Jyväskylän paikallisliikenne

Ainakin omasta mielestä matkustajamääriä tulisi kaupungin toimesta seurata linjakohtaisesti tasaisin väliajoin, ja sen mukaan sitten tihentää vuoroväliä. Muistaakseni ainakin Nysse on ollut oikein reipas hilaamaan vuorovälejä tiheämmiksi. Jos kerran Jyväskylällä resurssit ovat rajalliset, voisi vuorovälejä miettiä ihan vaikka tuntikohtaisesti. Vaikkapa arkisin klo 7-9 10 minuuttia, klo 9-15 15 minuuttia, 15-18 10 minuuttia, 18-21 15 minuuttia ja 21-00 20 minuuttia. Ja lauantaisin 20 minuuttia poislukien klo 7-9 ja 15-18, jolloin voisi olla 15 minuuttia. Sunnuntaisin koko päivä 20 minuuttia.

Kaikkien runkolinjojen ei mielestäni aivan välttämättä tarvitse olla vuorovälien kohdalta tasavertaiset. Kunhan määritelmä ”runkolinja” säilyy. Esimerkiksi Tampereella jotkut runkolinjat taisivat kulkea mielestäni jopa 7 minuutin välein tiettyinä aikoina, mutta jotkut taas 10-15 minuutin. Tämä olisi mielestäni resurssien kannalta järkevä ratkaisu parantaa bussiliikennettä.

EDIT: ja yhdyn täysin siihen mielipiteeseen, että yhtä linjaa liikennöitäisiin vain yhdellä reitillä. Linjan 41 reiteille on kyllä runsaasti eri numeroita jäljellä. Ja mielestäni reittejä ei oikeasti edes tarvitsisi olla niin paljoa, kaksikin riittäisi. Yksi Kantolantietä kulkeva, joka kulkisi Laukaan keskustaan, ja toinen Jyväskyläntietä kulkeva Peurunkaan. Molemmille vaikkapa 40 minuutin vuorovälit.

”Yölinjoille” tosiaan omat numerot. Ei maksa mitään, että S5 voisi olla numero S5N silloin, kun ajetaan Kypärämäen lenkin kautta muutama vuoro iltaisin.

Sekä joku tolkku numeroihin. S-liite pois, ja runkolinjoille numerot 1-10 varattaisiin. Numeroita riittää kyllä, miksi kaikki mahdolliset linjat pitää saada sekaisin (3, S3 ja 5, S5.)

Toinen EDIT: uusissa Citeoissa ei ilmeisesti ole STOP-ääntä ollenkaan. Havainto tehty linjalta S3 hetki sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Linjanumeroinnista vielä, että kun katsoo talvikauden linjaluetteloa, tekisi mieli tehdä selkeyttämistoimenpiteitä. Mielestäni linjanumerointia voisi kokonaisuudessaan muokata seuraavasti:
Runkolinjat S1-S6 --> 1-6
Muut linjat, joiden numeroa muuttaisin:
1 -> 51
2V -> 52
S2M -> 53
4 -> 54
45 -> 55
46 -> 56
(50-sarjaan erilaisia ruuhka- ja asiointilinjoja, 40-sarja olisi Laukaan suunnalle varattu.)
3 -> 11
5 -> 25
7 -> 17
8 -> 28
9 -> 19
Lisäksi tällä logiikalla esim. 13 voisi mahdollisesti olla jotain muuta. Nythän on toki 13 ja 113, tosin jälkimmäistä ei talven linjalistassa edes mainita.
 
Linjalla useita uusia Citeoita. Ainakin 462, 464 ja 466. Autossa 464 oli jokin vika, jonka vuoksi otettiin pois ajosta juuri äsken linjalla S4. Tarkempaa syytä en tiedä kuin että ”tuo ei toimi niinkuin pitäisi”. Jotain outoja voimakkaita ääniä kuulin pari kertaa taka-akselin suunnalta, en tiedä liittyykö asiaan.
 
Mielestäni joukkoliikenteessä olisi paljon kehitettävää. Laitoin palautepalveluun kehitysehdotuksen bussin lähtöpaikan näkymisestä linjakilvissä lähtö- ja ajantasauspysäkeillä. Ilmeisesti HSL-alueella on jo käytössä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Mielestäni joukkoliikenteessä olisi paljon kehitettävää. Laitoin palautepalveluun kehitysehdotuksen bussin lähtöpaikan näkymisestä linjakilvissä lähtö- ja ajantasauspysäkeillä. Ilmeisesti HSL-alueella on jo käytössä.
Edit: lähtöajan*
 
Viimeksi muokattu:
Linjalla S6 uusi Superlinkki VDL numerolla 469. Tähän mennessä pienin näkemäni kylkinumero uudella Citealla on ollut 462 ja isoin tuo 469.
 
Mikähän mättää, kun palautetta on laitettu kaupungille jo aikoja sitten, mutta edelleen on muun muassa Kauppatorilla ja Palokankeskuksella vanhat kyltit jäljellä…
 
Mikähän mättää, kun palautetta on laitettu kaupungille jo aikoja sitten, mutta edelleen on muun muassa Kauppatorilla ja Palokankeskuksella vanhat kyltit jäljellä…
Olisivatkohan edelleen lomalla. Laita asiasta palautetta suoraan joukkoliikenteen viestintävastaava Kristiina Pentikäiselle.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ohessa Kristiinan sähköpostiosoite kristiina.pentikainen@jyvaskyla.fi
 
Viimeksi muokattu:
Facebookissa on kuva autosta 473, Superlinkki teippauksilla.
Periaatteessa noita VDL:iä mahdollisuus numeroita peräkkäisillä järjestysnumeroilla aina 478:aan asti miten noita nyt sitten tuleekaan. Numerosta 479 alkaen on jo sitten Yutongeja.
 
Mikähän mättää, kun palautetta on laitettu kaupungille jo aikoja sitten, mutta edelleen on muun muassa Kauppatorilla ja Palokankeskuksella vanhat kyltit jäljellä…
Ei myöskään näy kesän alussa Salotaipaleentielle Ristonmaalle rakennettu pysäkkipari reittioppaassa.

Kekkolan ja Ainolan alueella kyllä korjasivat muutamassa päivässä puutteelliset merkinnät pysäkeiltä kun kesäkuussa laitoin palautetta, linja 8 kun oli jäänyt usealle pysäkille merkitsemättä.
 
Kristiinan pyynnöstä välitän tiedon ettei palautteita pidä lähettää hänelle vaan Jyväskylän seudun joukkoliikennettä koskevat palautteet vain virallisen palautekanavan kautta. Lisäksi myöskin tiedoksi, että seudun joukkoliikenteen tiimistä on koko kesän ajan ollut töissä 2 - 3 henkilöä ja noissa kylttien asentamisessa ja toimituksissa on ollut viiveitä. Tämä siis tiedoksi joukkoliikenteen viestintävastaava Kristiina Pentikäisen pyynnöstä.

Riku
 
Eilisiltana havaittu 474 linjalla S6 paikallisliikenneterminaalilla matkalla kohden Lohikoskea ja edelleen Heikkilää.
 
Takaisin
Ylös