Vs: Miksei schwebebahnit ole yleisempiä
Ratikkavyöhykkeellä ja sen lähellä on tosiaan joitain isoja kauppoja ja kauppakeskuksia, mm. Munkkivuoren ostari ja Arabian ostari. Niissä on paljon (ilmaisia) parkkipaikkoja jo kaavoitusvaatimusten takia. Pääosin ratikalla saavutettava vähittäiskauppa tuntuu kyllä olevan pienempien lähikauppojen hallussa. Niissä asiointi autolla on pääsääntöisesti veren kaivamista nenästä, vapaata pysäköintitilaa ei lähistöltä löydy kiitos ylibuukatun asukaspysäköinnin. Ja pysäköintimaksut juoksevat, toisin kuin automarketissa.
Kuulostaahan se olkiukolta. Katsomalla Itä-Helsingin karttaa voi tutkia perustuuko se mihinkään.
Minä ainakin näen metrolinjan rinnalla jatkuvan 4-6 kaistaisen autokadun. Johon on parhaimmillaan saatu tilaa vievät eritasoristeykset juuri metroaseman välittömään läheisyyteen. Monikohan mahtaa asua tuolla metroaseman parhaalla jalankulkuetäisyydellä? Sen selvittämiseksi voi piirtää 250m pitkiä viivoja metroaseman ovelta jalankulkuverkkoa pitkin ja katsoa miten monen kotiin siitä pääsee. Vai miten pitkä kävelymatka on vielä kiva kauppakassien kanssa?
Tosiasiassa 10 minuutin kävelymatkan päässä Kontulan, Mellunmäen ja Vuosaaren metroasemista asuu jokaisen aseman tapauksessa enemmän ihmisiä kuin yhdenkään Meilahden, Munkkiniemen tai Arabianrannan ratikkapysäkin vastaavassa ympäristössä - esimerkiksi 10 minuutin kävelymatkan päässä Vuosaaren asemasta asuu yli 16 000 ihmistä. Mellunmäen, Kontulan, Myllypuron ja Herttoniemen asemien kaupat vieläpä ovat aivan tavallisia S-Marketeja, K-Supermarketeja ja Alepoita, jotka eivät lainkaan eroa ratikkavyöhykkeen vastaavista! Eikö niissä nelosen ja kutosen varren paikallisissa keskuksissakin pitäisi siis käydä erikseen autoilla?
Ratikkavyöhykkeellä ja sen lähellä on tosiaan joitain isoja kauppoja ja kauppakeskuksia, mm. Munkkivuoren ostari ja Arabian ostari. Niissä on paljon (ilmaisia) parkkipaikkoja jo kaavoitusvaatimusten takia. Pääosin ratikalla saavutettava vähittäiskauppa tuntuu kyllä olevan pienempien lähikauppojen hallussa. Niissä asiointi autolla on pääsääntöisesti veren kaivamista nenästä, vapaata pysäköintitilaa ei lähistöltä löydy kiitos ylibuukatun asukaspysäköinnin. Ja pysäköintimaksut juoksevat, toisin kuin automarketissa.
"Metroasemille pääsee vain liityntäbusseilla" on myös olkiukkomainen väite, jota kannattaisi Helsingin tapauksessa tarkentaa ennen johtopäätösten tekemistä.
Kuulostaahan se olkiukolta. Katsomalla Itä-Helsingin karttaa voi tutkia perustuuko se mihinkään.
Minä ainakin näen metrolinjan rinnalla jatkuvan 4-6 kaistaisen autokadun. Johon on parhaimmillaan saatu tilaa vievät eritasoristeykset juuri metroaseman välittömään läheisyyteen. Monikohan mahtaa asua tuolla metroaseman parhaalla jalankulkuetäisyydellä? Sen selvittämiseksi voi piirtää 250m pitkiä viivoja metroaseman ovelta jalankulkuverkkoa pitkin ja katsoa miten monen kotiin siitä pääsee. Vai miten pitkä kävelymatka on vielä kiva kauppakassien kanssa?