No siis karkeasti, jos ajattelee tilannetta. Vihreät aallot molempiin suuntiin ottavat valojen 120 sekunnin kiertoajasta (melko pitkä kiertoaika) noin 45-60 sekuntia (tämä on esimerkiksi Sörnäisten rantatien ruuhkaohjelmassa vihreän kesto). Tässä kohtaa jaettavaa on 60-75 sekuntia jäljellä, -vaihtumisajat. Vaihtumisajat voivat olla 10-15 sekuntia. Otetaan tähän vaikka 10 sekuntia, voisi sopia. Eli pääsuunnan vihreät vievät 80-95 sekuntia valokierrosta. Sekaan pitäisi vielä heittää sivusuuntien vuorot suojateiden vihreineen. Suojatiet vievät noin 30-40 sekuntia (plus nuo jo aiemmin huomioidu vaihtumisajat). Tällöin 110-125 sekuntia on mennyt, eli pahimmillaan kiertoaika on jo ylitetty. Pääsuunnan vasemmalle kääntyvä liikenne ei enää mahdu kiertoon. Toki voidaan kiertoaikaa nostaa 150 sekuntiin niin mahtuu.
Ja kaikki tämä, kiertoaika on jo täysi. Sitten jos pakotetaan valot vielä raitiovaunulle "vihreäksi", raitiovaunun "vihreä" voi osua mihin kohtaan vain kiertoa.
Eli ollaan tilanteessa, jossa:
a) Pääsuunnalle ei mahdu 120 sekunnin kiertoaikaan vasemmalle kääntyviä suuntia (eli kielletään ne)
b) Raitiovaunun pakkoetuus ei ole vielä lisättynä ohjelmaan
c) Autojen vihreä aalto saadaan sujumaan
Noh lisätään pakkaan vielä raitiovaunun pakkoetuus (kiertoaika on 120 sekuntia). Sivusuunnille ja jalankululle on varattu kierrosta noin 30-40 sekuntia. Raitiovaunu Kalasatamaan sattuu pyytämään etuutta 800 metriä ennen, sivusuunta olisi juuri tässä kohtaa päässyt. Sivusuunnan aloituslupaa ei voida antaa, koska se katkaisisi raitiovaunun kulun. Raitiovaunu tulee liittymään hieman ennen kuin sivusuunnan olisi pitänyt loppua. Sivusuunta ja jalankulku pääsuunnan yli jäi tässä kierrossa välistä, odotetaan ylimääräinen 120 sekuntia. Sitten kun tässä sattuukin tilanne, että raitiovaunu sattuu ajamaan seuraavassa Pasilaan, ollaankin tilanteessa, jossa jalankulkijat ja sivusuunta ovat odottaneet pääsyään 2 kiertoa (2x120 s) eli 240 sekuntia + se normaali puoli kiertoa pahimmillaan eli 60 sekuntia. Tässä kohtaa on sivusuunnat ja jalankulku odottaneet 300 sekuntia. Luulen, että tätä 5 minuuttia ei kovin moni jalankulkija suostu odottamaan.
Tässä esimerkiksissä uutta raitiovaunua ei saa tulla alle 5 minuutin päässä, koska muuten kuvio voi toistua joka kerta. Eli onnistuu vielä jotenkin harvemmalla vuorovälillä.