339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Mikähän tällä hetkellä mahtaa olla sairauslomaprosentti? Se on ainakin joskus ollut kovin korkea ja vaikuttaa suoraan kuljettajatarpeeseen.Yritän hieman laskea tarvittavia henkilötyötunteja (ilman tarkkaa tietoa todellisuudesta). Jos ajatellaan, että liikennöintiä olisi aikavälillä arkipäivisin 05.30 - 0.30 (hallista halliinta), saadaan 21 h / vrk / vuoro. Jos vuoroja olisi viisi -> 105 h / arkivrk. Lauantaina sitten 06.30 - 0.30 -> 100 h / lauantai. Sunnuntaina 07.30 - 23.30 -> 80 h / sunnuntai. Täten viikkotuntimäärä olisi 5*105 + 100 + 80 = 705 tuntia. Tästä tulisi 21 kertaa 35 tuntinen työviikko. Mutta, kun tauot ja ruokatunti lasketaan mukaan 35 - 5*3 (arvaus pävittäisten taukojen määrästä) -> 705 / 20 = 35,25 kuljettajaa.
"Yhtiön koulutuksen perusteella". Mitähän se mahtaa tarkoittaa? Jos kurssin aloittaa 30 kokelasta, niin sehän ei tarkoita, että saadaan 30 uutta kuljettajaa ja vielä vähemmän sitä, että talossa olisi parin kuukauden päästä 30 kuljettajaa enemmän kuin ennen kurssia. Mutta varmaan nämä kaikki on huomioitu ja ehkä jäämme jännittämään sitä, onko ehjää kalustoa riittävästi.HS:n KLOY:n metro- ja ratikkasimulaattoreita käsittelevässä jutussa on KLOYn liikennöintiyksikön johtajan kommentti, jonka mukaan elokuun puolessa välissä olisi tarpeeksi kuljettajia linjalle 13
Viimeksi muokattu: