Ehkä kuitenkaan maanalais- tai ilmaratkaisuja vastaan ei ole toimiva argumentti rullaportaat ja hissit. Rullaportaista ja hisseistä huolimatta kaupunkiin ja seudulle tarvitaan nopean raideliikenteen ratkaisuja. Nopea ratkaisu ei ole portaaton ja hissitön katuratkaisu, jos "säästetty" porras- ja hissiaika menetetään jo ensimmäisissä valoissa muun hitaan pintaliikenteen seassa.
EI ja kyllä.
Ei, rullaportaat, hissit, ja ylipäänsä pitkät kulkuajat laitureille ovat perusteltu argumentti ilma- ja tunneliratkaisuja vastaan. Aivan kuten liikennevaloissa ja ruuhkassa seisominen on perusteltu argumentti autokaistoilla kulkevia ratikoita vastaan.
Kyllä, seudulla tarvitaan nopeaa raideliikennettä. Sitä tarvitaan hyvin palvelevan pintaliikenteen
lisäksi, mutta kumpikaan ei ritä korvaamaan toisiaan.
Oikein tehty nopea ratikka kulkee 25km/h linjanopeudella. Tätä suuremmilla nopeuksilla pysäkit ovat jo niin harvassa, ettei ratikka enää palvele, vaan joko kävelymatkat kasvavat kohtuuttomiski tai tarvitaan liityntäliikennettä. Keravalle on linnuntietä 27 km, rataa pitkin 30. Ratikka, jolla kestäisi yli tunti, ei olisi järkevä ratkaisu. H-junalla sen sijaan menee matkaan 21 minuttia, kävelyineen siis ehkä 30min Kaivokadulta Keravan keskustaan, koska päärautatieasema on aika epäkäytännöllinen. Pitkästä kävelyetäisyydestä huolimatta nopea juna voittaa ratikan mennen tullen, koska matka on niin pitkä.
Kaikkialle hyvin palveleva lähiliikenne ei voi korvata nopeaa pidemmän matkan liikennettä. Ei edes länsiväylän bussit, koska suurin osa lähiliikenteen palvelusta jää yksinkertaisesti puuttumaan, kun lähiöstä toiseen ei pääse bussilla.
Samaten nopea pidemmän matkan liikenne ei voi korvata lyhyemmille matkoille tarkoitettua pintaliikennettä. Ei edes eikä etenkään metro, kuten huomaa helposti katsomalla ratikoita Kurvin ja Rautatieaseman välillä. Kävelymatkat huomioiden metron käytössä ei vaan yleensä ole mitään järkeä kantakaupungissa. Itä-Helsingissä liityntäbussit tarjoavat kohtalaisen lähiliikenneyhteyden aluekeskuksiin, joilla on metroasemat, mutta jos on matkalla johonkin muualle, niistä on hyvin vähän iloa.
Rupesin hahmottelemaan nyrkkisääntöä, että tasaisin pysäkinvälein rakennettu raideliikenne on kilpailukykyinen vaihtoehto suunnilleen sillä säteellä keskustasta, johon sillä menee linuntietä 25min. Siis nykyratikoilla (14km/h) 6 km; hyvin tehdyllä ratikalla (25km/h) = 10 km, Helsingin metrolla (40km/h) = 16 km, lähijunilla enemmänkin jos pysäkkejä ohitellaan. Tuo on tietysti liian keskusta-keskeinen malli, mutta se onkin nyrkkisääntö, ja tuntuisi vastaavaan aika hyvin sitä, miten liikennettä on rakennettu.
Jos tuolle säännölle vielä hahmottelee pariksi alarajan, niin tasapysäkein rakennettu raideliikenne ei tarjoa hyvää palvelua matkoille, joilla ajoaika on alle 5min. Siis ratikalla kilometri, metrolla kolme. Kilometrin vielä kävelee, mutta kolmelle kilometrille tarvitaan jo jokin muu yhteys. Tuo alaraja on kyllä siitä huono, että se ei huomioi ollenkaan niitä rullaportaita, joista tässä nyt on kyse.
Kiskoin nuo säännöt juuri hatusta, eli ne saattavat olla jotensakin hassuja. Ongelmia saa osoittaa.