Jyväskylän paikallisliikenne

Itse ainakin olen kuullut juttua, että nuo aiemmin Lahteen haalatut Scalat olisivat palautumassa takaisin Helsinkiin jollain aikavälillä, aiemmin taisi tulla paniikkitilanne eteen kun Ruotilla tuli ongelmia ja Helsingin päästä oli mahdollisuus saada nopealla aikataululla autot silloin Lahteen.
Kaksi teli-scalaa eli 350 ja 353 jäävät Lahteen ja ovat jo LSL:n väreissä. Loput lähtevät johonkin. 10 kabussia on jo tullut Oulusta ja niistä viisi jo maalattu ja ajossa joten enempää tuskin tulee. Jyväskylän kabusseja odottanee sama kohtalo kuin Oulun ja Rovaniemen vanhimmilla eli purkuun.
 
Onko koiviston autolla vielä scania citywide LE suburban busseja? Muistaakseni olen nähnyt niitä joskus ainakin linjalla 13.
 
Tasan yksi kappale löytyy.
KA Jyväskylän #534 XOS-716, aiemmin ollut myös Laukaan linjalla 41. Jostain aiemmin kuulin semmoistakin tietoa että tämä mahdollisesti poistumassa Helsinkiin takaisin, mutta aika näyttää että miten noita kalustoja siirrellään edes takaisin.
 
Fb-kuvan mukaan Koiviston Auton Jyväskylän yksiköllä on Superlinkki-asussa uuden sukupolven Citea numerolla 462 rekisteritunnuksen ollessa IRV-862.
 
Näin tuon vielä uudestaan, tässä pari kuvaa. Muuten aika hyvän näköinen, mutta tässä jotenkin liian sekavan näköinen tuo perä noilla grafiikoilla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Lisäksi vielä seutulinjalla teli-Scania 722
 

Liitetiedostot

  • IMG_1382.jpeg
    IMG_1382.jpeg
    158.5 KB · Lukukerrat: 75
  • IMG_1381.jpeg
    IMG_1381.jpeg
    234 KB · Lukukerrat: 73
  • IMG_1383.jpeg
    IMG_1383.jpeg
    215.6 KB · Lukukerrat: 73
Kaksi teli-scalaa eli 350 ja 353 jäävät Lahteen ja ovat jo LSL:n väreissä. Loput lähtevät johonkin. 10 kabussia on jo tullut Oulusta ja niistä viisi jo maalattu ja ajossa joten enempää tuskin tulee. Jyväskylän kabusseja odottanee sama kohtalo kuin Oulun ja Rovaniemen vanhimmilla eli purkuun.
Noita Jyväskylän Kabuseja selvitellyt, että mikä niillä kohtalona, niin muutama on mennyt jo purkuun (autot #403 ja #414), #411 mennyt SLHS:lle. Auto #401 poistettu jo viime vuoden toukokuussa. Kun jos eivät kelpaa mihinkään niin romutus on ainakin noiden Jyväskylän autojen kohdalla.
 
Onko muidenkin mielestä uusien superlinkkien numerot epäselviä?
Kyllä, S6 menee helposti sekaisin 36 kanssa joka kulkee vielä suht. samaa reittiä. S3 ja S5 menee helposti sekaisin linjojen 3 ja 5 kanssa, etenkin turisteilla. Minusta tuo koko numerouudistus on naurettava, ja olen kuullut siitä pelkkää kritiikkiä. Linjoilla ei ole avorahastusta tai mitään muutakaan syytä miksi niitä pitäisi jotenkin merkata eri lailla. Ja on myös hyvin erikoista miten esim linjalla 41 on yli kymmenen eri reittivariaatiota ja kaikki ne kulkevat kuitenkin tuon saman numeron alla. Myöskin öisin kulkevat "yölinjat" jotka kiertävät eri reittejä kulkevat saman numeron alla miten muutenkin vaikka nämä voisi merkitä esim N päätteellä. Kyllä on hyvin sekavaa..
 
Onko muidenkin mielestä uusien superlinkkien numerot epäselviä?
On. Edelliseen viestiin viitaten, 'S' muistuttaa läheisesti jotain numeroa ja sen takia sekoittaa helposti.
Olisin toteuttanut uudistuksen eri tavalla, esim.:
1-6 runkolinjat, lisäksi 7-9 vapaaksi mahdollisia uusia runkolinjoja varten.
Muut linjat voisivat olla:
(nykyinen-> ehdotettu)
3 -> 11
5 -> 25
7 -> 17
8 -> 18 tai 28
9 -> 19
jne... Kuitenkin numeroja on vapaana runsaasti, en ymmärrä tätä ässäpelleilyä.
Mahdolliset yölinjatkin voisi merkitä vaikkapa 9x -sarjaan.
 
Viimeksi muokattu:
Muutoinkin jos tehdään linjastouudistus, olisi ehkä ollut tarpeen tehdä jotain muutakin kuin numeroida linjoja uudestaan ja brändätä tiettyjä linjoja joiden toimivuus ainakin kokonaisuutta tarkastellessa on hieman kyseenalaista. Itseäni edelleen ihmetyttää se että missä vaiheessa suunnittelua jopa ihan toimivan, tai vain pientä viilausta vailla ollut runkolinjasuunnitelma kuopattiin ja päätettiin säilyttää tämä vanha lenkuralinjasto jolla ei ole edes kunnollisia edellytyksiä toimiviin vaihtoyhteyksiin. Toinen murheenkryyni tuntuu olevan se että uusille asuinalueille ei saada yhteyksiä toimimaan ollenkaan. No kun mikään ei saa muuttua niin ei mitään saada koskaan toimimaankaan..
 
Olen samoilla linjoilla muiden kanssa uudistuksesta. Superlinkkien numerointi on epäselvä. Vähän sitä pystyisi ehkä selkeyttämään eri fontilla? Nyt kun linjakilvissä on näkynyt lihavoitua ja kapeaa fonttia, jossa ei aina ole tuntunut olevan yhdenkään pikselin väliä S:n ja numeron välissä. Koko uudistus tuntuu erittäin vesittyneeltä muutenkin, kun linjojen palvelutasoa ei parannettu huomattavasti "runkolinjoiksi" muutettaessa. Kalusto on yhä suureksi osaksi 12 metristä (oliko 8 pitkää Yutongia Superlinkki-väreissä...), vuorovälit eivät mielestäni ole runkolinjamaisen tiheät, pysäkeillä ei muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole aikataulunäyttöjä... Ainoat erot muihin linjoihin tuntuu olevan autojen erilainen väritys ja penkkikangas. :ROFLMAO:

Näistä asioista kannattaa harrastajien kyllä laittaa myös kaupungin palautepalveluun. Yksi palaute varmaan harvemmin vaikuttaa, mutta jos moni laittaa samoista teemoista, niin viesti saattaa helpommin mennä perille. Palautetta pääsee antamaan TÄÄLLÄ.

Toinen murheenkryyni tuntuu olevan se että uusille asuinalueille ei saada yhteyksiä toimimaan ollenkaan. No kun mikään ei saa muuttua niin ei mitään saada koskaan toimimaankaan..
Tämä on kyllä iso ongelma uusien alueiden kehittymisen kannalta. Tampereella tuli joitakin vuosia sitten käytyä uudessa Vuoreksen kaupunginosassa. Koko paikka oli yhtä työmaata, mutta telibusseja taisi arkisin mennä keskustaan 10 minuutin välein ja viikonloppuisin vartin. Siitä voisi ottaa mallia, jos olisi rahaa ja tahtoa.
 
Takaisin
Ylös