Kesän 2024 metrokatkot

Eipä se ole aikaisemmin aiheuttanut ongelmia. Ratikkaa korvaavat bussit ovat yleensä olleet melko tyhjiä.
Aikaisemmin kun linjat 8 ja 1 ovat olleet poikki eri kohdista ihmiset ovat kulkeneet Töölöstä Rautatientorille tai Kamppiin ratikoilla tai busseilla ja vaihtaneet siellä itään päin menevään metroon tai päinvastoin. Nyt tuo varareitti ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä se ole aikaisemmin aiheuttanut ongelmia. Ratikkaa korvaavat bussit ovat yleensä olleet melko tyhjiä.
Tässä vain edellä mainitun linjojen 1 ja 8 korvaamisen lisäksi 8X on ainoa suora yhteys itämetrolle Ruoholahdesta. Normaalistihan metroa on korvattu ratikalla Ruoholahdesta, mutta sekään ei tällä kertaa onnistunut. Ruoholahden seudulla paljon pyörivänä yhteydet keskustaan ja itämetrolle on tällä hetkellä todella heikot, joten ei yllätä kyllä yhtään 8X:n kuormitus.
 
Toki, nyt on erittäin hyvä syy käyttää 8X:ää eikä sen kuormitus sinänsä ole yllätys, mutta yhtälailla korvaavat bussit eivät ennen ole päässeet lähellekään korvattavien ratikkalinjojen kuormitustasoa. Toisin sanoen en ole yllättynyt, että 8X:llä on paljon matkustajia, mutta en myöskään olisi yllättynyt, jos se olisi kulkenut melko tyhjillään. Mielestäni ei siis ollut kohtuutonta ennustaa nykyisen kapasiteetin riittävän.
 
Toki, nyt on erittäin hyvä syy käyttää 8X:ää eikä sen kuormitus sinänsä ole yllätys, mutta yhtälailla korvaavat bussit eivät ennen ole päässeet lähellekään korvattavien ratikkalinjojen kuormitustasoa. Toisin sanoen en ole yllättynyt, että 8X:llä on paljon matkustajia, mutta en myöskään olisi yllättynyt, jos se olisi kulkenut melko tyhjillään. Mielestäni ei siis ollut kohtuutonta ennustaa nykyisen kapasiteetin riittävän.

Korvaavalla bussilla kulkee vähemmän matkustajia kuin vastaavalla raitiolinjalla, eli jos raitiovaunu 8 liikennöisi, sillä kulkisi vielä enemmän matkustajia kuin nyt bussilla 8X. En ymmärrä, miten joukkoliikennettä suunnitteleville ammattilaisille ei voi juolahtaa mieleen, että joku saattaisi mennä bussilla metron, raitiovaunun ja metron yhdistelmän sijaan. Ja siksi Crusellin sillan korjaus olisi pitänyt siirtää ensi kesälle, jotta Ruoholahden metroasemalle olisi voitu liikennöidä raitiovaunulla.
 
Kampin aseman Runeberginkadun puoleinen lippuhalli on suljettuna, kaikkien matkustajien on siis mentävä kauppakeskuksen kautta yksiä liukuportaita. Tämä pahentaa ruuhkaa. Ihmettelen että HSL ei ole koordinoinut korjaustöitä paremmin, onko menossa oleva Rautatientorin aseman korjaus ollut pakko tehdä juuri tänä vuonna, olisiko sen kanssa odottaa aseman toisen pään valmistumista?
 
Kampin metroaseman ruuhkautumisen olisi voinut helpottaa jos kesän ajan kulkisi erityisesti Kivenlahti-Soukka välillä bussilinja suora yhteys Kamppiin. Olen ajatellut jos linja 147N liikennöisi päiväsaikaan, kun se kulkee metroasemien varrella Kivenlahdesta Finnooseen asti (myös Matinkylästä länsiväylän varrella). Sillä vaihtoyhteys Lapinrinteen pysäkiltä 9B:hen olisi helpompi.
 
Muistutan kaikille että eivät kaikki ole osaamattomia luusereita kaupungin eri hankkeissa jotka vain kuppaavaat veronmaksajien rahat.

Lainaan tätä toisesta ketjusta, kun se sopii niin vallan erinomaisesti juuri tähän, juuri nyt. Tämä on nimittäin valtavan hyvä muistutus nyt, kun olemme saaneet parin päivän ajan seurata, miten rautaiset ammattilaiset toimivat asiakaslähtöisesti (HSL:n "arvo") tuottaen Euroopan parasta joukkoliikennettä (ns. BEST-höpöhöpötutkimuksen tuloksia muutaman vuoden takaa) maailman toimivimmassa kaupungissa (Helsingin ns. visio).

Nimittäin tämä ääripätevien moniosaajien taitava joukko on saanut aikaiseksi sopan, jossa kaikki mahdollinen on pielessä. Tai siis on tehty juuri niin hyvin, kuin mihin ääripätevät moniosaajat, nuo rautaiset ammattilaiset, pystyvät.

Pannaan metro väkisin katki juuri kesällä 2024, tietysti, koska silloin on katki myös Crusellinsilta ja koska silloin ei ole vielä Kalasataman ratikkakaan käytössä. Uskomattoman hienoa koordinointia. Sellainen olisi tietysti täysin mahdotonta, että sinänsä valmis Kalasataman linja olisi otettu käyttöön jo kesäkuun alusta ja Crusellinsilta siirretty kesälle 2025. Ja mahdotonta olisi tietysti sekin, että Crusell ja Kalasatama pysyvät tässä vuodessa ja metrokatko siirtyy seuraavaan.

Kun tehdään näin, niin ei saada Ruoholahden metroasemalta korvaavaa ratikkayhteyttä Sörnäisiin, jolloin saataisiin – viimeistään kokemuksen kautta – matkustajat vaihtamaan ratikkaan Kampin ohella myös Ruoholahdessa. Tosi hienoa, pojat!

Ja kun tehdään näin, niin ei saada kasia keventämään kuormaa ja korvaamaan SÖ-RL-metroyhteyttä Töölönlahden pohjoispuolella. Mutta hei, onhan se nyt valtava yllätys, että kerrankin tuli ihmisiä myös ratikkaa korvaavaan bussiin, ei sitä olisi mitenkään voinut ennakoida edes parhainkaan ammattilainen. Ei mitenkään.

Niin, ja minne ne metromatkustajat sitten tuodaan? Kaisaniemen asemalle, jossa hissi on rikki ainakin kolmatta päivää, ja korjausta "kiirehditään". Varmaan se jouluksi tulee kuntoon. Toivotaan nyt ainakin. Kädet ristiin. Ja jossa rullaportaat eivät kestä ihmiskuormaa, vaan pysähtelevät toistuvasti. Miksi rullaportaat vaikkapa Singaporen ja Honkkarin metroissa kestävät jatkuvaa ihmiskuormaa pysähtymättä ja kuljettavat monin verroin enemmän porukkaa kuin yhdetkään portaat Helsingissä koskaan? Aasiassa on taikaportaita!

Ja Kampin asemalle, jonka toinen sisäänkäynti on suljettu kokonaan rakennustöiden vuoksi. Mutta hei, sattuuhan sitä, ei sille nyt voi rautaisinkaan moniosaaja mitään, että sekin sattuu olemaan puolisulki juuri tässä samassa hetkessä. Että jos nyt vähän ruuhkautuu, niin koittakaa vaan kestää.

Mutta onhan meillä 9B, korvaava ratikka. Sujuvasti kiitää Kaivokadun läpi. Mutta voi, ei kiidäkään, vaan jää jumiin. Kaivokadulla nimittäin on juuri nyt aivan pakko tehdä kiskotöitä, sille ei kerta kaikkiaan voi mitään ja nyt vaan tällainen sattuma kävi. Eihän se voinut tulla kenellekään mieleen. Kyllä me pojat yllätyttiin maanantaina! Tämä on asiakaslähtöistä, Euroopan parasta ja maailman toimivinta. Muistakaahan se, kun paikalla seisoo viisi ratikkaa perätysten jatkuvasti odottamassa, että betonia on valettu taas hitusen enemmän.
 
Kampin aseman Runeberginkadun puoleinen lippuhalli on suljettuna, kaikkien matkustajien on siis mentävä kauppakeskuksen kautta yksiä liukuportaita. Tämä pahentaa ruuhkaa. Ihmettelen että HSL ei ole koordinoinut korjaustöitä paremmin, onko menossa oleva Rautatientorin aseman korjaus ollut pakko tehdä juuri tänä vuonna, olisiko sen kanssa odottaa aseman toisen pään valmistumista?
Jotenkin muistelen, että Kampin läntinen sisäänkäynti olisi useamman vuoden pois käytöstä. Enkä tiedä paljonko HSL:llä on ollut tuohon vaikutusvaltaa, kun ei ole varsinaisesti heidän hankkeensa tuo terveys- ja hyvinvointikeskus.
 
Eikös tässä Mannerheimintielläkin ole 100 vuotta vanhoja putkia kun on vain siirretty ja siirretty aina hyvästä syystä projekteja, nyt ollaan sitten tässä.
 
Enkä tiedä paljonko HSL:llä on ollut tuohon vaikutusvaltaa
Tämä on se kaikkein hienoin juttu. Kenelläkään ei ole vaikutusvaltaa mihinkään, kukaan ei ole vastuussa mistään, mikään ei kuulu kenellekään. Asiat vaan tapahtuvat. Sitten pyöritellään käsiä ja silmiä ja todetaan, että mitenkäs se nyt näin.
 
Ja kun tehdään näin, niin ei saada kasia keventämään kuormaa ja korvaamaan SÖ-RL-metroyhteyttä Töölönlahden pohjoispuolella. Mutta hei, onhan se nyt valtava yllätys, että kerrankin tuli ihmisiä myös ratikkaa korvaavaan bussiin, ei sitä olisi mitenkään voinut ennakoida edes parhainkaan ammattilainen. Ei mitenkään.
Monesta asiasta samaa mieltä, mutta 8 ei olisi kyllä kulkenut tuota väliä ainakaan Oopperan kautta, kun siitä risteyksestä ei satu tänä kesänä pääsemään mikään ratikka yhtään minnekään Mannerheimintien peruskorjauksen vuoksi. Sen varjollahan tuo Crusellin siltakin ajoitettiin kaiketi tähän kesään.

Yleisesti nyt vain on tosi monta työmaata ajoitettu tosi toimimattomasti päällekkäin eikä ole tajuttu sen todellisia vaikutuksia ihmisten liikkumiseen. Sinällään ymmärtää kovan paineen, kun hankkeita on lykkäilty paljon ja vielä ensi vuodelle tulossa Siltasaarenkadun liikennekatkokin.
 
Monesta asiasta samaa mieltä, mutta 8 ei olisi kyllä kulkenut tuota väliä ainakaan Oopperan kautta, kun siitä risteyksestä ei satu tänä kesänä pääsemään mikään ratikka yhtään minnekään Mannerheimintien peruskorjauksen vuoksi. Sen varjollahan tuo Crusellin siltakin ajoitettiin kaiketi tähän kesään.
Lisätään se Mansku tuonne mun pakinaan.

Jos metrokatko olisi ollut ensi kesänä, niin noin tuhat ja yksi asiaa olisi mennyt paljon sujuvammin. Mutta ei.

Ensi kesänä on tiettävästi Pitkäsilta poikki, mutta sen olisi voinut siirtää kesälle 2026. Laajasalon ratikkahan on tarkoitus avata vasta 2027, joten sen puolesta ei olisi ollut tuon kanssa kiire.

"Hauskinta" tässä on se, että eihän kukaan joudu mihinkään vastuuseen tästä koordinoimattomuuden multihuipentumasta.
 
Monesta asiasta samaa mieltä, mutta 8 ei olisi kyllä kulkenut tuota väliä ainakaan Oopperan kautta, kun siitä risteyksestä ei satu tänä kesänä pääsemään mikään ratikka yhtään minnekään Mannerheimintien peruskorjauksen vuoksi. Sen varjollahan tuo Crusellin siltakin ajoitettiin kaiketi tähän kesään.

Tämä on totta, mutta 8 olisi voinut kulkea keskustan tai Nordenskiöldinkadun kautta.

Näistä keskustan kautta kulkeva reitti lienee tarkoituksenmukaisin, koska tuolloin Ruoholahden metroasemalta olisi päässyt raitiovaunulla Sörnäisten metroaseman ohella neljälle muullekin metroasemalle raitiovaunulla ja Kampin ja Sörnäisten metroasemien välillä olisi kulkenut myös nykyistä seiskan reittiä suorempaa reittiä kulkeva raitiovaunu.
 
Takaisin
Ylös