Kesän 2024 metrokatkot

Melko huonosti toteutettu linjakartta, kun punaiset rastit eivät erotu erityisen hyvin punaoranssista. Miksiköhän ei ole käytetty tuossa Rautatientorilla harmaata linjaviivaa, kuten joissain tiedotejulisteissa?
 

Liitetiedostot

  • IMG_20240601_142309.jpg
    IMG_20240601_142309.jpg
    82.1 KB · Lukukerrat: 39
  • IMG_20240601_142313.jpg
    IMG_20240601_142313.jpg
    91.8 KB · Lukukerrat: 39
Raitiolinja 8 toki laitetaan nyt myös tauolle ja korvataan bussilla.

Kuka nyt voisi haluta matkustaa ratikalla 8 Ruoholahden tai Sörnäisten metroasemalle kun metrolinja on poikki Rautatientorilla?

Eikö kukaan HSL:llä tai Helsingin kaupungilla vastaa joukkoliikennepalvelun kokonaisuudesta ja remonttien lomittamisesta? Näköjään ei.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Raitiolinja 8 toki laitetaan nyt myös tauolle ja korvataan bussilla.

Kuka nyt voisi haluta matkustaa ratikalla 8 Ruoholahden tai Sörnäisten metroasemalle kun metrolinja on poikki Rautatientorilla?

Eikö kukaan HSL:llä tai Helsingin kaupungilla vastaa joukkoliikennepalvelun kokonaisuudesta ja remonttien lomittamisesta? Näköjään ei.
Onhan näitä pitkään mietitty. Crusellin silta pitää korjata, Mansku pitää rempata, Kruunusillat rakentaa ja Mäkelänkadulle on tulossa remontti. Nämä vain muutamia.

Manskulla pitää rempata Runeberginkadun/Helsinginkadun risteys. Jos sitä ei tehtäisi nyt, se siirtyisi eteenpäin, jolloin samaan aikaan katkeaisi Manskun pohjoisosan ratikkaliikenne. Eli tuolloin olisi poikki sekä Mannerheimintien liittymä Helsinginkadulta sekä Mansku Töölön hallilta pohjoiseen. Siltasaarenkadulle tarvitaan myös ratikkakatko. Kesä on rakentamisen kannalta tärkeä, koska talvella ei monia töitä voida tehdä lainkaan. Jos nyt ei tuota risteystä tehtäisi, olisi ratikkakatko Manskulla sekä Oopperan risteyksessä, että pohjoisosalla samaan aikaan Siltasaarenkadun remontin kanssa. Tuolloin katkeaisi kaikki yhteydet varikoilta Helsingin keskustaan ja eteläiseen kantakaupunkiin.

Kun 8-linja katkeaa joka tapauksessa Manskun yli, on järkevää remontoida Crusellin silta samassa yhteydessä.

Myöskään Siltasaarenkadulle ei saatu tehdä ratikkakatkoa samalle kesälle kuin metrokatko on. Muita hankkeita, jotka ovat riippuvaisia on esimerkiksi Mäkelänkadun remontti, jota ei saa aloittaa ennen kuin Siltasaarenkatu ja Hakaniemi on valmis.
 
Ajetaanko idässä liikenne kolmella vaunuparilla katkon aikana? Viiden minuutin vuoroväli lyhyillä junilla kuulostaa aika vähältä ainakin alkukesään. 100- ja 200-sarjan kalusto ainakin riittäisi tähän ja länteen sitten 300-sarja.

Toki lännen 6 minuuttiakin kuulostaa aika pitkältä väliltä, mutta siellä nyt ei ole edes mahdollista ajaa pidemmillä junilla. Onko 6 minuuttiin päädytty siksi, että Ruoholahden ja Kampin välillä vaihteet eivät taida olla kovin optimaalisia siihen, että Kamppi toimisi itäisenä pääteasemana, eli junia ei saada käännettyä kovin nopeasti? Jos oikein tulkitsen, niin käytännössä junat on käännettävä aina vain normaalisti itään vievän raiteen kautta, koska muuten olisi vaihdettava länteen vievälle raitelle jo Lauttasaaren jälkeen. Ja Kampista länteen lähtevä juna pääsee ajamaan seuraavan junan tieltä pois vasta Ruoholahden edustalla, jossa on vaihde.

Hakaniemi - Helsingin yliopisto -välillä sentään on vaihteet molemmin päin, eli periaattessa molempia raiteita voi hyödyntää.

Korvaavasta liikenteestä sen verran, että mikähän järki on siinä, ettei 9B:tä ole vaivauduttu kierrättämään Ruoholahden kautta?
 
Jos tuo 20 junayksikköä viittaa 2 vaunun yksiköihin, Tapiolan käyttö on täysin perusteltua. Jos se sen sijaan viittaa 4 vaunun yksiköihin,
Länsimetron sivuilla lukee säilytystilan olevan 400 metriä pitkä ja 25 metriä leveä. 20 junaa (4 vaunua) mahtuu siis viidelle raiteelle. 20:llä junaparilla riittäisi kolme raidetta ja muistikuva on, että siellä oli enemmän kun SRS:n tutustumiskäynnillä Länsimetron jatkeelle siellä käytiin.

Sammalvuoressahan piti olla tarpeeksi tilaa vuorovälin tihennyksille ja joillekin jatkeille. Eli jos optio-300:sten tulo ennen Sammalvuoren aukeamista pakotti viemään nokkajuna paalattavaksi, niin ei siellä olisi 10:n junan tiloilla tilaa enää kuin viidelle, joka ei kai riitä edes vuorovälin tihentämiseen 150:stä sekuntista 120:een.
 
Hesari kirjoittaa metroliikenteen sujumisesta katkon ensimmäisenä päivänä. Kampin asema on ruuhkautunut pahasti, idässä sujuu paremmin. Kampissa liukuportaiden kapasiteetti ei ainakaan riitä, mutta onkohan osuutta myös sillä että käytössä on vain yksi raide? Lännestä ei pysty suoraan liikennöimään pohjoiselle laiturille, mutta voisiko tilannetta helpottaa junien vekslaaminen kääntöraiteen kautta toiselle raiteelle? Silloin Kampissa odottava juna ei tukkisi lännestä saapuvaa liikennettä, ja poistuvat ja kyytiin nousevat matkustajat eivät tungeksisi samalla laiturilla.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin Sanomien mukaan HSL:lle tuli yllätyksenä, että 8X ruuhkautuu kun matkustajat käyttävät sitä korvaamaan metroa Ruoholahden ja koillisen kantakaupungin välillä, eivätkä noudata annettuja ohjeita ja matkusta 9/9B:llä. Ilmeisesti sitäkään ei tultu ajatelleeksi, että 200 matkustajan ratikan korvaaminen yksi yhteen 90 matkustajan telibussilla saattaa jo itsessään aiheuttaa ruuhkautumista.
 
Helsingin Sanomien mukaan HSL:lle tuli yllätyksenä, että 8X ruuhkautuu kun matkustajat käyttävät sitä korvaamaan metroa Ruoholahden ja koillisen kantakaupungin välillä, eivätkä noudata annettuja ohjeita ja matkusta 9/9B:llä. Ilmeisesti sitäkään ei tultu ajatelleeksi, että 200 matkustajan ratikan korvaaminen yksi yhteen 90 matkustajan telibussilla saattaa jo itsessään aiheuttaa ruuhkautumista.
Ja suurimmaksi osaksi ajetaan vieläpä kaksiakselisilla, eikä edes telibusseilla

Onko tästä ollut tietoa, että aikovatko reagoida tilanteeseen jotenkin? Kun itsekin todennäköisesti tuota linjaa joskus tarvitsen, mutta paitsi nuo tiedot, niin myös Bussitutkan myöhästymistietoja katsoessa ei vaikuta yhtään houkuttelevalta linjalta.
 
Ilmeisesti sitäkään ei tultu ajatelleeksi, että 200 matkustajan ratikan korvaaminen yksi yhteen 90 matkustajan telibussilla saattaa jo itsessään aiheuttaa ruuhkautumista.
Eipä se ole aikaisemmin aiheuttanut ongelmia. Ratikkaa korvaavat bussit ovat yleensä olleet melko tyhjiä.
 
Helsingin Sanomien mukaan HSL:lle tuli yllätyksenä, että 8X ruuhkautuu kun matkustajat käyttävät sitä korvaamaan metroa Ruoholahden ja koillisen kantakaupungin välillä, eivätkä noudata annettuja ohjeita ja matkusta 9/9B:llä. Ilmeisesti sitäkään ei tultu ajatelleeksi, että 200 matkustajan ratikan korvaaminen yksi yhteen 90 matkustajan telibussilla saattaa jo itsessään aiheuttaa ruuhkautumista.
Bussi 8X korvaa Töölö - Sörnäinen välillä itse asiassa kahta linjaa, ratikoita 8 ja 1.

Ratikkalinjojen 8 ja 1 katkominen samaan aikaan kun metro on poikki on huono ratkaisu.

Kaisaniemen ja Kampin metroasemien ruuhkat kyllä varmaan helpottavat kun ihmiset oppivat oikeat reitit. Nyt osa ihmisistä vielä palloilee miten sattuu.
 
Onko tästä ollut tietoa, että aikovatko reagoida tilanteeseen jotenkin? Kun itsekin todennäköisesti tuota linjaa joskus tarvitsen, mutta paitsi nuo tiedot, niin myös Bussitutkan myöhästymistietoja katsoessa ei vaikuta yhtään houkuttelevalta linjalta.
Ylen jutussa kerrotaan, että 8X:n tilanteen helpottamista selvitellään. Pohdinnassa on ainakin mahdollinen lisäbussi ja lisäksi viestintää aiotaan selkeyttää
 
Takaisin
Ylös