Ainakin omasta mielestä matkustajamääriä tulisi kaupungin toimesta seurata linjakohtaisesti tasaisin väliajoin, ja sen mukaan sitten tihentää vuoroväliä. Muistaakseni ainakin Nysse on ollut oikein reipas hilaamaan vuorovälejä tiheämmiksi. Jos kerran Jyväskylällä resurssit ovat rajalliset, voisi vuorovälejä miettiä ihan vaikka tuntikohtaisesti. Vaikkapa arkisin klo 7-9 10 minuuttia, klo 9-15 15 minuuttia, 15-18 10 minuuttia, 18-21 15 minuuttia ja 21-00 20 minuuttia. Ja lauantaisin 20 minuuttia poislukien klo 7-9 ja 15-18, jolloin voisi olla 15 minuuttia. Sunnuntaisin koko päivä 20 minuuttia.
Kaikkien runkolinjojen ei mielestäni aivan välttämättä tarvitse olla vuorovälien kohdalta tasavertaiset. Kunhan määritelmä ”runkolinja” säilyy. Esimerkiksi Tampereella jotkut runkolinjat taisivat kulkea mielestäni jopa 7 minuutin välein tiettyinä aikoina, mutta jotkut taas 10-15 minuutin. Tämä olisi mielestäni resurssien kannalta järkevä ratkaisu parantaa bussiliikennettä.
EDIT: ja yhdyn täysin siihen mielipiteeseen, että yhtä linjaa liikennöitäisiin vain yhdellä reitillä. Linjan 41 reiteille on kyllä runsaasti eri numeroita jäljellä. Ja mielestäni reittejä ei oikeasti edes tarvitsisi olla niin paljoa, kaksikin riittäisi. Yksi Kantolantietä kulkeva, joka kulkisi Laukaan keskustaan, ja toinen Jyväskyläntietä kulkeva Peurunkaan. Molemmille vaikkapa 40 minuutin vuorovälit.
”Yölinjoille” tosiaan omat numerot. Ei maksa mitään, että S5 voisi olla numero S5N silloin, kun ajetaan Kypärämäen lenkin kautta muutama vuoro iltaisin.
Sekä joku tolkku numeroihin. S-liite pois, ja runkolinjoille numerot 1-10 varattaisiin. Numeroita riittää kyllä, miksi kaikki mahdolliset linjat pitää saada sekaisin (3, S3 ja 5, S5.)
Toinen EDIT: uusissa Citeoissa ei ilmeisesti ole STOP-ääntä ollenkaan. Havainto tehty linjalta S3 hetki sitten.
Kaikkien runkolinjojen ei mielestäni aivan välttämättä tarvitse olla vuorovälien kohdalta tasavertaiset. Kunhan määritelmä ”runkolinja” säilyy. Esimerkiksi Tampereella jotkut runkolinjat taisivat kulkea mielestäni jopa 7 minuutin välein tiettyinä aikoina, mutta jotkut taas 10-15 minuutin. Tämä olisi mielestäni resurssien kannalta järkevä ratkaisu parantaa bussiliikennettä.
EDIT: ja yhdyn täysin siihen mielipiteeseen, että yhtä linjaa liikennöitäisiin vain yhdellä reitillä. Linjan 41 reiteille on kyllä runsaasti eri numeroita jäljellä. Ja mielestäni reittejä ei oikeasti edes tarvitsisi olla niin paljoa, kaksikin riittäisi. Yksi Kantolantietä kulkeva, joka kulkisi Laukaan keskustaan, ja toinen Jyväskyläntietä kulkeva Peurunkaan. Molemmille vaikkapa 40 minuutin vuorovälit.
”Yölinjoille” tosiaan omat numerot. Ei maksa mitään, että S5 voisi olla numero S5N silloin, kun ajetaan Kypärämäen lenkin kautta muutama vuoro iltaisin.
Sekä joku tolkku numeroihin. S-liite pois, ja runkolinjoille numerot 1-10 varattaisiin. Numeroita riittää kyllä, miksi kaikki mahdolliset linjat pitää saada sekaisin (3, S3 ja 5, S5.)
Toinen EDIT: uusissa Citeoissa ei ilmeisesti ole STOP-ääntä ollenkaan. Havainto tehty linjalta S3 hetki sitten.
Viimeksi muokattu: