tuossa videota kävelystä artikkelissa https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010392425.html
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Luulisin että Arcada ja Arabian seutu tykittää mielellään Pasilaan....Aika hiljaista tuolla linjalla voi olla niin pitkään kunnes saadaan linjalle jatkot Laajasaloon ja mahdollisesti Töölön puolelle. Vaihdot junasta metroon säilynevät kuitenkin yhä pääosin rautatieasemalla. Vaikka toki Kumpulan Kampukselta ja Hämeentien busseilta on piilevää kysyntää paremmalle yhteydelle Pasilan suuntaan.
Yhteys Töölöön voisi myös parantaa Kalasataman ratikan käytettävyyttä ja matkustajamääriä. Tuossa on kyse myös linjastosuunnittelusta.Luulisin että Arcada ja Arabian seutu tykittää mielellään Pasilaan....
Todennäköisesti järkevintä olisi ulottaa Nihdin linja Munkkivuoreen asti, kunhan Huopalahdentielle saadaan kiskot. Vahva poikittaisyhteys, jolla on valmis kysyntä jo nyt.Kun Kalasataman ratikka valmistuu olisiko uuden linjan syytä mennä Pasilasta Töölöön/Meilahteen vaikka linjan 7 sijasta?
HSL:n ratikkakartta 2030:ssä on piirretty 13Todennäköisesti järkevintä olisi ulottaa Nihdin linja Munkkivuoreen asti, kunhan Huopalahdentielle saadaan kiskot. Vahva poikittaisyhteys, jolla on valmis kysyntä jo nyt.
Kalasataman metroasemalle ei ole tulossa kääntösilmukkaa, joten linjaa täytyisi joka tapauksessa jatkaa vähintään Nihtiin asti. Kaivokadun remontin valmistuttua on luontevaa jatkaa Nihdin linjaa keskustan suuntaan, esimerkiksi Kolmikulmalle kuten RAILI2-linjastosuunnitelmassa. Tuon pätkän antaminen hirviölinjalle 2 olisi sekavaa sekä vain pahentaisi häiriöherkkyyttä. Helpompi vain operoida tuota erillisenä linjana 13.Tuon seudun linjajako toimisi varmaan parhaiten niin, että seiska hoitaisi Länsi-Pasilan lenkin, kakkosta jatkettaisiin Kalasataman metroasemalle ja Kruunusilloilta tuleva linja (onko se 11 vai 12?) jatkaisi vähintään Meikun sairaalalle, mutta yhtä hyvin se voisi kulkea Munkkaankin. Samalla linjanumeroita tarvittaisiin vähemmän, eikä yhden vaunun jumittaminen tai piuhaongelmat jollakin monen linjan kuormittamalla pätkällä sotkisi koko liikennettä, kuten nykyään kovin herkästi tuntuu olevan käymässä.
Ottamatta linjastoon mitään kantaa muistelen jossain nähneeni piirrettynä silmukan myös metroaseman tuntumaan kaiketi jonkin korttelin ympäri. Sitä en muista missä olen tuon nähnyt ja onko se ajatuksena hylätty kokonaan vai saattaisiko sellainen jossain vaiheessa vielä tulla.Kalasataman metroasemalle ei ole tulossa kääntösilmukkaa, joten linjaa täytyisi joka tapauksessa jatkaa vähintään Nihtiin asti. Kaivokadun remontin valmistuttua on luontevaa jatkaa Nihdin linjaa keskustan suuntaan, esimerkiksi Kolmikulmalle kuten RAILI2-linjastosuunnitelmassa. Tuon pätkän antaminen hirviölinjalle 2 olisi sekavaa sekä vain pahentaisi häiriöherkkyyttä. Helpompi vain operoida tuota erillisenä linjana 13.
Ainakin kaksi erilaista suunnitelmaa on ollut esillä tuon osalta. Ensimmäinen oli sellainen silmukka, joka olisi kulkenut Redin "läpi" eli Kalasatamankatua pitkin. Sen toteutuminen tuntuu nykytilanteessa erittäin epätodennäköiseltä. Toinen vaihtoehto on silmukka Koksikadun kolmion ympäri. Siihen jopa löytyy tilavaraus kaavasta. Tällä hetkellä ei tosin ole ratikkaprojektia, jonka kanssa sitä olisi luonteva toteuttaa samanaikaisesti. Koksikadun kolmion rakentaminen ajoittuu arviolta 2026-2030 välille, jolloin silmukan voisi periaatteessa rakentaa, jos tarve sille ilmenee lähivuosina.Ottamatta linjastoon mitään kantaa muistelen jossain nähneeni piirrettynä silmukan myös metroaseman tuntumaan kaiketi jonkin korttelin ympäri. Sitä en muista missä olen tuon nähnyt ja onko se ajatuksena hylätty kokonaan vai saattaisiko sellainen jossain vaiheessa vielä tulla.
Niin sanottu "Keskon lenkki" oli tosiaan vielä KaPa-hankkeen alkuvaiheessa mukana toteutuksessa, eli etelästä tullessa olisi Redin jälkeen päässyt kääntymään takaisin tulosuuntaan reittiä Hermannin rantatie – Työpajankatu – Kalasatamankatu – Tukkutorinkuja – Hermannin rantatie.Ottamatta linjastoon mitään kantaa muistelen jossain nähneeni piirrettynä silmukan myös metroaseman tuntumaan kaiketi jonkin korttelin ympäri. Sitä en muista missä olen tuon nähnyt ja onko se ajatuksena hylätty kokonaan vai saattaisiko sellainen jossain vaiheessa vielä tulla.