Jyväskylän paikallisliikenne

Autoilijoilla on usein virhekäsitys bussikaistojen tehokkuudesta. Yhteen bussiin kun mahtuu melkein parhaimmillaan 50 auton verran ihmisiä ei kaistan täydy olla kokoajan edes täynnä busseja vetääkseen saman verran ihmisiä. Vaikka parinkymmenen sekunnin nopeutus kuulostaa pieneltä, lisää se kyllä joukkoliikenteen täsmällisyyttä kun ei esim. ruuhka-aikaan tarvitse autojen perässä jonotella. Tällaisilla pienillä toimilla lisätään joukkoliikenteen houkuttelevuutta tehokkaasti.
 
Etenkin ruuhkatuntien aikaan bussikaista on todellakin tarpeen. Kuinka moni teistä ryhmäläisistä esim. tietää, että kuinka kauan linjalla 20 kestää matkata Asemakadun paikallisliikenneterminaalilta Vasarakadun pysäkkitolpalle ruuhkatuntien aikaan. Matka jonka varrella on kutakuinkin neljä pysäkinväliä ?
 
Eilen illalla näin Vaajakosken moottoritiellä Jyväskylään päin ajavan kokonaan valkoisen VDL Citea LLE:n. Näkyi kiiltävät jäljet entisistä Pohjolan Liikenteen teippauksista. Mahtaakohan olla tulossa käytettynä Koiviston autolle, vai olikohan kauttakulkumatkalla johonkin muuhun kaupunkiin?
 
Eilen illalla näin Vaajakosken moottoritiellä Jyväskylään päin ajavan kokonaan valkoisen VDL Citea LLE:n. Näkyi kiiltävät jäljet entisistä Pohjolan Liikenteen teippauksista. Mahtaakohan olla tulossa käytettynä Koiviston autolle, vai olikohan kauttakulkumatkalla johonkin muuhun kaupunkiin?
Fibusilla on myynnissä Pohjolan Liikenteen penkkikankailla oleva VDL Citea LLE. Saattoi olla siis matkalla Ouluun.
 
Fibusilla on myynnissä Pohjolan Liikenteen penkkikankailla oleva VDL Citea LLE. Saattoi olla siis matkalla Ouluun.
Kotkassa käytössä olleita vuoden 2014 Citeoita on varmastikin lähtenyt poistoon uusien sähköbussien myötä, kun tällaisille A1-tyypin autoille ei oikein ole tarvetta HSL-liikenteessä. Uudempia v. 2016 A2-tyypin Citeoita sen sijaan tuli Kotkasta HSL-liikenteeseen useita.
 
Tänään tullut bongattua liikenteessä useita sähköciteoita joissa etukulma ja takakulma on onnistuttu kolaroimaan rumannäköiseen kuntoon. Miten moinen voi edes olla mahdollista, että jopa kymmenkunta uutta sähköbussia on onnistuttu ajamaan moiseen kuntoon ?
 
Tänään tullut bongattua liikenteessä useita sähköciteoita joissa etukulma ja takakulma on onnistuttu kolaroimaan rumannäköiseen kuntoon. Miten moinen voi edes olla mahdollista, että jopa kymmenkunta uutta sähköbussia on onnistuttu ajamaan moiseen kuntoon ?
Onhan tänä talvena tiet ja etenkin bussipysäkit olleet erityisen liukkaita edestakaisin sahaavan sään takia, mutta olen kyllä itse huomannut saman.

Yutongeista taas olen huomannut, että liukkailta pysäkeiltä lähtevät liikkeelle muutaman terävän nykäisyn saattelemana kuskista riippumatta. Ulkoa näkee, että vetävä akseli sutii pari sekuntia, pysähtyy pariksi sekunniksi, ja tämä toistuu kolme tai neljä kertaa ennen kuin bussi lähtee kunnolla liikkeelle. Ei taida luistonestojärjestelmä pärjätä Jyväskylän talvessa?

Edelleen myös päivittäin karkeasti joka kolmas runkolinjavuoro jonka näen, ajetaan tavallisen värisellä autolla. Mikä pointti oli erillisessä SuperLinkki-värityksessä, jos vielä yhdeksän kuukauden jälkeenkään sitä ei tämän enempää käytetä?
 
Sinne ne varmasti ovat matkalla, järkevintä vain ajaa Jyväskylän kautta kun on suorin reitti Ouluun.
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko niitä on mennyt sinne ? Tiedossa on ainakin 201,204 ja 206 mutta ehkä muitakin.
Myös Volvoja 601-619 sarjasta aika monta.
 
Koiviston auto jyväskylän toimitusjohtaja vaihtuu. Keskisuomalaisen juttu on maksumuurin takana mutta jutun alku kertoo tarvittavan. Lieneekö aiemmin keväällä KAJ:n saamalla tuomiolla naiskuljettajiin kohdistuneesta syrjinnästä vaikutusta asiassa.


Vähän OT; mutta
Bussiyhtiön johtaja potkaisi kuljettajaa päähän ja jätti tämän lumihankeen
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on vielä jonkin verran lukuoikeutta Hesarin sivuilla jäljellä niin voin ottaa kuvakaappaukset tuosta artikkelista.
 
Takaisin
Ylös