Tiedä kuinka tarkka Liven kartta on, mutta sen mukaan Pasilan aseman laiturin 1 rataa pitkin pääsisi itään vievään tunneliin.
Ei pääse, kulkevat eri tasoissa. Alhaalta Pasilan alaratapihalta on yhteys, "matkustajaraiteiden" ali.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tiedä kuinka tarkka Liven kartta on, mutta sen mukaan Pasilan aseman laiturin 1 rataa pitkin pääsisi itään vievään tunneliin.
Hyvinhän sellainen mahtuisi, vaikka kaksiraiteisena. Siellähän on kadunvarsipysäköinti, että muutama autopaikka menisi.Mahtuisiko keskelle Sturenkatua (tai reunaan) ratikka yksiraiteisena (tai limitettynä) niin, että kiskoliikenne saisi oman kaistansa? Noin lyhyt yksiraiteinen pätkä tuskin vaikeuttaisi itse raitiotieliikennettä.
Käyttäjätutkimus antaa tälle vastauksen. Valistunut arvaukseni on, että Leppävaaran A-junat ovat se ryhmä, johon synkkaus kannattaa tehdä.
-- tämä kartta antaa viitettä että M-juna saattaisi olla otollisin synkkauskohde.
Minusta tuo kartta osoittaa, että Kampusratikka jatkettuna Munkkaan ja synkattuna M-juniin on oikea ratkaisu. Asiassa on helpointa edetä käynnistämällä ratikka saman tien esitetyssä muodossa ja käyttämällä Pietari Kalmin kadun miljoona Reijolankadun rataan sekä Hämeentien/Kustaa Vaasan tien jalankulku- ja tasonvaihtojärjestelyihin.Toisaalta kartasta voidaan nähdä, että 506:n reitin varressa asuu jotakuinkin saman verran kampuksella kävijöitä kuin M-junankin. Antaa kyllä perustetta tehtävälle oikaisulle.
Asiassa on helpointa edetä käynnistämällä ratikka saman tien esitetyssä muodossa ja käyttämällä Pietari Kalmin kadun miljoona Reijolankadun rataan sekä Hämeentien/Kustaa Vaasan tien jalankulku- ja tasonvaihtojärjestelyihin.
Pietari Kalmin katua ja kalliita katulämmityksiä ei tarvita nyt eikä tulevaisuudessa. Sillä seuraava järkevä investointi on rakentaa Mäkelänkadun ja Hämeentien välinen raitiotierata. Parin minuutin tähden se ei ole perusteltavissa, mutta kun se on osa Kalasatama–Pasila -yhteyttä, niin sen voi tehdä jo valmiiksi ja ottaa käyttöön.
Mielestäni likennöinnin päättyminen klo 1800 on liian aikainen. Yliopistoilla on usein kaikenlaista aktiviteetteja kuten vierailevien luennoitsijoiden luentoja, laboratoriotöitä jne n klo 2000 asti.Esittelijä ei kerro, mitä kampusratikan liikenne tulisi maksamaan. Mielestäni on ehdottomasti syytä palauttaa asia valmisteluun siten, että lasketaan, kuinka paljon raitiolinjaston liikennöintikustannukset kohoavat, jos kampusratikka perustetaan ja sillä liikennöidään arkipäivisin noin klo 7.30-18. Myöhemmin illalla ja viikonloppuisin sille tuskin on tarvetta.
Kun ennustekarttoja tutkii, huomaa, että Kumpulan kampuksen pysäkin kohdalla luvut eivät muutu eli kukaan ei jää sillä pysäkillä pois tai nouse kyytiin!
Kampusratikan Itä-Pasila - Arabia perustaminen kokeiluluontoisesti siten, että liikennettä on elokuusta 2009 toukokuun loppuun 2010 (ja jatkosta päätetään ensi kevään aikana saatujen kokemusten perusteella) on fiksua rahankäyttöä.
Olisiko ykkösen lakkautus sopiva hinta kampusratikalle?1A:n parin vaunun, mutta onko se fiksua?
Olisiko ykkösen lakkautus sopiva hinta kampusratikalle?
Siten, ettei tunnu kovin uskottavalta että Arabian ja Kumpulan välillä olisi yhtä paljon matkustuskysyntää kuin Kumpulasta Pasilan suuntaan. Matkustajamäärälukemat myös laskevat kohti Arabiaa, mikä osoittaa tavanomaista linjan kuormityskäyttäytymistä.Miten materiaalista voi tehdä tuollaisen johtopäätöksen? Jos pysäkin kohdalla luvut eivät muutu, niin sehän vain tarkoittaa, että nousijoita ja poisjääviä on saman verran ja niiden määrä on jotakin nollan ja maksimikuorman väliltä.
Ykkösen reittiä pitää pidentää eikä lyhentää. Mutta kun se ei voi tapahtua heti, pitää tehdä jotain, joka on mahdollista heti.Tai voisiko ykkösen reittiä lyhentää tai yhdistää jotenkin kampusratikan kanssa?