin todennut. Sörnäinen tulee olemaan kauhea solmukohta sekä Itäväylä tulee ruuhkautumaan.

Yksi vaihtoehto joka tulee mieleen olisi lauttaliikenne Itään päin Kalasatamasta ja Kauppatorilta, mutta sekin toimisi luultavasti sään mukaan vain kesällä. Toivottavasti järjestävät asian kunnolla, ettei HSL:tä lähde asiakaskuntaa kauheasti Bolteille ja Takseille.
 
Takaisin
Ylös