Kalasataman raitiotie

Hesarissa on "hauska" juttu siitä, miten Kumpulan kampusmäelle johtaa epävirallisia oikopolkuja, joita pidetään hengenvaarallisina. Ilmeisesti on niin, että myös linjan 13 pysäkiltä kampusmäelle johtava polku on tällainen epävirallinen, jyrkkä ja hoitamaton. Ei tainnut tulla kenellekään suunnitteluvaiheessa mieleen järjestää jonkinlainen kävely-yhteys ratikkapysäkiltä kampusmäelle. :rolleyes:

HS kirjoittaa: "Nurmi on huolissaan erityisesti siitä, mitä tapahtuu, kun raitiolinja 13 otetaan käyttöön elokuussa. Uuden Nylanderin puiston pysäkin lähettyviltä lähtee toinen epävirallinen polku, joka nousee kampukselle. Nurmi epäilee, että ratikkalinjan valmistuminen lisää kyseisen polun käyttöä. Polku on Integraalipolkua vielä huomattavasti jyrkempi ja huonokuntoisempi. ”Se on hyvin samantyyppisessä paikassa. Se on yhteen suuntaan kampusta ainoa järkevä polku, ja kaikki muut kiertävät tuplamatkan.”"

 
Meneehän sieltä yhteys, se on vain liian pitkä ja ihmiset eivät jaksa kävellä, aika on rahaa tai jotain muuta laiskuutta
 
Vaikuttaa siltä että yliopiston Kumpulan kampus on rakennettu aikana jolloin kaikki haluttiin kulkemaan autolla.
Ja autoilla kai professorit kulkevat mutta opiskelijoilla ei ole varaa. Joukkoliikeneyhteydet sinne on suunniteltu p-rseestä.
Uudelle raitiolinjalle nro 13 olisi edes pitänyt rakentaa pysäkki Vallilanlaakson itäpäähän josta johtaa toinen polku kampukselle. Pysäkki jätettiin säästösyistä pois.
 
Sitä en ihmettele, ettei artikkelissa olevalle polulle ole tehty mitään, kun alueella on uusi asemaakaava ollut valmisteilla viimeiset pari vuotta.

Uudelle raitiolinjalle nro 13 olisi edes pitänyt rakentaa pysäkki Vallilanlaakson itäpäähän josta johtaa toinen polku kampukselle. Pysäkki jätettiin säästösyistä pois.

Missä vaiheessa tälläinen on ollut, mikä olisi jätetty pois säästösyistä? Syksyllä aukeava pysäkki on 150 metrin päässä laakson itäosasta, ei niin tiheeseen ole voitu pysäkkejä suunnitella.
 
Näyttäisi olevan myös Velodromi i:llä, pysäkkikilvessä se on vain Velodrom.
 
Eiköhän se ole pysäkkikilvessä sitten väärin?
Niin minustakin. Nyt en muista, mitä siinä kilvessä lukee ruotsiksi, mutta tuo kartan määräinen muoto ei tunnu tutulta. Se edellinen Velodromi-niminen pysäkki (joka muutettiin jostain syystä jossain vaiheessa muotoon Pyöräilystadion) oli melko varmasti ruotsiksi Velodrom, ja nimetty silloin kun liikennelaitoksella vielä osattiin ruotsia.
 
Niin minustakin. Nyt en muista, mitä siinä kilvessä lukee ruotsiksi, mutta tuo kartan määräinen muoto ei tunnu tutulta. Se edellinen Velodromi-niminen pysäkki (joka muutettiin jostain syystä jossain vaiheessa muotoon Pyöräilystadion) oli melko varmasti ruotsiksi Velodrom, ja nimetty silloin kun liikennelaitoksella vielä osattiin ruotsia.
Näyttää täällä olevan merkitty nimeksi Pyöräilystadion/Velodrom
 
Onkos Höselillä vaihteeksi nettisivu kaatuneena?

Yritin etsiä linkkiä linjan 13 yleisöaikatauluun, siihen aikataulukirjan näköiseen.

Joka tapauksessa on niin, että siinä aikataulussa on virheitä ja epätarkkuuksia. R-kirjaimella merkittyjen lähtöjen kuuluu olla Pasilan päässä, eli esim. aamun eka vuoro klo 5.09 lähtee tuohon aikaan Itä-Pasilasta kohti Nihtiä, eikä Nihdin suunnasta kohti Pasilaa.

Lisäksi aikatauluun on merkitty Hi-merkinnällä kummastakin päästä vuoroja, mutta jätetty kertomatta, mitä Hi tarkoittaa. Nihdistä nämä vaunut ajavat omaa reittiä Velodromin pysäkille, minkä jälkeen ne kiertävät Itä-Pasilan silmukan ja palaavat Velodromille, mistä Mäkelänkatua ja Sturenkatua Koskelan halliin. Pasilasta lähtevät Hi-vuorot ajavat Länsi-Pasilasta omaa reittiään Velodromille ja sieltä edelleen Mäkelänkatua ja Sturenkatua Koskelan halliin.
 
Joka tapauksessa on niin, että siinä aikataulussa on virheitä ja epätarkkuuksia. R-kirjaimella merkittyjen lähtöjen kuuluu olla Pasilan päässä, eli esim. aamun eka vuoro klo 5.09 lähtee tuohon aikaan Itä-Pasilasta kohti Nihtiä, eikä Nihdin suunnasta kohti Pasilaa.
Pikku-r:llä merkityt ajat täsmäävät Asemapäällikönkatu-nimisen (sijaitsee Ratamestarinkadulla) pysäkin aikoihin, mutta suunnassa Nihtiin. Ne on todellakin sijoitettu väärälle puolelle. Niihin viittaavat vuorot ovat ajaneet siihen mennessä jo Messukeskuksen ja Pasilan aseman kautta. Ne vuorot eivät avauskierroksella käy tosiaan ollenkaan Länsi-Pasilan puolella.

Onkohan "järkkä" hämääntynyt sen takia, että Velodromin Radanrakentajantiellä olevalta pysäkiltä H0618 menee aikaisin aamulla linjan 13 vaunuja sekä Länsi-Pasilaan että Nihtiin, viimeksi mainitut tietenkin Pasilan aseman pakollisen lenkin kiertäen...? 13:n datamassassa on sekaisin kahteen määränpäähän meneviä linjan 13 vaunuja. Tuon perkaaminen olisi joka tapauksessa pitänyt tehdä huolellisemmin, oli taustasyy mikä tahansa.
 
Hesarin Vilma kirjoittelee koeajoista. On mennyt hyvin ja ilman ongelmia. Liikennetuotantopäällikkö Tero Hagbergia siteerataan: "Raitiolinjan 13 harjoituspäivä on sujunut hyvin, kertoo Kaupunkiliikenne oy:n liikennetuotantopäällikkö Tero Hagberg. [...] ”Positiivinen kokemus”, Hagberg kertoo. Hänen mukaansa kuljettajat eivät ole viestineet päivän aikana ilmenneen mitään ongelmia.

Voiko tosiaan olla, että liikennetuotantopäällikkö ei ole tietoinen Palkkatilanportin turvavaihteen ongelmista? Sehän on ollut todellinen känkkäränkkä tänään, väen väkisin tahtoo vaunut Eltsuun ja kuljettajat joutuvat sitten menemään ulos asti käsin kääntämään, että pääsevät sinne minne pitää. No, onneksi on tämä foorumi olemassa, niin saadaan tieto ehkä kulkemaan PSKL:lle asti. Pojilla on viikko aikaa saada se korjattua.

 
Takaisin
Ylös