Kalasataman raitiotie

Tämä olisi kaikin puolin järkevää ja perusteltua, koska raiteistoa tarvitaan osin ysin Ilmalan jatketta varten (elokuussa 2022). Onko noihin matskuihin linkkiä?

Diat on tuossa, https://www.hel.fi/static/kanslia/uuttahelsinkia/asukasilta_28012021.pdf sivulla 55 on mainittu kartta.

Itse tilaisuus on myös tallenteena nähtävissä 11.2 asti tuosta https://teams.microsoft.com/l/meetu...b250-8adc6a96cd07","IsBroadcastMeeting":true}, mutta puheenvuorossa ratikka-asioista ollut ei oikein tainnut sanoa mitään, jota ei diosta löytyisi. Jos muuten kiinnostaa Kalastaman rakentamisen eteneminen, niin voi olla silti katsomisen arvoinen.
 
Tämä ei ehkä ole paras ketju ehdotukselleni, mutta en nyt tähän hätään löydä parempaakaan. Moderaattorit voivat siirtää parempaan ketjuun jos sille on tarvetta.

Olen saanut käsityksen, että 7 jatketaan Meilahteen ja 13 (Nihti-Pasila) jatketaan joskus tulevaisuudessa Postipuistoon. Eikös 13 Meilahteen ja 7 Postipuistoon toimisi monellakin tasolla paljon paremmin.
  • Kummankin reitti olisi suorempi ja siten palvelisi paremmin pidempiä matkoja.
  • Postipuisto saisi suoran yhteyden keskustaan kun taas Meilahdesta ei tulisi turhaa kiertelevää yhteyttä keskustaan.
  • 7 Meilahteen palvelisi poikittaisliikennettä Tuusulanväylältä Meilahteen kun taas 13 palvelisi Tuusulanväylältä, Lahdenväylältä ja metrolta tulevaa liikennettä.
  • Ennen Postipuiston raitiotien rakentamista 13:n – eli näistä kahdesta lyhemmän linjan – reittiä jatkettaisiin pidemmän linjan sijaan (7) jolloin häiriöherkkyys paranisi.
  • Nykyisten runkolinjojen 500 ja 510 perusteella olettaisin, että Kumpulan kampuksen ruuhkavuoroväli olisi paremmin käytössä Meilahden suunnalla. Ja viimeiseksi,
  • 13:sta tulisi selkeä linja, joka yhdistäisi kantakaupungin reunalla kaikki Helsingin sisääntuloväylät lukuunottamatta Länsiväylää

Perustelut nyt suunnitelluille reiteille ovat tervetulleita.
 
En ole nähnyt sellaisia kaavailuja, että 13 jatkuisi Postipuistoon. Käsittääkseni Postipuisto on täysin auki, sekä sen osalta että toteutuuko se että sen osalta, millainen linjasto sitä palvelisi.

Itse olen ajatellut, että loogista olisi jatkaa 9 Postipuistoon ja 13 Ilmalaan.
 
Itse olen ajatellut, että loogista olisi jatkaa 9 Postipuistoon ja 13 Ilmalaan.

Olin vain olettanut, että 9 tietysti menee Ilmalaan mutta voisihan sekin tietysti toimia Postipuiston linjana. 7:lle kuitenkin edelleen jää tuo turhan tuntuinen koukkaus.
 
Hämeentien sillan alla oli tänään toinen raide jo paikoillaan. On vissiin ensimmäinen kerta Helsingissä kun raitioraiteet risteävät eri tasossa.
 
Hämeentien sillan alla oli tänään toinen raide jo paikoillaan. On vissiin ensimmäinen kerta Helsingissä kun raitioraiteet risteävät eri tasossa.

Tuollainen herättää aina pohtimaan, mutta en mäkään kyllä keksi mitään sellaista tilannetta Helsingistä, missä olisi ollut useassa tasossa ratikkaraiteita risteämässä. Junaraiteiden yli sillalla on kyllä mennyt ratikka useammassakin kohtaa ja tasossakin.
 
Hämeentien sillan alla oli tänään toinen raide jo paikoillaan. On vissiin ensimmäinen kerta Helsingissä kun raitioraiteet risteävät eri tasossa.
Eikö tuo risteys pitänyt suunnitelmien mukaan litistää tasoon purkamalla silta? Onko tästä luovuttu vai liittyykö se tulevaan sillan käyttöiän loppumiseen? Tuntuisi kyllä hölmöltä liikenteen hidastamiselta ja nurinkuriselta, aivan kuin vaikka Kehäradalla purettaisiin ylikulkusilta ja korvattaisiin se tasoristeyksellä. Parhaimmillaanhan ratikka on eristettynä ja lähijunamainen, kuten Tukholmassa.
 
Eikö tuo risteys pitänyt suunnitelmien mukaan litistää tasoon purkamalla silta? Onko tästä luovuttu vai liittyykö se tulevaan sillan käyttöiän loppumiseen? Tuntuisi kyllä hölmöltä liikenteen hidastamiselta ja nurinkuriselta, aivan kuin vaikka Kehäradalla purettaisiin ylikulkusilta ja korvattaisiin se tasoristeyksellä. Parhaimmillaanhan ratikka on eristettynä ja lähijunamainen, kuten Tukholmassa.

Sellainen on esiintynyt Viiman suunnitelmissa, eli paljon myöhemmässä vaiheessa tapahtuvana. Idea olisi saada paremmat vaihtoyhteydet risteävän liikenteen kesken, kun se vaatisi nyt joko pitkät kävelyt tai pitkät rappuset. Uudemmissa suunnitelmissa on esiintynyt myös suora linja Viimaradalta Pasilaan, mikä minusta poistaisi tarpeen sillan muuttamiselle. Tai siis todellinen tarve, tai ei tarve vaan syy on, että tilalle saadaan autosilta Hermannin Rantatieltä Kustaa Vaasan tielle, kun autojen pullonkaula siirtyy Sörnäistentunnelin myötä.
 
Tuollainen herättää aina pohtimaan, mutta en mäkään kyllä keksi mitään sellaista tilannetta Helsingistä, missä olisi ollut useassa tasossa ratikkaraiteita risteämässä.

Ei tule mieleen minullekaan. Raitiotiet ovat tähän mennessä kulkeneet aina niin urbaanissa ympäristössä, ettei noin ole käynyt. Samoin raitiotie ja metro eivät ole aikaisemmin ristenneet muuten kuin metron kulkiessa maan alla, mutta junaraiteiden yli metro on kulkenut useammassakin kohtaa.

Junaraiteiden yli sillalla on kyllä mennyt ratikka useammassakin kohtaa ja tasossakin.

Missä kohtaa tasossa? Sörnäisten satamarata ja joko Arabian tai Kulosaaren raitiotie? Kaivokatu?
 
Viimeksi muokattu:
Missä kohtaa tasossa? Sörnäisten satamarata ja joko Arabian tai Kulosaaren raitiotie? Kaivokatu?
Sörnäisten suunnalta Kyläsaareen johtanut satamaraide ristesi Kulosaaren raitiotien samassa tasossa Verkkosaaressa, eli hieman Kulosaaren sen aikaisen sillan länsipuolella ("Helsingin puolella").
 
Sörnäisten suunnalta Kyläsaareen johtanut satamaraide ristesi Kulosaaren raitiotien samassa tasossa Verkkosaaressa, eli hieman Kulosaaren sen aikaisen sillan länsipuolella ("Helsingin puolella").

Joo, Vallilan siirtolapuutarhan ja Kumpulan kampuksen välistä menevä rautatie on näköjään rakennettu vasta 1960-luvulla.
 
Tänään oli Hämeentien sillan alta rataa jo n. 100 metriä länteen suunnilleen niille kohdille, mistä siirtolapuutarhan reuna alkaa. Elokuussa kun katsoi oikeasta kohtaa sillalta, niin paikallaan olevaa rataa pilkisti jo toisesta päästä kaarretta laaksossa. Nyt ei ollut hirveästi lähemmäs tultu lännen suunnasta, mutta betonikiinnikeitä oli rataa varten laitettu paikoilleen pitkän matkaa.

Kalasataman raitiotie olisi varmaan saatu valmiiksi täksi talveksi jos Sörnäistentunnelin suuaukkoa ei olisi tarvinnut tehdä. Muualla on aikalailla joko valmista tai lähes paria aloittamatonta risteystä lukuun ottamatta Hermannin rantatiellä.
 
Projektilta tiedote, että kaikki kiskot ovat paikallaan https://www.kalasatamastapasilaan.f...t-kalasatamasta-pasilaan-ovat-nyt-yhtenaiset/

Ei kyllä luulisi menevän syksyyn asti saada loppuja ajojohtoja paikalleen ja ajaa koeliikennettä, eli saa nähdä vaikka liikenne alkaisi aikaisemmin.

Mitenköhän on muuten kalusto ajateltu? Tuleeko nivelvaunuja enemmän käyttöön? Vaunutarve tosin laskee pian käyttöönoton jälkeen, kun Hakaniemessä alkaa ratikkakatko ja Mannerheimintiekin on ratikoiden näkökulmasta poikki.
 
Takaisin
Ylös