- Liittynyt
- 27 Huhtikuu 2006
- Viestit
- 2,697
Kyllä sieltä vaan Anttila ja Stockmann löytyvät.
Oulun Stockmann on vielä ihan rautatieaseman lähellä, samoten kuin myös Anttila. Väkeä niissä tuntui ainakin viime kesänä riittävän ihan kiitettävästi..
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä sieltä vaan Anttila ja Stockmann löytyvät.
Turussa on länsikeskuksessa Cittari ja Euromarket, Turku-Raisio-moottoritielle on matkaa eikä Ohikulkutiekään ole lähellä. Citymarketin siirtoa myllyn seudulle on kai suunniteltu. Raision keskustassa oli ennen Anttila. Ruokaosaston eriyttämisen seurauksena yläkerrassa ollut tavaratalo kuoli eikä keskustassa ole kunnon kauppoja enää.
Kauppakeskuksien kulkumuotojakaumassa näyttää olevan suuria eroja, Helsingissä Kauppakeskus Ruoholahden kävijöistä joukkoliikenteellä tai kevyellä liikenteellä saapuu 77% asiakkaista ja autoilla vain 23%.
Mitähän on suunnittelijoiden päässä liikkunut kun ovat tehneet vähemmistöä suosivan päätöksen ja hankaloittaneet enemmistön kaupassa asiointia.
Olen ollut käsittelemässä kaavamuutosta tälle tontille ks-lautakunnassa 24.11.2005. Silloin tehtiin lisää pysäköintitilaa.Onko kenelläkään tietoa, miksi joukkoliikennemyönteisestä kaavoituksestaan tunnettu Helsinki sijoitti Viikin Prisman moottoritien varteen, hankalasti joukkoliikenteen käyttäjän kannalta?
Mihinkäs se olisi voinut kadota, kun ei sitä ole vielä ollutkaan?Onko poliittinen tahto tai osaaminen joukkoliikennemyönteistä kaavoituksesta kadonnut historian hämäriin?
Eräässä opuksessa jopa varoitettiin sijoittamasta kauppoja kävely- tai joukkoliikennereittien läheisyyteen.
Ympäristöministeriön julkaisu YO115 Kauppa kaavoituksessa. Sivulla 37 sanotaan:Tästä olisi kiintoisa kuulla lisää. Mikä opus on kyseessä?
Kauppa kaavoituksessa sanoi:Toteuttavassa kauppapaikkasuunnittelussa päivittäistavarakaupalle ”soveltumattomia” sijaintipaikkoja ovat mm. väestöpohjaltaan liian pienet asuntoalueet, maaseudun haja-asutusalueet, yksipuoliset työpaikka-alueet, asuntoalueen kävelyraitin tai ainoastaan joukkoliikenteen varaan nojautuvat sijaintipaikat sekä syrjäiset pussinperällä olevat sijaintipaikat. Kaavoituksessa tällaisia alueita pitäisi välttää päivittäistavaramyymälän sijaintipaikkoina, koska palvelujen toteutuminen on hyvin epävarmaa.
Käytännön kaavoituksessa on Helsingissä tehty liiketilaa kävelyetäisyydelle. Monen kaavoittajan ihanne on korttelikaupunkien kivijalkakauppa. Tästä on sitten tullut haukkuja kaupan keskusliikkeiltä, kun heitä ei ole miellyttänyt tällainen lähikauppakaavoitus. Siellä yksiköt ovat heille liian pieniä.Toinen asia on se, jos korostetaan, että kauppaan ei edes pidä päästä kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä. Tämä näkyy nykyisin kaupan sijoittumisperiaatteissa, mutta onneksi ei kai sentään kaavoitusohjeissa.