Kalasataman raitiotie

Ajetaanko siellä jo linjaliikennesimulaatiota, kun on linjankin vaunutarpeen mukaiset viisi vaunua ajossa yhdessä? Huomattavaa myös, että kuvissa vaunuissa on järjestysnumero paperilapussa tuulilasissa yhdestä viiteen.
Ymmärsin, että ainakin aamulla testattiin virransyötön yms. kestävyyttä. Kuvaustilanteessa vaunut menivät vain muutaman minuutin välein. Koko viiden ryhmä ehti ohittaa kuvauspisteen 8 minuutin sisällä.
 
Ymmärsin, että ainakin aamulla testattiin virransyötön yms. kestävyyttä.
Sähkönsyötön kuormituskokeet ajettiin esim. jokerilla niin, että otettiin tarvittava määrä vaunuja (n. 4-5) ja väännettiin samalla alueella samaa aikaa kaasukahvat eteen ja katsottiin mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään erityistä. Veikkaisin tässä olevan samasta kyse.
 
Mahdetaanko vanhoilla nivelillä tehdä jossain vaiheessa koeajoa vai onko sille edes tarvetta? Vaikka ei niitä varmaan tuolla paljoa tulla käyttämäänkään.
 
Mahdetaanko vanhoilla nivelillä tehdä jossain vaiheessa koeajoa vai onko sille edes tarvetta? Vaikka ei niitä varmaan tuolla paljoa tulla käyttämäänkään.
Mietin samaa katsoessani Rattivaunun hyviä kuvia "viiden vaunun koeajoista". Joissain uutisissa puhuttiin mielestäni hieman siihen sävyyn, että linjaa tultaisiin liikennöimään Articeilla. Onkohan tämä oikeasti näin, ja jos on, niin onko joku syy, jonka vuoksi vanhoilla nivelillä ei tuolla haluta ajaa?
 
Mietin samaa katsoessani Rattivaunun hyviä kuvia "viiden vaunun koeajoista". Joissain uutisissa puhuttiin mielestäni hieman siihen sävyyn, että linjaa tultaisiin liikennöimään Articeilla. Onkohan tämä oikeasti näin, ja jos on, niin onko joku syy, jonka vuoksi vanhoilla nivelillä ei tuolla haluta ajaa?
Yhdessä vaiheessa arvio oli, että ruuhkassa olisi tarvetta jopa 5 minuutin vuorovälille Kumpulan kampuksen / Lahdenväylän akselin ja Pasilan välisen liikenteen takia. Silloin Hämeen tullin pysäkki oli tosin lännempänä, ja kulku Kumpulaan nopeampi. Joka tapauksessa, jos arvio oli silloin, että 10 minuutin vuoroväli ei riitä, kapasiteettia yritetään varmaan maksimoida käyttämällä vain Artic-ratikoita.

Saa nähdä ajetaanko tuota loppupeleissä vain ja ainoastaan Articeilla, vai onko käytäntö sama kuin 7:lla ja 9:llä, eli niveliä näkyy harvoin mutta kuitenkin silloin tällöin.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkönsyötön kuormituskokeet ajettiin esim. jokerilla niin, että otettiin tarvittava määrä vaunuja (n. 4-5) ja väännettiin samalla alueella samaa aikaa kaasukahvat eteen ja katsottiin mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään erityistä. Veikkaisin tässä olevan samasta kyse.
Arvaus osui oikeaan. Lähde KaPan facebook, josta lainaus alla:

"😲 Ruuhkaa radalla! Moni saattoi hieraista silmiään nähtyään viisi ratikkaa letkassa radalla.

🚃 Kalasataman raitiotien sähkönsyöttöasemia testattiin kuormituskokeissa, joissa ratikat suorittivat lukuisia kiihdytystestejä eri lähtöasetelmista.

⚡️ Ratikat liikkuvat uudella rataosuudella neljän sähkönsyöttöaseman avulla, jotka sijaitsevat Nihdissä, Kalasatamassa, Kumpulassa ja Itä-Pasilassa.
"
 
Kalasataman metroasemalle ei ole tulossa kääntösilmukkaa, joten linjaa täytyisi joka tapauksessa jatkaa vähintään Nihtiin asti. Kaivokadun remontin valmistuttua on luontevaa jatkaa Nihdin linjaa keskustan suuntaan, esimerkiksi Kolmikulmalle kuten RAILI2-linjastosuunnitelmassa. Tuon pätkän antaminen hirviölinjalle 2 olisi sekavaa sekä vain pahentaisi häiriöherkkyyttä. Helpompi vain operoida tuota erillisenä linjana 13.
Eikö niistä kääntösilmukoista nyt muutenkin ole tarkoitus päästä eroon sitä mukaa, kun saadaan lisää kaksisuuntaisia vaunuja? Eipä silti, tuskin kakkosesta ensi töiksi kaksisuuntaisella vaunulla ajettavaa linjaa oltaisiin tekemässä, vaan eiköhän siinä kitkutella vanhoilla kalustoilla katkeraan loppuun asti...
Olen silti vahvasti sitä mieltä, että liikoja linjoja ei noin syheröiseen verkkoon pidä tunkea. Pasilan sillan kohdalla se tarkoittaa kakkosta nykyisellään, seiskaa Länsi-Pasilan kääntöön ja linjaa 12 Kruunusilloilta Kalasataman ja Pasilan radan kautta Meilahden sairaalalle. Ysihän siirtynee omalle radalleen pois Pasilan sillalta?
 
Eikö niistä kääntösilmukoista nyt muutenkin ole tarkoitus päästä eroon sitä mukaa, kun saadaan lisää kaksisuuntaisia vaunuja?
Haakoninlahteen tulee, tai itseasiassa, on jo kääntösilmukka rakennettu. Käytännössä tulevan korttelin ympäri, talot vain puuttuvat. Ei noita raiteenvaihtopaikkoja juuri tule kantakaupunkiin. Kruunusilloille tulee toki ennen Hakaniemen päättäriä (sekin tuli sinne parisen viikkoa sitten), mutta ei se mahdollista ajoa Siltasaarenkadulle "väärinpäin".

En näkisi, että nykyisellä katuverkolla halutaan (ainakaan merkittävästi), siirtyä kaksipuolisiin (ovien ja ohjaamoiden kannalta) ratikoihin. Aika vahvasti Helsingissä pidetään kiinni siitä, että kantakaupungin ratikat ja pikaratikat sekä muut uudet ratikat ominansa.

Tuo erottelu tosin heikkenee pikkuhiljaa, mutta toistaiseksi siitä on pidetty kiinni. Nykyisiä ratikkasuunnitelmia, kun katsoo niin järjestelmät sekoittuvat pikkuhiljaa, haluttiin tai ei. Esimerkiksi Siltasaarenkadulle tulee kantakaupungin ratikalle "kuulumattomia" ratikan liikennemerkkejä.
 
En näkisi, että nykyisellä katuverkolla halutaan (ainakaan merkittävästi), siirtyä kaksipuolisiin (ovien ja ohjaamoiden kannalta) ratikoihin. Aika vahvasti Helsingissä pidetään kiinni siitä, että kantakaupungin ratikat ja pikaratikat sekä muut uudet ratikat ominansa.
Lisäksi yksisuuntaisia ratikoita on kuitenkin vielä ainakin pari vuosikymmentä, ellei Articeille haluta tehdä isoa remonttia, niin on varmasti vielä pitkään järkevämpää tehdä kääntösilmukoita, kuin rajoittaa kaikkea vain kaksisuuntaisilla ratikoilla ajettaviksi
 
Olen silti vahvasti sitä mieltä, että liikoja linjoja ei noin syheröiseen verkkoon pidä tunkea. Pasilan sillan kohdalla se tarkoittaa kakkosta nykyisellään, seiskaa Länsi-Pasilan kääntöön ja linjaa 12 Kruunusilloilta Kalasataman ja Pasilan radan kautta Meilahden sairaalalle. Ysihän siirtynee omalle radalleen pois Pasilan sillalta?
Pasilan sillalle jää 2, 7 ja 9 nykyisten suunnitelmien mukaan, ensi kesänä 13 tulee uutena, ja Kruunusiltojen auettua 11 vielä lisäksi. 5 linjaa on vähemmän kuin Kaivokadulla tulevaisuudessa, mutta olisihan siinä toki periaattessa järkeä, että heilurilinjoilla vähennetään turhaa päällekkäisyyttä. Tuossa tapauksessa heilurilinjoista tulisi vain kohtuuttoman pitkiä, mikä vaikeuttaisi aikataulussa pysymistä.

Eikö niistä kääntösilmukoista nyt muutenkin ole tarkoitus päästä eroon sitä mukaa, kun saadaan lisää kaksisuuntaisia vaunuja? Eipä silti, tuskin kakkosesta ensi töiksi kaksisuuntaisella vaunulla ajettavaa linjaa oltaisiin tekemässä, vaan eiköhän siinä kitkutella vanhoilla kalustoilla katkeraan loppuun asti...
Aikaisempiin viesteihin lisäten uusimmassa ratikkatilauksessa on tarkoitus tilata uusia pikaratikoita sekä kaupunkiratikoita. (ks. "Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)") Toistaiseksi ei ole ainakaan ollut minkäänlaista mainintaa tai viittausta siihen, että uudet kaupunkiratikat olisivat kaksisuuntaisia. Suurehko yksisuuntainen ratikkakanta on siis todennäköisesti käytössä vielä ainakin 40 vuoden ajan.
 
Linja 12 lakkautettiin vuonna 1962. Ainakin VTS-vaunuja sillä on kulkenut. En ole nähnyt kuvia vuoden 1959 neliakselisista linjalla 12, mutta sellainen ei liene mahdottomuus.

Vuonna 1973 tulleilla nivelvaunuilla ei tiettävästi ollut ajettu linjaa 9 ennen kuin se palasi 2000-luvulla (vanha ysi lopetti 1976, eli teoriassa sillä olisi voinut olla niveliä, käytännössä ei kai kuitenkaan ollut). Vuoden 2012 linjaa 11 ajettiin puhtaasti Varioilla. Vuodesta 2019 en osaa sanoa, mutta en ole ainakaan kuvia nähnyt.

Jos sellainen "yli 10" lasketaan kuin 10N, niin sillä linjalla on niveliä kyllä ollut. :) Mutta ei siis 11+.
Laitan tähän nyt pahalla viiveellä vielä, että linjanumero 10S on tuolla logiikalla vielä isompi kuin 10N. Siellä niveliä myös käytettiin, vaikkakin vain hyvin rajatussa laajuudessa (yksittäistapauksissa?), ennen linjan lakkautusta keväällä 1977.

Itse asiaan: hienoa että Kalasataman raitiolinja vihdoin saadaan liikenteeseen.
 
hs.fi: "

Helsingin uusi ratikka avaa täysin uuden raideyhteyden: HS videoi koko matkan​

Video näyttää Helsingin uuden ratikkalinjan reitin päästä päähän. Uusi reitti avaa uuden raideyhteyden Pasilan ja Kalasataman välille."


HSL:n liikennejohtaja Johanna Wallin ei vielä täsmennä, mikä voisi olla se varhaisin ajankohta, jolloin matkustajat pääsevät uuden linjan kyytiin.

”Valitettavasti tarkkaa aloitusaikaa ei vielä tiedetä, vaan se selviää myöhemmin, kun on varmuus radan toimivuudesta ja kuljettajien määrästä. Varaudumme kuitenkin käynnistykseen syksyn aikana”, Wallin viestittää torstaina.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
HS:ssa kerrotaan seuraavasti: "Vallilanlaaksossa ratikka kulkee ripeästi, mutta Hermannin rantatiellä matka sujuu hitaammin, koska on reittikadulla useita liikennevaloja ja viisi pysäkkiä."

Tuo on tietysti totta, vaikka oikeasti suurin sallittu nopeus Vallilanlaakson osuudella on vain 40 km/h. Hermannin rantatiellä on puolestaan muutama jakso, jossa sallittu nopeus on 50 km/h. Vallilanlaaksossa päästään kuitenkin ajamaan ilman välipysäyksiä, mikä pitää matkanopeuden hyvänä. Mutta millaiset etuudet uudella linjalla on Kyläsaaressa ja siitä Sompasaareen ja Nihtiin?
 
Tuo on tietysti totta, vaikka oikeasti suurin sallittu nopeus Vallilanlaakson osuudella on vain 40 km/h.
Miten tuo on onnistuttu noin pahasti sössimään? Siirtolapuutarhan laidalla voisi olla 70 km/h ja kaupunkialueella 50 km/h jos vain haluttaisiin. Osuus Kalasataman metroasemalta Itä-Pasilaan olisi voitu tilan puolesta kokonaan pikaraitiotiespekseillä, kun kerta koko Hermannikin myllättiin uusiksi ja vanha rautatie on täydellinen lähtökohta, kuten Viikin suoralla. Metroa Kalasatamasta Pasilaan tuskin tulee koskaan, pikaratikka olisi ollut kiva. Ehkä sitten, jos joskus 500 menee raiteille. Sillä välin 500 voisi kulkea BRT:nä Teollisuuskatua, 510 riittää hitaalle ja ruuhka- sekä häiriöalttiille AKK:lle.
 
Miten tuo on onnistuttu noin pahasti sössimään? Siirtolapuutarhan laidalla voisi olla 70 km/h ja kaupunkialueella 50 km/h jos vain haluttaisiin. Osuus Kalasataman metroasemalta Itä-Pasilaan olisi voitu tilan puolesta kokonaan pikaraitiotiespekseillä, kun kerta koko Hermannikin myllättiin uusiksi ja vanha rautatie on täydellinen lähtökohta, kuten Viikin suoralla. Metroa Kalasatamasta Pasilaan tuskin tulee koskaan, pikaratikka olisi ollut kiva. Ehkä sitten, jos joskus 500 menee raiteille. Sillä välin 500 voisi kulkea BRT:nä Teollisuuskatua, 510 riittää hitaalle ja ruuhka- sekä häiriöalttiille AKK:lle.
70 km/h on kaupunkiympäristössä ja etenkin jalankulun ylityksessä aivan liian suuri nopeus. Liikennevaloinkin ohjattuna laiton ratkaisu. Raidejokerillakin, joka on Helsingin ainoa pikaraitiotie todennäköisesti vielä pitkään, pudotettiin nopeus ajoneuvojen ylityksenkin takia 70-->50 km/h. KaPa-hankkeelta mainittiin jossain kohtaa, että raiteiden mitoitusnopeus on 70, mutta ympäristö ei tätä tue. Helsingin kaupunki ei halua aidata kaupunkia myöskään.

Pysäkkien kohdalla suurin nopeus on aina korkeintaan 30 km/h, tosin sekin on joskus ilman liikennevaloja liian suuri. Ihmiset tuppaavat kävelemään aina alle. Kyseessä on kaupunkiratikka, ei pikaraitiotie, se oli jo alussa lähtökohtana. Saa nähdä rakennetaanko Helsinkiin vielä aitoja pikaraitioteitä tulevaisuudessa.

Nopeuden nostolla 50 km/h yläpuolelle ei paljoa voiteta, ellei pätkä ole yli kilometriä ilman liikennevaloja. Kaupungissa on kokoaika liikennevaloja ja pysäkkejä, joilla pitää pysähtyä. 50 km/h kiihdytyskin raitiovaunulla vie aikaa aikalailla ja vain murto-osa pysäkkivälistä voitaisiin ajaa tuota kovemmalla nopeudella.

Menee hieman aiheen ulkopuolelle, koska minulla ei ole antaa konkreettista esimerkkiä kiihtyvyydestä raitiovaunulla. Kuitenkin oli arvio junasta, joka kiihdyttäisi 300 kilometriin tunnissa. Junalla tuo kiihdytys kestäisi 10-15 km.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös