Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

Esim. meillä Pispalan / Hyhkyn alueella tai lähellä oli viime vuosiin asti vain kaksi pientä kauppaa (K-Tahmelan valinta ja Epilän Valintatalo), molempiin hieman liian pitkä kävelymatka ruokakassien kantamista ajatellen ja toisaalta niukahko valikoima. Jokin aika sitten Ahjolan viereen avattiin Sale, jonka sijanti on joukkoliikennettä ajatellen ideaali (vähän kaukana kylläkin meiltä), mutta valikoima on edelleen aivan liian suppea. Kuten jossain viestissä karrikoin, läheltä saa vain Coop Xtraa ja Euroshopperia.

Tässä yhteydessä on pakko mainita Pyynikintorilla palveleva legendaarinen Pyynikintorin liha. Konsepti on täydellinen:

Kauppa sijaitsee aivan kymmenien eri bussilinjojen pysäkkien vieressä. Bussilla kotinurkille ja siitä kätevästi kaupan kautta kotiin.
Toisaalta mm. itse dallaillen monesti keskustakäynnin jälkeen pienen kulttuurikävelyn merkeissä Pyynikin torille viihtyisän Aleksanterin puiston läpi ja teen ostokseni Pyynikintorin lihassa. Lähes kaupan oven vierestä on helkutin helppo hypätä kotiin vievään nysseen.

Mikä parasta, kauppa on Suomen viimeisimpiä (ellei viimeisin) monopoliketjuvapaa kauppa, josta saa aina tuoreet lihat, vihannekset, kalat, leivät ja taloustarvikkeet asiantuntevan ja erinomaisen hyvän palvelun kera! Mitään vastaavaa ei voi edes kuvitella automarkettien harmaudessa.
 
Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

Onhan Hyhkyssä omakin kauppa, nimittäin Haapalinnankylän Valintatalo. Se on ehkä vähän piilossa Vaitinaronkadun ja Pispalan valtatien risteyksessä olevan tiilisen liikerakennuksen alakerrassa, sisäänkäynti sisäpihalla.

Tuota tarkoitin. Olikos Epilässä jossain kauempana toinenkin Valintatalo? Linnuntietä matka Haapalinnankylän Valintataloon voi näyttää lyhyeltä, mutta välissä on moottoritie. Todellinen kulkureitti (kaksi vaihtoehtoa: joko Pispalanvaltatien tai Pispan palvelukeskuksen vierestä Peurankadun kautta) on vähän turhan pitkä, jotta kasseja jaksaisi raahata, varsinkin suhteessa valikoimaan ja laatuun. Yhteenlaskettu kävelymatka esim. Stockalta tai Sokokselta bussipysäkille ja Pispalantorin pysäkiltä kotiin on reilusti lyhyempi eli näin voisi sanoa, että meidän kannalta keskustan tavaratalot ovat lähempänä kuin lähin lähikauppa.

Muuten, kun nyt kerran parjasin kyseisen Valintatalon tuotteiden laatua niin annetaan konkreettinen esimerkki: kerran hämmästyin tuolla kuinka edullisesti porsaan ulkofilettä sai palana. Taisi olla tanskalaista lihaa alunperin. Ostin. Kotona totesin, että maku oli kerrassaan kuvottavan teollinen. Lienee injektoitu jotain suolamarinadiliuosta koko kimpale täyteen niin että paino saatiin ylös keinotekoisesti ja näin hyvä kate halvasta myyntihinnasta huolimatta. Loppu meni valitettavasti roskiin, ei sitä kestänyt syödä, ei edes pinnistelemällä ja ajattelemalla että halvalla sai.

Tosin täytyy sanoa, että Valintataloissakin on eroja. Esimerkiksi Amurin Valintatalo tuntuu huomattavasti tasokkaammalta, ja vaikka se ei ole mikään Stockmann tai Sokos, niin jos kiireessä joutuu poikkeamaan ohi ajaessa, niin sieltä useimmiten sentään saa jotain syötäväksi kelpaavaa.

Helsinkiin (ja myös Porvooseen!) on viime aikoina syntynyt kuin sieniä sateella deli-tyyppisiä ruokakauppoja. En ole itse niissä juuri asioinut, mutta konsepti on sinänsä hyvä. Tosin tässä elämäntilanteessa varattomana sivarina/opiskelijana minulla ei ole varaa sellaisissa asioida. :D

Miksi muuten deli-tyyppisen ruokakaupan välttämättä tarvitsee olla sikamaisen kallis hinnoiltaan? Sanoisin että kilpailu ei pelaa. Jos sopivia liikehuoneistoja olisi tarjolla kelvollisilla ehdoilla, tukusta saisi tavaraa samoilla hinnoilla kuin hypermarketit ja työvoima ei olisi niin sikamaisen kallista ja ehdoiltaan jäykkää, niin tuollaisia syntyisi varmaan kuin sieniä sateella muuallekin Suomeen. Tosin voihan olla, että tässä ollaan vasta näkemässä uuden trendin syntyä. Kun tuollaisia tulee ja asiakkaat havaitsevat ne hyviksi, niin niitä tulee lisää.

Parhaimmillaanhan delit toimivat siellä, missä on kiireisiä ihmisvirtoja: eli joukkoliikenteen asemilla. Varsinkin vaihtoterminaaleissa, mutta myös pienemmässä mittakaavassa tavallisilla pysäkeillä ja asemilla. Deliherkkuja ja matkalippuja myyvä pikkuinen kioski odotushuoneessa vaikkapa Keskustorin ratikkapysäkillä voisi olla aika taatun tuoton bisnes. Lähijuna-asemille vaikkapa Lielahteen, Kangasalle tai Orivedelle mahtuisi vähän isompi deli ja asemakahvila ja keskusliikenneasemaperiaatteen mukaisesti vaikka postikin. ;)

Juurikin. Tai sitten tuo Pispalan Sale (joka on juuri bussipysäkin vieressä, ja toivottavasti viereen tulee pian lähijuna-asema ja pikaraitiotien pysäkki) olisi aivan ideaali puoliksi deli-tyyppisessä käytössä. Näkeehän sen siitä viereisestä R-Kioskista kuinka konseptin kehittäminen toimii. Aikaisemmin kun siinä oli posti, koko kiinteistö oli unelias. Postin vaihto R-Kioskiksi tuskin olisi yksin auttanut. Mutta kun siinä on nyt R-Kioski, jonka yhteydessä postipalvelut joka päivä klo 21.30 asti, niin johan on vilinää. Sale toi oman osansa asiakkaita lisää eli varmasti on synergiaa. Jos Salesta vielä tehtäisiin vähän tasokkaampi kauppa, niin tuonnehan jonotettaisiin sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

Tässä yhteydessä on pakko mainita Pyynikintorilla palveleva legendaarinen Pyynikintorin liha. Konsepti on täydellinen: [...] Mikä parasta, kauppa on Suomen viimeisimpiä (ellei viimeisin) monopoliketjuvapaa kauppa, josta saa aina tuoreet lihat, vihannekset, kalat, leivät ja taloustarvikkeet asiantuntevan ja erinomaisen hyvän palvelun kera! Mitään vastaavaa ei voi edes kuvitella automarkettien harmaudessa.

Tiedän liikkeen. Se tiedetään laadukkaaksi. Harmi vaan ei tule poikettua, kun Pyynikintori on vähän syrjässä normaaleilta kulkureiteiltäni. Siis tarkoittaa että ohi menen päivittäin, mutta siinä ei ole mitään muuta synergiaa minkä vuoksi poiketa. Kuten kirjakauppaa, jossa pyörähtää ostosten lomassa.

Tosin taidanpa pistää korvan taakse tämän ajatuksen. Pyynikintorilla on jopa maksutonta pysäköintitilaa joten autollakaan liikkeellä ollessa poikkeamisen ei pitäisi olla lainkaan mahdotonta.
 
Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

Mikä parasta, kauppa on Suomen viimeisimpiä (ellei viimeisin) monopoliketjuvapaa kauppa, josta saa aina tuoreet lihat, vihannekset, kalat, leivät ja taloustarvikkeet asiantuntevan ja erinomaisen hyvän palvelun kera! Mitään vastaavaa ei voi edes kuvitella automarkettien harmaudessa.
Onko Pyynikintorin Liha oikeasti laadukas kauppa? Olen muutaman kerran käynyt siellä ja arvostan oligopolien ulkopuolelle jättäytymistä ja palvelutiskejä, mutta liike on kovin nuhjuinen ja epähygieenisen oloinen. Lattia on ollut joka kerta törkyinen, hevi-osastolla liikaa homeisia hedelmiä ja pullatiskissä vilisi sokerimuurahaisia munkkien kimpussa. Tästä ekstrapoloimalla olen päätellyt, ettei lihaakaan uskalla ostaa.

Tuota tarkoitin. Olikos Epilässä jossain kauempana toinenkin Valintatalo?
Joo, Epilänkadun ja Pispalan valtatien kulmassa ihan radassa kiinni on seuraava. Lielahden asemalta olisi melko lailla yhtä lyhyt kävelymatka kumpaankin Valintataloon, mutta silti tiheästi rakennetulla Hyhkyn-Epilän alueella lienee markkinarakoa toisenlaisen konseptin kaupalle. Hassua, että tuolla alueella Suomen Lähikaupalla on suorastaan vähittäiskaupan monopoli, kotiani lähimmät kyseisen ketjun kaupat ovat legendaarinen Koikkarin EKA (nykyinen Euromarket), Koskikeskuksen Valintatalo ja Rantaperkiön Siwa.


Miksi muuten deli-tyyppisen ruokakaupan välttämättä tarvitsee olla sikamaisen kallis hinnoiltaan? Sanoisin että kilpailu ei pelaa. Jos sopivia liikehuoneistoja olisi tarjolla kelvollisilla ehdoilla, tukusta saisi tavaraa samoilla hinnoilla kuin hypermarketit ja työvoima ei olisi niin sikamaisen kallista ja ehdoiltaan jäykkää, niin tuollaisia syntyisi varmaan kuin sieniä sateella muuallekin Suomeen. Tosin voihan olla, että tässä ollaan vasta näkemässä uuden trendin syntyä. Kun tuollaisia tulee ja asiakkaat havaitsevat ne hyviksi, niin niitä tulee lisää.
Niin no eipä sen välttämättä tarvitsekaan. Tampereella eniten deli-tyyppiset kaupat taitavat olla Stockan deli-osaston lisäksi asematunnelin ja Hervantakeskuksen Siwat, Koskipuiston R-kioski ja Kalevan K-Extra - ainakin näin pikaisesti ajateltuna. Silti nämä eivät ole ihan sitä, mitä tulevaisuudessa deleiltä edellytetään: paljon tuoretta, valmista ja painotus lähiruualla ja luomulla.



Jos Salesta vielä tehtäisiin vähän tasokkaampi kauppa, niin tuonnehan jonotettaisiin sisään.
S-ryhmä voisi tsiigailla vielä olemassa olevia Sokos Herkkuja ja muuttaa muut myymälät sen kaltaisiksi. Salejen ja S-markettien värimaailma on aivan liian räikeä ja huonolla tavalla halvan oloinen, kun Sokos Herkussa se on maltillinen ja miellyttävä. Jos Pispalan Sale olisi miniatyyriversio Sokoksen Herkusta paitsi ilmeeltään myös valikoimaltaan, sinne todennäköisesti jonotettaisiin. ;)
 
Vs: Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?

Onko Pyynikintorin Liha oikeasti laadukas kauppa? Olen muutaman kerran käynyt siellä ja arvostan oligopolien ulkopuolelle jättäytymistä ja palvelutiskejä, mutta liike on kovin nuhjuinen ja epähygieenisen oloinen. Lattia on ollut joka kerta törkyinen, hevi-osastolla liikaa homeisia hedelmiä ja pullatiskissä vilisi sokerimuurahaisia munkkien kimpussa. Tästä ekstrapoloimalla olen päätellyt, ettei lihaakaan uskalla ostaa.

Olen asioinut n. kerran viikossa puodissa 5 v. ajan, enkä ole löytänyt mitään valitettavaa. No, yhden kerran graaviin loheen oli lipsahtanut liikaa suolaa, mutta siinä se. Paljon Pyynikin alueen (vaativia) asiakkaitakin aina käy ja suurin osa heistä vakikävijöitä ja kovasti tyytyväisiä.

Lihat ja leikkeleet ovat olleet monopoliketjujen laatua, kalafileet aina saman päivän aamulta suoraan kalastajalta (silloin kun saalista on tullut), vihannekset lähikunnista, leivät tuoreita ja valmistuotteiden päivämäärät kohdallaan.
Kylmälaitteet ovat pieniä, mutta hyvin toimivia.
Bonuksena kaupasta löytyy aika usein myös erikoistuotteita. Valikoima onkin todella kattava niin pieneksi kaupaksi.

Kauppias myös kertoo, jos esim. vihanneksissa on uudempaa ja vanhempaa erää. Vastailee myös auliisti kysymyksiin, eikä "pakkomyy" mitään, vaikka puhelias onkin.
Kauppa on sisältä toki vanhanajan henkeä huokuva ja mm. lattialaatat varmaan 50...60 luvulta. Tämä on mielestäni vain positiivinen asia. Mihinkään lattiaan tai muurahaisiin en ole edes kiinnittänyt huomiota. Onhan noita harmittomia muurahaisia missä vaan. Mielestäni siisteyden osalta puoti ei poikkeakaan ainakaan negatiivisesti vastaavasta Siwasta tai Valintatalosta mitenkään.
Prismaa tai Kitymarkettia en ole tarvinnut enää vuosiin, enkä tarvitse niin kauan kuin näitä palvelevia lähi- ja erikoiskauppoja on, joiden vieressä hyvät joukkoliikenneyhteydet.

Jan W.
 
Osaavatko kaupan alaa tuntevat valaista, minkä takia teollisuusaluekaupan parkkipaikat ovat nimenomaan kadun ja liiketilan välissä, jotta kadulta olisi mahdollisimman pitkä kävelymatka ovelle? Bussilla tulevat asiakkaat halutaan pitää poissa, mutta miksi?

Koska kadun suojatiet parkkipaikan ja kaupan välillä ovat niin vaarallisia? Koska autoilijan ei sovi kävellä enempää kenenkään muun kun toisen autoilijan takia? Koska takapihan vapaata parkkitilaa ei näe jos kauppa on tiellä? Koska bussilla ei kulje ketään?

Ajattelin, että vastaus löytyisi jo foorumilta, mutta foorumin omat hakutoiminnot (ja/tai käyttötaidot) ovat karmeita ja oma Google-fu on liian heikko tarkoitukseen.

p.s. Teoriassa hyvien bussiyhteyksien päässä olevan Vantaan Jumbon bussipysäkeiltä kauppakeskukseen siirtyminen edellyttää pitkää kiertoreittiä parkkihallin läpi pääovelle. Jumbossa on uudelle puolelle sivuovet parkkihalliin monesta kohtaa. Parit portaikot on bussipysäkeitä varten tehty, jotta ei tarvitse kiertää ihan niin pitkältä, mutta reunan n. 30-40m paksua liiketilaa halkova suora polku kauppakeskusbulevardille on ilmeisesti aivan liian kallis hyötyynsä nähden. Niin varmaan.
 
Osaavatko kaupan alaa tuntevat valaista, minkä takia teollisuusaluekaupan parkkipaikat ovat nimenomaan kadun ja liiketilan välissä, jotta kadulta olisi mahdollisimman pitkä kävelymatka ovelle?
Eiköhän tämä johdu siitä, että kaupan suunnittelussa asiakkaat tulevat kauppaan autolla, ja vain autoileviin asiakkaisiin panostetaan. Tätä ajattelua tukevat mielikuvat siitä, että auton omistava asiakas on rikas ja ostaa enemmän.

Kaupan alalle autoileva asiakas on mieleen myös siksi, että autoileva asiakas kustantaa itse kaupalle kuuluvan jakeluliikenteen. Keskusliikkeet pitävät sitten yllä mielikuvaa siitä, että autolla kaupassa asiointi on kuluttajalle muka edullista. Pienten lähellä olevien kauppojen hinnat pidetään korkeampina kuin kaupungin laidoilla tai ulkopuolella olevien automarkettien.

Autoilevan asiakkaan ostovoima on tietenkin pienempmi kuin autottoman, koska suuri osa tuloista kuluu autoon. Mutta huomatkaa, että päivittäistavarakauppa on tullut myös auto- ja polttoainebusinekseen, jotta he saisivat senkin osan kuluttajan rahoista, joka on mennyt toistaiseksi vielä ohi.

Antero
 
Eiköhän tämä johdu siitä, että kaupan suunnittelussa asiakkaat tulevat kauppaan autolla, ja vain autoileviin asiakkaisiin panostetaan. Tätä ajattelua tukevat mielikuvat siitä, että auton omistava asiakas on rikas ja ostaa enemmän.

Keskustan tavarataloissa ainakin Tampereella sentään ajo parkkihalliin on järjestään jostain muualta kuin paraatipuolelta. Autollahan ei niin kovin haittaa kiertää se kortteli ja ajaa takaa sisään. Ja jalankulkijat mukaanlukien joukkoliikennematkustajat tulevat pääovesta. Hypermarketeissa on tasan päinvastoin.

Tekisi mieli ehdottaa, että kaavamääräyksissä tulisi jatkossa vaatia että hypermarketit, supermarketit ja muut vastaavat liikkeet (joita muistaakseni vielä 1980-luvun alussa kutsuttiin suoraan nimellä "automarket" -- Tampereella taitaa ainakin Kalevassa olla jokunen tällainen viitta jäljelläkin?) sijoitettaisiin tontillaan aina välittömästi tontin siihen laitaan, jossa pääasiallinen katu kulkee ja siihen suuntaan täytyisi myös olla pääsisäänkäynti. Jos samalle tontille sijoitettaisiin useita liikkeitä niin ne tulisi sijoittaa siten, että rakennusten väliin tai keskelle muodostuu sisäpiha, jota käytetään pysäköintiin. Tällöin liikkeiden julkisivut olisivat kadulle päin ja välittömästi kiinni jalkakäytävässä, mikä tarkoittaisi että liikkeisiin olisi helppo tulla jalan tai kyseistä katua käyttävällä joukkoliikenteellä. Näin päästäisiin pikkuhiljaa kohti normaalia ruutukaavaa ja umpikortteleita, ja kaupunkikuva siistiytyisi.

Mutta huomatkaa, että päivittäistavarakauppa on tullut myös auto- ja polttoainebusinekseen, jotta he saisivat senkin osan kuluttajan rahoista, joka on mennyt toistaiseksi vielä ohi.

Hupaisa tai vähemmän hupaisa esimerkki tästä ovat ABC-asemat. Poikkesin ohimennen taannoin eräänä lauantai-iltana Tampereella Kalevan ABC-asemalle tarkoituksena ostaa paketti riisipiirakoita, joka oli jäänyt uupumaan. Leukahan siinä loksahti auki. Tosiasiassa tuo on pääasiassa ruokakauppa, jonka yhteydessä on kahvila ja jos joku nyt välttämättä haluaa niin poltteneisteitäkin saa pihasta muutamasta pumpusta. Se mikä differoi tämän "ABC-marketin" keskiverto S-marketista on aukioloajat eli 24h joka päivä. Valikoimakin oli yllättävän hyvä: riisipiirakoita oli enemmän erilaisia kuin Stockalla ja löytyi sieltä jopa parmankinkkuakin, minkä huomioin lievästi huvittuneena. Asiakkaita oli kauppa täynnä, ja oli vain tuuria ettei tarvinnut kovin pitkään jonottaa kassalle.

Onko tämä kaupan tulevaisuus Suomessa? Päivittäistavarat käydään ostamassa huoltoasemalta? Toivottavasti ei. Mutta täytyy silti sanoa, että nuo aukioloajat ovat hyvät. Minulle on toisinaan käynyt niin, että kun työpäivä venähtää liian iltamyöhään niin ruokaostokset jäävät tekemättä. Hyvä tietää, että on edes joku paikka mistä ruokaa saa ympäri vuorokauden jos ei Pizpalan (myös auki 24h) purilainen maistu tai niiden minimarketista löydy haluttua tuotetta.

Mieluummin kyllä näkisin näitä 24h-kauppoja kaupungin keskustassa, missä olisi helppoa poiketa muutenkin kuin autolla.

Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että lähtiessämme sieltä Kalevan ABC:ltä lähistöllä näytti joku nuoripari kantavan isoa ABC-aseman ruokakassia jalan kotiinpäin. Että niin sitä mennään jalan huoltoasemalle ruokaostoksille. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Mieluummin kyllä näkisin näitä 24h-kauppoja kaupungin keskustassa, missä olisi helppoa poiketa muutenkin kuin autolla.
Jo 1970-luvulla olen asioinut ulkomailla n. 50 m2 ruokakaupoissa, jotka olivat auki 24 h tai sitten tyypillisesti 14-02 tai muuta vastaavaa. Eli silloin, kun ihmisillä on parhaiten aikaa käydä kaupassa. Eli eivät ole töissä mutta ovat muuten liikkeellä. Näitä liikkeitä oli nimenomaan asutuksen keskellä, siis ruutukaava-alueella mutta myös lähiöiden pohjakerroksissa. Tuolloin taisi Suomessa olla ankarasti kiellettyä pitää edes kioskia auki joskus 21 jälkeen.

Mutta en ihmettele ABC-myymälöiden ja vastaavien suosiota. Bensa-asemathan sijaitsevat autoyhteiskunnan näkökulmasta parhaan saavutettavuuden paikoissa. Eihän bensaa tietenkään voi myydä puistossa tai kävelyalueella. Lisäksi bensiksillä on totuttu tehokkuuteen. Asiakas hoidetaan (=rahastetaan) nopeasti, ja kassa ei ole ainoastaan rahankeeruun vaan myös muun palvelun piste. Asiakkaan ei ole pakko kiertää hyllysokkeloa Ikean tapaan voidakseen ostaa bensan lisäksi vaikka purkin maitoa. Maidon tarvitsija poikkeaa kylmäkaapille, jos ei tarvite, voi mennä suoraan kassalle. Neste taisi pari vuotta sitten mainostaakin bensismyymälöitään juuri vaivattomuudella ja nopeudella.

Bensismarketeista on kasvamassa kyläkeskuksia. Periaatteessa samasta syystä kuin aikanaan kasvoivat asemakylät. Nyt vain sillä erotuksella, että myös maaseudun yhdyskuntarakenne eriytyy voimakkaasti. Asemakylällä asuttiin, mutta motarin tai valtatien kupeessa ei kukaan halua asua, vaikka siellä ovatkin kaikki kylän palvelut. Maaseudulla on vielä huomattava, että 16-vuotiaiden traktorialla-ajon oikeus vain tukee tällaista kehitystä. Kylille pääsee ajopelillä pitkänkin matkaan jo alle ajokortti-iässä.

Antero
 
Maaseudulla on vielä huomattava, että 16-vuotiaiden traktorialla-ajon oikeus vain tukee tällaista kehitystä.

Tuskinpa kovin paljon. Jollei traktorilla saisi ajaa, tultaisiin mopolla. Niinkuin varmasti suurin osa tulee nytkin. Vaikka sataisikin. Muuten kyllä olen vahvasti samaa mieltä.
 
Tekisi mieli ehdottaa, että kaavamääräyksissä tulisi jatkossa vaatia että hypermarketit, supermarketit ja muut vastaavat liikkeet (joita muistaakseni vielä 1980-luvun alussa kutsuttiin suoraan nimellä "automarket" -- Tampereella taitaa ainakin Kalevassa olla jokunen tällainen viitta jäljelläkin?) sijoitettaisiin tontillaan aina välittömästi tontin siihen laitaan, jossa pääasiallinen katu kulkee ja siihen suuntaan täytyisi myös olla pääsisäänkäynti. Jos samalle tontille sijoitettaisiin useita liikkeitä niin ne tulisi sijoittaa siten, että rakennusten väliin tai keskelle muodostuu sisäpiha, jota käytetään pysäköintiin. Tällöin liikkeiden julkisivut olisivat kadulle päin ja välittömästi kiinni jalkakäytävässä, mikä tarkoittaisi että liikkeisiin olisi helppo tulla jalan tai kyseistä katua käyttävällä joukkoliikenteellä. Näin päästäisiin pikkuhiljaa kohti normaalia ruutukaavaa ja umpikortteleita, ja kaupunkikuva siistiytyisi.
Erinomainen idea! Tämä kuuluu käsittääkseni kunnan toimivaltaan, josta voidaan määrätä rakennusjärjestyksessä tai kaupungin rakentamistapaohjeessa. Siitä vain yhteyttä ottamaan samanhenkisiin kaupunginvaltuutettuihin!

Auto-Market-kylttihän on muuten Kalevan Prismalle ja Koivistonkylän Euromarketille johtavien väylien opasteena edelleenkin.


Onko tämä kaupan tulevaisuus Suomessa? Päivittäistavarat käydään ostamassa huoltoasemalta? Toivottavasti ei. Mutta täytyy silti sanoa, että nuo aukioloajat ovat hyvät.
En usko. Uuteen aukioloaikalakiin tulee näillä näkymin säännökset, jotka tekevät huoltismarketeista tasavertaiset muihin kauppaliikkeisiin: väliä ei ole sillä, myydäänkö "pääasiassa" polttonesteitä ja ajoneuvon varaosia vai ei, vain liikkeen pinta-ala ratkaisee. Tällöin twennyfohseven-kauppoja tulee

Mieluummin kyllä näkisin näitä 24h-kauppoja kaupungin keskustassa, missä olisi helppoa poiketa muutenkin kuin autolla.
Tähän asti ongelmana onkin ollut juuri se, että aukiolo on ollut vapaata vain, jos myydään bensaa ja autonhuoltotarvikkeita, tai jos liikkeen pinta-ala on alle 100 m². Tampereenkaan ydinkeskustassa ei ole enää tilaa bensiksille (toisin kuin vielä 70-luvulla, jolloin Keskustorin pohjoislaidalla Grillin terassin kohdalla oli Unionin asema!), joten ainoat pitkän aukiolon kaupat ovat rautatieaseman Siwa (7-23) ja syrjemmällä Ratinan Nesteen yhteydessä toimiva K-[mini]market (24h). Uusi aukioloaikalaki korjannee tämän epäkohdan siten, että alle 400 neliön kauppojen aukiolo on vapaata.

Sitä paitsi muuten, Kalevan ABC:n sijaintihan on aivan loistava: kävelyetäisyydellä on kymmeniä tuhansia asiakkaita ja vierestä kulkee nelikaistaiset autotiet neljään suuntaan sekä joukkoliikenteen laatukäytävä: jopa yöbussilla pääsee tarvittaessa kauppaan!

Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että lähtiessämme sieltä Kalevan ABC:ltä lähistöllä näytti joku nuoripari kantavan isoa ABC-aseman ruokakassia jalan kotiinpäin. Että niin sitä mennään jalan huoltoasemalle ruokaostoksille. ;)
Pari kertaa ollaan itsekin käyty puolisoni ja poikani kanssa täältä kolmen vartin kävelymatkan päästä iltalenkillä Kalevan ABC:lla kaupassa, viime käynnistä taitaa vieläkin olla jääkaapissa jotain sapuskaa. Tässä suunnassa kaupunkia olisi omakin ABC Lahdesjärvellä, mutta sinne on paljon pitempi kävelymatka ja valikoimakin on suppeampi.

Neste taisi pari vuotta sitten mainostaakin bensismyymälöitään juuri vaivattomuudella ja nopeudella.
Neste "Quick Shopeja" taitaa vieläkin olla jossain, elleivät kaikki ole muuttuneet Suomen pienimmiksi K-marketeiksi.

Bensismarketeista on kasvamassa kyläkeskuksia. Periaatteessa samasta syystä kuin aikanaan kasvoivat asemakylät. Nyt vain sillä erotuksella, että myös maaseudun yhdyskuntarakenne eriytyy voimakkaasti. Asemakylällä asuttiin, mutta motarin tai valtatien kupeessa ei kukaan halua asua, vaikka siellä ovatkin kaikki kylän palvelut.
Tämä kehitys siis pitää kääntää muuttamalla vanhat, hylätyt rautatieasemat todellisiksi asemakylien henkirei'iksi. Asemissa olisi potentiaali toimia ABC:ta vastaavina "joukkoliikenneasemina", jotka toimisivat lipunmyynnin (vastine bensanmyynnille) ja lämpimän odotustilan lisäksi kahviloina/ravintoloina, ruokakauppoina ja posteina. Tämä vähentäisi asemakylien autoriippuvuutta oleellisesti lisäten paikallisjunamatkustuksen osuutta.

Kunpa tulisi jokin sopiva rautatieasema täältä Tampereen seudulta sopivaan saumaan myyntiin niin voisi perustaa pilottihankkeena oman, yksityisen rautatieaseman eko-ruokakaupalla ja asemakahvilalla höystettynä. Tai sitten pitää vain tehtailla avoimia hakemuksia eri kauppaketjuihin, josko pääsisi joksikin "konseptikehittäjäksi" hallintotieteiden ylioppilaan kompetenssilla. :biggrin:
 
Kunpa tulisi jokin sopiva rautatieasema täältä Tampereen seudulta sopivaan saumaan myyntiin niin voisi perustaa pilottihankkeena oman, yksityisen rautatieaseman eko-ruokakaupalla ja asemakahvilalla höystettynä. Tai sitten pitää vain tehtailla avoimia hakemuksia eri kauppaketjuihin, josko pääsisi joksikin "konseptikehittäjäksi" hallintotieteiden ylioppilaan kompetenssilla. :biggrin:
Hylkyyn menneitä rautatieasemiahan on myynnissä, mutta mistä saat asiakkaat kun kylä on kuollut koska junat ajavat vain ohi. Eli se varsinainen ongelma on se paikallisjuna, jonka järkkääminen on Suomessa käytännössä kielletty.

Antero
 
Tämä kehitys siis pitää kääntää muuttamalla vanhat, hylätyt rautatieasemat todellisiksi asemakylien henkirei'iksi. Asemissa olisi potentiaali toimia ABC:ta vastaavina "joukkoliikenneasemina", jotka toimisivat lipunmyynnin (vastine bensanmyynnille) ja lämpimän odotustilan lisäksi kahviloina/ravintoloina, ruokakauppoina ja posteina. Tämä vähentäisi asemakylien autoriippuvuutta oleellisesti lisäten paikallisjunamatkustuksen osuutta.

Liitteenä olevassa kuvakartassa Tampereen Tesoman liikekeskus ja (käyttämätön) lähijunaseisake. Tesoman nykyistä liikekeskustahan (sininen suorakulmio) ollaan kovalla tohinalla laajentamassa ja täysin uudistamassa.
Erinomainen paikka uudistuvalle liikekeskukselle olisi aivan radan vieressä (punainen suorakulmio). Tontille mahtuisi vaikka mitä.
Tämä tukisi myös todella hyvin Nokian-Siuronkosken suunnan lähijunaa yhtenä tärkeimpänä pääseisakkeena.
Mutta mutta... Radan mainiota sijantia ei kuitenkaan olla missään vaiheessa suunnittelua tässä(kään) hankkeessa huomioitu.
Kertonee siitä, että lähijunamahdollisuutta ei tosissaan edes haluta edistää? Tesoma on sentään aika merkittävä paikka lähijunan toimintaedellytyksiä ajatellen.
 

Liitetiedostot

  • Tesoman liikekeskus - Rata.jpg
    Tesoman liikekeskus - Rata.jpg
    43.5 KB · Lukukerrat: 831
Hylkyyn menneitä rautatieasemiahan on myynnissä, mutta mistä saat asiakkaat kun kylä on kuollut koska junat ajavat vain ohi. Eli se varsinainen ongelma on se paikallisjuna, jonka järkkääminen on Suomessa käytännössä kielletty.
Senaatti-kiinteistöjen tarjousten aikaraja meni jo, enkä tässä elämäntilanteessa (siviilipalvelusmiehenä) muutenkaan voi aloittaa yritystoimintaa. Se, mikä jäi erityisehtona sanomatta onkin, että rautatieasemalla täytyy olla henkilöliikenteen pysähdyksiä!
 
Anttila on ollut Citycon Oy:n omistamassa kauppakeskus Iso-Kristiinassa vuodesta 1987 ja vuokrasopimus päättyy ensi kesänä. Hyrymäkeen keskustan ulkopuolelle rakennusyhtiö Oka rakentaa liikerakennusta joka valmistuu ensi kesänä.

Kaupungin päättäjät pelkäävät keskustan autioitumista eivätkä halua päästää Anttilaa pysyvästi Hyrymäkeen.

Puolitoista vuotta sitten kun tuota Hyrymäen kauppakeskusta rakennettiin niin Anttila uhkasi lähteä kaupungista jos ei saa siirtyä Hyrymäkeen. Lopulta asiassa kävi niin että kaupunki ei lupaa antanut ja vuokrasopimuksen jatko nykyisessä paikassa onnistuikin nopeasti ja Anttila on edelleen kauppakeskus Isossa Kristiinassa. Minkäänlaista katkoa Anttilan toimintaan ei edes tullut vaikka puolitoista vuotta sitten peloteltiin että vuokrasopimuksen jatkaminen on niin vaikeaa.

Viime torstaina kyseiseen Hyrymäen kauppakeskukseen avattiin Kodin Ykkönen joka on hyvin samankaltainen kauppa kuin Anttila. Minä en ihmettelisi jos keskustan Anttila lopetettaisiin ja näin Anttila pääsisi alkuperäiseen tavoitteeseensa siirtää kauppa keskustan ulkopuolelle markettialueelle. Toivottavasti näin ei kuitenkaan tapahdu. Luulisin että keskustassakin asiakkaita riittää, käyhän Lappeenrannassa paljon venäläisiä turisteja.

---------- Viesti lisätty kello 13:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:36 ----------

Etelä-Saimaan artikkelissa Keskon aluejohtaja vakuuttaa Anttilan säilyvän keskustassa koska tavarataloilla on eri konseptit.
 
Takaisin
Ylös