- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Vs: Raide-Jokeri
Kaikilla ei ole mahdollisuutta asua sellaisissa kaupunginosissa joissa on kauppa joka korttelissa. Satoja tuhansia pääkaupunkiseudun asukasta asuvat lähiöissä jossa kauppamatka on usein kilometrin luokkaa. Se ei silti tarkoita että se kauppa olis automarket, vaan usein ihan tyypillinen lähikauppakeskus josta löytyy ne tavarat mitä päivittäin tarvitsee. Jos perheesseen ei ole siunaantunut valtavaa lapsikatrasta niin sellaisen perheen päivittäisten ostosten kotiinkuljettamiseksi ei tarvitse välttämättä autoa, mutta joko muskeleita tai sittten mahdollisuus kuljettaa ne joukkoliikenteessä. Jos matka on vain kilometri tai pari niin sen voi sesitä, no problem.
Mutta joskus iskee perheenäidille tai perheenisälle houkutus käydä työmatkan jälkeen vaikkapa Helsingin keskustan tavaratalojen tai vaikkapa Itäkeskuksen tai Sellon suurkauppakeskusten alennusmyynneissä. Ja silloin ostoskassit ovat normaalia suuremmat. Ja matka sieltä kotiin pidempi. Ja joukkoliikennevälineessä ne on saatava mahtumaan johonkin. Ja kun samaan aikaan on liikkeellä useita samoilla asioilla liikkuvia henkilöitä niin soppa on valmis jos ei kasseja saa mihinkään.
Kaupan alalla on vastaus tähän haasteeseen. Sen nimi on Automarket. Se houkuttelee nimenomaan sellaisia epätoivoisia perheenäitejä ja isiä jotka ovat kyllästyneitä kassien raahaamiseen ruuhka-aikaan joukkoliikenteessä. Automarkettiin ei mennä joukkoliikenteellä ostoksille. Itäkeskus ja Sello eivät ole näinollen aitoja automarketteja, selllaisia ovat Vantaan Jumbo, Lempäälän Ideapark ja Espoon Lommilaan keskelle-ei mitään suunnitteliilla oleva jättikauppakeskus. Automarketin idea on nimenomaan että sinne mennään oleskelemaan koko lauantaipäiväksi. Sellaisista perheistä joilla ei ole autoa eivät kauppiaat ole muutenkaan kiinnostuneita koska he eivät ostaisi niistä riittävän paljon että tällaisten keskusten ylläpito kannattaisi. Lisäksi täytyy muistaa että Suomen 2 suurinta keskusliikettä harjoittavat myös sekä autojen maahantuontia että polttonesteiden myyntiä joten heillä on oma lehmä ojassa.
Kaupan alan idea on vieraanuuttaa asiakkaat tunkkaisista keskustan tavarataloista ja pienistä lähikaupoista. Kaavoittajat ja kaupunkien virkamiehet vastaavasti joutuvat tasapainoilemaan koska asukkaista varsinkin lähiöissä osa ovat hylänneet ostoksilla käynnin kävellen ja joukkoliikenteellä ja nämä asukkaat vaativat kovaäänisimmin automarketteja. Ne ovat lähinnä vain idealisteja jotka vastustavat niitä.
Joka tapauksessa, viestini oli se että jos joukkoliikenteessä tavaroiden kuljetusmahdollisuudet ei oteta huomioon, niin se on haitaksi sekä keskustojen tavarataloille, lähikauppakeskuksille että suurempien kauppakeskusten sijoittumiselle sellaisile paikoille joissa on hyvät joukkoliikenneyhteydet. Yhä useampi äänestää jaloilla tai kumipyörillä siinä tapauksessa ja kaupan ala saa lisää vettä myllyihinsä.
t. Rainer
Olen kulkenut ja kuljen joukkoliikenteessä kantamusten kanssa, mutta en yleensä ruuhka-aikaan. Joukkoliikenne ei korvaa eikä kilpaile kerran-viikossa-kauppakeskuksessa-autolla -elämän kanssa. Joukkoliikenne-elämässä tavarat kulkevat jakeluliikenteellä. Mieluiten niin lähelle, että kassien kanssa ei tarvitse mennä täyteen kuormattuihin joukkoliikennevälineisiin. Mutta ymmärrän kyllä murheesi, sillä em. periaatetta eivät meillä kaavoittajat, liikennesuunnittelijat ja kaupan ala ymmärrä. Tosin poikkeuksiakin on. Esim. Jätkäsaaressa kaupat tulevat ratikkapysäkkien yhteyteen. Siis kun tulet kotiin, teet ostoksesi poistuttuasi ratikasta ja kannat ne kotiovelle. Kantomatka on jopa lyhyempi kuin parkkiluolasta auton penkiltä. Mahtaakohan joskus vielä yleistyä ostoskärryt myös lähiöiden pakkipaikoilla?
Kaikilla ei ole mahdollisuutta asua sellaisissa kaupunginosissa joissa on kauppa joka korttelissa. Satoja tuhansia pääkaupunkiseudun asukasta asuvat lähiöissä jossa kauppamatka on usein kilometrin luokkaa. Se ei silti tarkoita että se kauppa olis automarket, vaan usein ihan tyypillinen lähikauppakeskus josta löytyy ne tavarat mitä päivittäin tarvitsee. Jos perheesseen ei ole siunaantunut valtavaa lapsikatrasta niin sellaisen perheen päivittäisten ostosten kotiinkuljettamiseksi ei tarvitse välttämättä autoa, mutta joko muskeleita tai sittten mahdollisuus kuljettaa ne joukkoliikenteessä. Jos matka on vain kilometri tai pari niin sen voi sesitä, no problem.
Mutta joskus iskee perheenäidille tai perheenisälle houkutus käydä työmatkan jälkeen vaikkapa Helsingin keskustan tavaratalojen tai vaikkapa Itäkeskuksen tai Sellon suurkauppakeskusten alennusmyynneissä. Ja silloin ostoskassit ovat normaalia suuremmat. Ja matka sieltä kotiin pidempi. Ja joukkoliikennevälineessä ne on saatava mahtumaan johonkin. Ja kun samaan aikaan on liikkeellä useita samoilla asioilla liikkuvia henkilöitä niin soppa on valmis jos ei kasseja saa mihinkään.
Kaupan alalla on vastaus tähän haasteeseen. Sen nimi on Automarket. Se houkuttelee nimenomaan sellaisia epätoivoisia perheenäitejä ja isiä jotka ovat kyllästyneitä kassien raahaamiseen ruuhka-aikaan joukkoliikenteessä. Automarkettiin ei mennä joukkoliikenteellä ostoksille. Itäkeskus ja Sello eivät ole näinollen aitoja automarketteja, selllaisia ovat Vantaan Jumbo, Lempäälän Ideapark ja Espoon Lommilaan keskelle-ei mitään suunnitteliilla oleva jättikauppakeskus. Automarketin idea on nimenomaan että sinne mennään oleskelemaan koko lauantaipäiväksi. Sellaisista perheistä joilla ei ole autoa eivät kauppiaat ole muutenkaan kiinnostuneita koska he eivät ostaisi niistä riittävän paljon että tällaisten keskusten ylläpito kannattaisi. Lisäksi täytyy muistaa että Suomen 2 suurinta keskusliikettä harjoittavat myös sekä autojen maahantuontia että polttonesteiden myyntiä joten heillä on oma lehmä ojassa.
Kaupan alan idea on vieraanuuttaa asiakkaat tunkkaisista keskustan tavarataloista ja pienistä lähikaupoista. Kaavoittajat ja kaupunkien virkamiehet vastaavasti joutuvat tasapainoilemaan koska asukkaista varsinkin lähiöissä osa ovat hylänneet ostoksilla käynnin kävellen ja joukkoliikenteellä ja nämä asukkaat vaativat kovaäänisimmin automarketteja. Ne ovat lähinnä vain idealisteja jotka vastustavat niitä.
Joka tapauksessa, viestini oli se että jos joukkoliikenteessä tavaroiden kuljetusmahdollisuudet ei oteta huomioon, niin se on haitaksi sekä keskustojen tavarataloille, lähikauppakeskuksille että suurempien kauppakeskusten sijoittumiselle sellaisile paikoille joissa on hyvät joukkoliikenneyhteydet. Yhä useampi äänestää jaloilla tai kumipyörillä siinä tapauksessa ja kaupan ala saa lisää vettä myllyihinsä.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: