Mitä tässä on nyt sitten tehtävissä?
Realistiset vaihtoehdot voi varmaan jakaa seuraaviin:
1. Muutetaan matkustajien käyttäytymistä ilman että linjastoon on tarpeen tehdä muutoksia
2. Muutetaan matkustajien käyttäytymistä ja tihennetään niiden linjojen, joille matkustajia ohjataan, vuoroväliä
3. Perustetaan kokonaan uusia linjoja tai muutetaan linjojen reittejä
Ykkönen voidaan tehdä ensimmäisenä ja kuten Petteri kirjoittikin, vaikuttavin keino olisi ohjata raitiovaunuun vaihtavat vaihtamaan jo Hakaniemen metroasemalla. Koska kapasiteetin mitoittava huippukuormitus ei muutu, raitioliikenteen vuoroväliä ei tarvitse tihentää ohjauksen takia. En tiedä kuinka paljon Hakaniemen ja Sörnäisten metroasemilta nousee kohti keskustaa matkustajia, mutta niiltä kyytiin nousevat matkustajat pystyisi ohjaamaan busseihin ja raitiovaunuihin.
Kampin metroaseman kuormitusta on vaikeampi purkaa, koska sitä edeltäviltä asemilta ei kulje oikein mitään mihin vaihtaa.
Kakkosen osalta pohdin, että monessa linjassa voi olla käyttämätöntä potentiaalia. En ole itse sumputtanut itseäni vielä kertaakaan Kamppiin tai Helsingin yliopistoon, koska joka kerta jokin bussi- tai raitiovaunulinja on toiminut paremmin sen sijaan, että olisi käyttänyt kyseisiä asemia.
Mietin tajuaakohan kaikki matkustajat, että esimerkiksi Etelä-Espoon ja Itä-Helsingin välillä pääsee suunnilleen yhtä nopeasti bussilla 510 kuin metrolla, raitiovaunulla ja metrolla ja että Itä-Helsingin ja rantaradan junien välillä pääsee suunnilleen yhtä nopeasti busseilla 500 ja 510 Pasilan aseman kautta. Linjojen reitit on vahingossa melko optimaaliset Etelä-Espoon ja Itä-Helsingin välillä kulkemiseen ja junaan vaihtamiseen, mutta vuoroväliä pitää tihentää, jos niille ohjataan matkustajia.
Kolmosen osalta mietin, että kantakaupungin raitioliikenteen linjasto on melko optimaalinen nykytilanteessa, mutta sekä länsimetron että itämetron alueelta pystyisi lisäämään bussilinjoja, jotka vähentäisivät metron kuormitusta. Nyt korvaavaa liikennettä on vain absoluuttinen minimi, mutta esimerkiksi Kampin metroasema - Sturenkatu - Lahdenväylä - Porvoonväylä - Mellunmäen metroasema voisi olla täysin realistinen ja käyttökelpoinen linja.
Lännessä ei ole suljettuja metroasemia, mutta esimerkiksi Lauttasaaren ja Aalto-yliopiston metroasemia syöttävät bussit voisi jatkaa tai kääntää Kampin metroasemalle melko kustannustehokkaasti.