- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Näiden tutkimusten perusteella kaupan alalla vallitsee yleinen käsitys siitä, että autoilijat ovat hyviä asiakkaita, niitä pitää palvella ja niitä pitää saada lisää. Esimerkkinä Tapiola: Vaikka Tapiolaan on luvassa metro ja jo nyt maanpinnan busseissa kulkee ohi vilkas liikenne, Tapiolan ”kehittämisen” olennainen osa on lisätä pysäköintipaikkoja satamäärin.
Tässä on jonkinnäköinen vinoutuma katsantokannassa. Autoiluhan on mahdollista nykypäivänä lähes kenelle tahansa, joka palkkaa saa vain jostain, jopa eläkeläisillekin. Autoilu siis kertoo korkeintaan harrastajansa laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä ympäristöarvoja kohtaan, jos jotain siitä pitää päätellä. Ei se kerro varallisuudesta kovinkaan paljoa, onhan tuolla paljon liikkeellä 1980-luvun Toyota Corollojakin teitä tukkimassa citymaasturien ohella. Todellisuudessa autoilu on vain kustannus kaupoille. Olisiko kyse siitä, että yrittäjille autoilu on läheistä puuhaa ja siksi sen merkitys ylikorostuu, kun yrittäjät kuvittelevat muidenkin harrastavan autoilua.
Viisaat yrittäjät näkevät julkisen liikenteen käyttäjät ympäristövastuullisina, urbaaneina kaupunkilaisina, joita olisi tavoiteltavaa saada asiakkaiksi. Autoilijat taas voitaisiin nähdä menneisyyden maailmaan ja 1960-luvun teknologiauskoisiin arvoihin jumahtaneina ihmisinä, jotka eivät omaksu uusia asioita helpolla. Pitäisi päästä siitä ajattelusta, että autoilijat ovat moderneja ja fiksuja ja julkisten käyttäjät sekä pyöräilijät ja kävelijät jotenkin tyhmempää ja kykenemättömämpää porukkaa, koska eivät ole tajunneet autoilun etuja.