Minusta tässä esitetyssä kampusratikassa on muutama ongelma, joiden takia sitä ei kannata toteuttaa:
- reitti ei ole sen nopeampi kuin tiedelinjan reitti Koskelantien kautta
Kulkuneuvossa vietetty aika on arvioitu molemmilla suunnilleen samaksi. Mutta nopeusero ratikan hyväksi tulee siitä, että ratikan voi synkata Pasilan juniin (kun tiedetään, mihin junaryhmään synkkaus kannattaa tehdä), jolloin odotusaika Pasilassa on minimi ja vakio. Bussi tulee kaukaa eikä pysy aikataulussa, eikä ole synkassa mihinkään, joten odotusaikaa ei voi arvioida. Tämä ei haittaisi, jos bussin vuoroväli olisi todella lyhyt, mutta nythän se on 15-20 min. Aikaa täytyy varata aika reippaasti aamulla, kun pitää ehtiä työpaikalle tai luennolle tiettyyn määräaikaan mennessä.
- liikenne olisi liian päällekkäistä tiedelinjan kanssa eikä nykyisillä matkustajamäärillä voida vielä perustella rinnakkaisia linjoja. Tulevaisuudessa tämä todennäköisesti muuttuu
Tuo on tietysti totta, nimittäin nykyisillä matkustajamäärillä. Matkustajamääriä vaan on vaikea ennustaa tilanteessa, jossa moni nykyisin todennäköisesti kävelee, mutta jatkossa käyttäisi ratikkaa. Emmehän ei kelpaa tällaiseen ennustamiseen ollenkaan, se vaan siirtelisi samoja matkustajia ratikasta bussiin ja päinvastoin. Tällaisessa tapauksessa käyttäjätutkimus olisi perusteltu ja oikea tapa selvittää ratikan käyttäjäpotentiaali.
Kustannuksia arvioidessa tulee muistaa, että kampusratikka voidaan toteuttaa tilapäisesti, vain siksi aikaa, että bussille 506 saadaan joku fiksu ratkaisu aikaiseksi. On se sitten Pietari Kalmin katu tai joku muu. Ratikka ei vaadi investointeja, joten tilapäinen toteuttaminen ei aiheuta tarpeettomia kustannuksia. Sen sijaan bussin joukkoliikenneväylä vaatii investoinnin ja rakentaminenkaan ei suju hetkessä. Valituksineen kaikkineen kestää vielä monta vuotta, että 506:n reitti muuttuu.
- Arabian ja Pasilan väliset matkustajamäärät eivät ole vielä riittävät raitioliikenteelle. Tulevaisuudessa tämäkin todennäköisesti muuttuu
Matkustajamäärien ja niiden arvioimisen osalta viittaan edelliseen kohtaan. Jos HKL-Suy lähtee vastaamaan valtuustoaloitteeseen Emme-ajojen pohjalta, niin metsään menee niin että suhahtaa.