Kiitos kaikille kiittämisestä. En kuitenkaan ole tehnyt raporttia yksin, eikä Kampusratikka ole yksin minun ideani. Näin HU:n jutun vasta äsken, ja siinähän kirjoitetaan aivan oikein, että olen työryhmän jäsen. Joten kiitokset myös muille mukana olleille.
Mukava lukea kommentteja niiltä, joilla on omaa kokemusta yhteyksistä Kumpulaan ja Arabiaan. Itse olen kuullut käyttäjien kommentteja ensi kerran vuoden 2006 alussa, jolloin kampuksen väki kutsui kaupunkisuunnittelulautakunnan kuulemaan omia näkemyksiään. Tuolta vierailulta syntyi
tämä nettisivuni.
Tässä keskustelussa on epäilty, olisiko kampusratikalla käyttäjiä. Väitän, että olisi. Kampuksen väen viesti oli jo 3 vuotta sitten ja on edelleen, etteivät tarjotut yhteydet 506 ja kävely riitä. Kampusratikka tarjoaa parannusta juuri niihin asioihin, miksi 506 ja kävely eivät kampuksella asioiville riitä: 506 on epävarma eikä juuri nopeampi kuin kävely. Kävely on toki terveellistä, mutta se ei ole joukkoliikenteen palvelua. Kyse on siis sekä matka-ajasta että matkan laadusta.
Parasta Kampusratikassa on kuitenkin se, että se voidaan toteuttaa heti. Pidin jo 2006 törkeänä sitä, ettei kaupunki piittaa lainkaan siitä, että Pasilasta Kumpulaan matkaavat menevät töihin joka aamu, mutta kaupungilla – ja poliitikoilla – on aikaa pallotella asiaa vuosia. Ja nytkin on mennyt taas jo 3 vuotta!
Kustannuksista totean, ettei joukkoliikenneverkkoa voi laskea siten, että pohditaan, mitkä linkit voidaan jättää pois tai palvelua ainakin heikentää kustannusten vähentämiseksi. Joukkoliikenteen käytön määrää järjestelmän palvelutaso. Puuttuvan tai huonon linkin korjaaminen lisää joukkoliikenteen käyttöä korjatun linkin ympäristössä. Siksi ei voi ajatella niin, ettei linkkiä kannata korjata kuten tässä tapauksessa siksi, että jos korjausta ei tehdä, on asiakkaiden pakko jatkaa huonon palvelun käyttöä. Lisäksi on hyvä muistaa, ettei joukkoliikenne kokonaisuutena ole taloudellisesti kannattavaa, joten sitä ei edes voi kehittää talouden perusteella. Kehityksen tavoite ja mittari on käytön lisääminen. Taloushan paranee käyttöä vähentämällä.
Antero