Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mistä kohtaa se Rautatientorin toinen sisäänkäynti tulisi muuten ulos? Laiturin pää taitaa olla suurinpiirtein Mannerheimintien kohdalla.Kyllä ennen pikahissejä pitäisi rakentaa keskustan metroasemille toiset uloskäynnit liukuportailla. Alkaen Rautatientorin asemalta, seuraavaksi Kaisaniemeen (Kruunuhakaan) ja sitten Sörnäisiin.
Eipä vaan rakenneta. Koska liian kallista.
Kyllä ennen pikahissejä pitäisi rakentaa keskustan metroasemille toiset uloskäynnit liukuportailla. Alkaen Rautatientorin asemalta, seuraavaksi Kaisaniemeen (Kruunuhakaan) ja sitten Sörnäisiin.
On niitä nopeitakin hissejä - mitä nopeampi, sitä suurempi kapasiteetti. Jos hissi kykenee siirtymään laiturille 20 sekunnissa ja lastausaika on 15 s ja hissiin mahtuu 20 hlö, saadaan viidellä hissillä tunnissa kuljetettua 6545 henkilöä, muutamassa tunnissa jo enemmän kun matkustajia koko päivänä asemalle saapuu. Hissikin toimii massakuljetusvälineenä. Toki tavalliseet portaat jätettäisiin vaihtoehtoisena laiturillesiirtymistapana, vaikka tuskin 5 hissiä yhtäaikaa menee rikki mutta jos tulee vaikka sähkökatkos - tai joku tykkää kuntoilusta. Kapasiteetin puolesta pelkkä hissikin riittäisi.Hissin kapasiteetti taitaa tulla vastaan aika nopeasti jos matkustajia on vähänkin enemmän. Sopii katsoa jonkun isomman ryhmän liikkumista kerralla hissirakennuksissa.
Hissejähän on kyllä myös pääasiallisena kulkuvälineenä esim. Lontoon maanalaisen asemilla, mutta ne ovat semmoisia isoja joihin mahtuu varmaan parikymmentä ihmistä kerralla, eikä niitä ole kuin yksi tai kaksi rinnakkaan (mikä tosin johtunee paikan ahtaudesta). Ainkaan nuo lontoolaiset eivät mun havainnon mukaan ole erityisen nopeita. Mieluummin menisin liukuportaita kun änkeydyn isolla porukalla hissiin, vaikka en ahtaan paikan kammosta kärsikään.
Vepsäläinen kommentoi Oden blogilla joskus että se toinen sisäänkäynti Kaisaniemeen on selvitetty, ja oli kiikunkaakun kannattavuusrajoilla. Eli kai tuon voi jotenkin laskea.Miten muuten nodien etäisyyksien mallintaminen? Nykyiset mallinnustyökalut eivät taida ihan taipua siihen, että esim. Kaisaniemen toisten portaiden matka-aikahyödyn voisi laskea?
o.
On niitä nopeitakin hissejä - mitä nopeampi, sitä suurempi kapasiteetti. Jos hissi kykenee siirtymään laiturille 20 sekunnissa ja lastausaika on 15 s ja hissiin mahtuu 20 hlö, saadaan viidellä hissillä tunnissa kuljetettua 6545 henkilöä, muutamassa tunnissa jo enemmän kun matkustajia koko päivänä asemalle saapuu. Hissikin toimii massakuljetusvälineenä. Toki tavalliseet portaat jätettäisiin vaihtoehtoisena laiturillesiirtymistapana, vaikka tuskin 5 hissiä yhtäaikaa menee rikki mutta jos tulee vaikka sähkökatkos - tai joku tykkää kuntoilusta. Kapasiteetin puolesta pelkkä hissikin riittäisi.
En uskoisi että normaalia kaksi kertaa suurempaan hissiin menisi lastausaikaa 4 kertaa enemmän - vaikka näin olisikin niin Helsingin metroasemilla riittäisi 250-2500 hlö/h riippuen asemasta eli 1-5 tälläistä Lontoon hissiä per asema riittäisi.Omat kokemukseni noista Lontoon metrohisseistä ovat, että hissin lastausaika olisi noin minuutti, kun ihmiset pikkuhiljaa tunkevat hissin täydemmäksi ja täydemmäksi. Jos siirtyminen oven sulkemisineen ja avamisineen vie 20 sekuntia, niin täyteen kierrokseen menee noin 160 sekuntia. Queensboroughn aseman hissiin (jos oikein muistan) taitaa kylläkin tiiviisti mahtua noin 25-30 ihmistä. Näin ollen yksi hissi kuljettaisi tunnissa noin 500-600 ihmistä alas ja 500-600 ihmistä ylös.
Kulosaaressa kai matkoja olisi saatu lyhenemään enemmän siirtämällä laiturit radan molemmin puolin; silloin olisi helppo avata useampiakin sisään/uloskäyntejä tuollaista ulkoasemaa kohti. Sama toimisi kaupunkiradoilla. Mutta tällaista ei kai voi meidän erityisolosuhteissamme tehdä...Kulosaaren asemalle ei ilmeisesti tule toista sisäänkäyntiä itäpäähän, vain pelkkä varauloskäynti. Ehkä tähän on joku hyvä hyväksyttävä syy, mutta en kyllä tässä menetettiin yksi mahdollisuus lyhentää osan kävelymatkoja.
Kulosaaressa kai matkoja olisi saatu lyhenemään enemmän siirtämällä laiturit radan molemmin puolin; silloin olisi helppo avata useampiakin sisään/uloskäyntejä tuollaista ulkoasemaa kohti. Sama toimisi kaupunkiradoilla. Mutta tällaista ei kai voi meidän erityisolosuhteissamme tehdä...
Täsmällinen matka-arvio vaatisi tutkimuksia. Onko niitä tehty?
Kuinka pitkän pysäkkimatkan viitsii kävellä? – Oma arvioni tilanteesta:
Kilometrin pysäkkimatkaan meni minulta (jokunen vuosi sitten) muistaakseni 12 – 13 minuuttia. Matka oli mäkistä kadustoa, joka oli talvella jonkin verran liukas. (Ei voi suositella huonojalkaiselle.) Matkalla oli tienylitys suojatien kautta, joka toisinaan aiheutti vähän odottelua. (Tie yhdisti kaupunginosia toisiinsa, joten sillä oli yleensä liikennettä.) – Nykyään tien kohdalla on alikulku, joten tien alitus on nopeampi ja turvallisempi.
Jaottelu voisi olla esim. tällainen:
Yli yksi km: kiireettömät, terveet kuntoilijat
600 – 1 000 m: vähän kiireiset, terveet kuntoilijat
400 – 600 m: Vähän laiskat ja terveet ilman kantamusta. Salkun, salkkumikron yms. kantajat terveistä kuntoilijoista.
300 – 400 m: Vanhukset, lapset, lapsiperheet ja huonokuntoiset. Kauppakassin yms. kantajat.
0 – 300 m: Vammaiset, esim. pyörätuolin käyttäjät, sokeat
Jaottelu voisi olla esim. tällainen:
Yli yksi km: kiireettömät, terveet kuntoilijat
600 – 1 000 m: vähän kiireiset, terveet kuntoilijat
400 – 600 m: Vähän laiskat ja terveet ilman kantamusta. Salkun, salkkumikron yms. kantajat terveistä kuntoilijoista.
300 – 400 m: Vanhukset, lapset, lapsiperheet ja huonokuntoiset. Kauppakassin yms. kantajat.
0 – 300 m: Vammaiset, esim. pyörätuolin käyttäjät, sokeat
Muuten ihan hyvä lista mutta jaotteluun pitää muistaa lisätä se, että onko joukkolikenneväline jolle kävelee nopea raideliikenneväline vai hidas bussi vai jotain siltä väliltä, millainne on vuoroväli ja mikä on määränpää ja matkan tarkoitus.