Leipätekstissä lukee, että varaudutaan myös jo huhtikuuhun.
Mitenköhän on muuten kalusto ajateltu? Tuleeko nivelvaunuja enemmän käyttöön? Vaunutarve tosin laskee pian käyttöönoton jälkeen, kun Hakaniemessä alkaa ratikkakatko ja Mannerheimintiekin on ratikoiden näkökulmasta poikki.
Niveliä on bussitutkan mukaan ollut pois pelistä pitempään vain 4; 82, 92, 113 ja 117. Tiettävästi 113 on poistettu ja kuulemma 92 on otettu 750V testaamista varten, eikä kai palaa liikenteeseen. Vaikka nivelten samanaikainen käyttöaste on alhainen, niin loput vaunut ovat olleet vuorotellen linjalla, eli ovat ajokunnossa jos eivät ole hiljattain hajonneet. Kaikkiaan vaunuja on siis käytettävissä 118, millä pitäisi saada 100 vuoron edestä liikennettä verrattain alhaisellakin käyttöasteella. HKL:nhän hankki 10 "ylimääräistä" Articia liikenteen kasvua varten ja tätä vaunumäärän lisäystä ei ole varsinaisesti päästy käyttämään, vaikka kaikki Articit ovat liikenteessä.
Helsingissä on ainakin jo 1980-luvulta ollut liikenteessä noin 90 vaunua vuorokaudessa, yleensä vähän sen yli. Se lukumäärä ei ole muuttunut mihinkään, vaikka tuon jälkeen on avattu ties kuinka monta uudisrataa. Eikä muutu nytkään. Uuden radan vaunut on aina jostain muualta pois. 93 vaunua lasketaan ensi syksylle.
Onhan kantakaupungin vaunujen keskipituus kasvanut yli 60% 80-luvun puolestavälistä. Ja Jokerin vuorot mukaanlaskettuna ollaan syksyllä 117:sta.
Mikä vaunutarve on tällä hetkellä? 93 kuulostaa melko vähäiseltä, koska kympiltä vapautuu korkeintaan neljä vaunua, neloselle tarvitaan vähintään yksi lisää, koska uusi poikkeusreitti on selvästi nykyistä pidempi ja 13:lle melko monta. Hakaniemen katkoon on aikaa vielä yli vuosi. Se varmaan vähentää kalustotarvetta hieman, vaikka poikkeusreittejä ei ole vielä päätetty.
Tämän talven liikennöintisuunnitelmasta luvut ovat 1: 10, 2/3:17, 4,10: 17, 5: 3, 6/8: 17, 7/9: 22 eli 86. Ensi talveksi on tulisi siis ykköselle +1, 4/10:lle +2, 7/9:ltä lähtee yksi ja 13:sta tulee 5 kappaletta. Tutkan mukaan 1:llä olisi jo säännöllisesti 11 vaunua, mutta se voi olla myös kaluston vaihtumista päivän aikana.
Hesarin versiossa radan valmistumisartikkelissa sanotaan, että HSL päättää myöhemmin linjan numeron ja aloitusajankohdan. Siitä tuli mieleen, onko nivelillä ja välipaloilla koskaan ajettu 10:iä isompaa linjaa. Niiden olemassaolon aikana 11:han on ollut kahteen otteeseen lisälinjana metrokatkon aikaan, mutta ainakin foorumin havaintojen perusteella sitä oli ajettu vain Varioilla 2012 ja vain Articeilla 2019.