Jyväskylän paikallisliikenne

Autoilijoilla on usein virhekäsitys bussikaistojen tehokkuudesta. Yhteen bussiin kun mahtuu melkein parhaimmillaan 50 auton verran ihmisiä ei kaistan täydy olla kokoajan edes täynnä busseja vetääkseen saman verran ihmisiä. Vaikka parinkymmenen sekunnin nopeutus kuulostaa pieneltä, lisää se kyllä joukkoliikenteen täsmällisyyttä kun ei esim. ruuhka-aikaan tarvitse autojen perässä jonotella. Tällaisilla pienillä toimilla lisätään joukkoliikenteen houkuttelevuutta tehokkaasti.
 
Etenkin ruuhkatuntien aikaan bussikaista on todellakin tarpeen. Kuinka moni teistä ryhmäläisistä esim. tietää, että kuinka kauan linjalla 20 kestää matkata Asemakadun paikallisliikenneterminaalilta Vasarakadun pysäkkitolpalle ruuhkatuntien aikaan. Matka jonka varrella on kutakuinkin neljä pysäkinväliä ?
 
Eilen illalla näin Vaajakosken moottoritiellä Jyväskylään päin ajavan kokonaan valkoisen VDL Citea LLE:n. Näkyi kiiltävät jäljet entisistä Pohjolan Liikenteen teippauksista. Mahtaakohan olla tulossa käytettynä Koiviston autolle, vai olikohan kauttakulkumatkalla johonkin muuhun kaupunkiin?
 
Eilen illalla näin Vaajakosken moottoritiellä Jyväskylään päin ajavan kokonaan valkoisen VDL Citea LLE:n. Näkyi kiiltävät jäljet entisistä Pohjolan Liikenteen teippauksista. Mahtaakohan olla tulossa käytettynä Koiviston autolle, vai olikohan kauttakulkumatkalla johonkin muuhun kaupunkiin?
Fibusilla on myynnissä Pohjolan Liikenteen penkkikankailla oleva VDL Citea LLE. Saattoi olla siis matkalla Ouluun.
 
Fibusilla on myynnissä Pohjolan Liikenteen penkkikankailla oleva VDL Citea LLE. Saattoi olla siis matkalla Ouluun.
Kotkassa käytössä olleita vuoden 2014 Citeoita on varmastikin lähtenyt poistoon uusien sähköbussien myötä, kun tällaisille A1-tyypin autoille ei oikein ole tarvetta HSL-liikenteessä. Uudempia v. 2016 A2-tyypin Citeoita sen sijaan tuli Kotkasta HSL-liikenteeseen useita.
 
Tänään tullut bongattua liikenteessä useita sähköciteoita joissa etukulma ja takakulma on onnistuttu kolaroimaan rumannäköiseen kuntoon. Miten moinen voi edes olla mahdollista, että jopa kymmenkunta uutta sähköbussia on onnistuttu ajamaan moiseen kuntoon ?
 
Takaisin
Ylös