Vs: Kehittyvien kauppakeskusten Suomi
Eikö voisi ajatella, että kaupan tulee maksaa aiheuttamista liikennekuluista. Eli: automarket Kehä I:n varrella maksaa siitä lisäkaistasta (tai ainakin osan siitä), joka joudutaan rakentamaan ja lähikauppa maksaa, no, ei mitään tai mahdollisesti osan kevyenliikenteen väylän.
Karkeasti sanoen lähikauppa ei voi menestyä, koska sillä on jakelun maksajana korkeampi kustannustaso kuin automarketilla. Se on pakko panna hintoihin, ja kuluttaja ei välitä siitä, paljonko menee aikaa ja kustannuksia automarketissa asiointiin. Kuluttaja vertaa vain sitä, että maito on 5 snt halvempi siellä marketissa ja on tyytyväinen.
Mikä avuksi? Julkisen talouden ohjaus on se keino, jolla tällaisiin vinoutumiin puututaan. Mutta kehittyvien kauppakeskusten Suomessa se ei onnistu.
Eikö voisi ajatella, että kaupan tulee maksaa aiheuttamista liikennekuluista. Eli: automarket Kehä I:n varrella maksaa siitä lisäkaistasta (tai ainakin osan siitä), joka joudutaan rakentamaan ja lähikauppa maksaa, no, ei mitään tai mahdollisesti osan kevyenliikenteen väylän.