Muistutan kaikille että eivät kaikki ole osaamattomia luusereita kaupungin eri hankkeissa jotka vain kuppaavaat veronmaksajien rahat.
Lainaan tätä toisesta ketjusta, kun se sopii niin vallan erinomaisesti juuri tähän, juuri nyt. Tämä on nimittäin valtavan hyvä muistutus nyt, kun olemme saaneet parin päivän ajan seurata, miten rautaiset ammattilaiset toimivat
asiakaslähtöisesti (HSL:n "arvo") tuottaen
Euroopan parasta joukkoliikennettä (ns. BEST-höpöhöpötutkimuksen tuloksia muutaman vuoden takaa)
maailman toimivimmassa kaupungissa (Helsingin ns. visio).
Nimittäin tämä ääripätevien moniosaajien taitava joukko on saanut aikaiseksi sopan, jossa kaikki mahdollinen on pielessä. Tai siis on tehty juuri niin hyvin, kuin mihin ääripätevät moniosaajat, nuo rautaiset ammattilaiset, pystyvät.
Pannaan metro väkisin katki juuri kesällä 2024, tietysti, koska silloin on katki myös Crusellinsilta ja koska silloin ei ole vielä Kalasataman ratikkakaan käytössä. Uskomattoman hienoa koordinointia. Sellainen olisi tietysti täysin mahdotonta, että sinänsä valmis Kalasataman linja olisi otettu käyttöön jo kesäkuun alusta ja Crusellinsilta siirretty kesälle 2025. Ja mahdotonta olisi tietysti sekin, että Crusell ja Kalasatama pysyvät tässä vuodessa ja metrokatko siirtyy seuraavaan.
Kun tehdään näin, niin ei saada Ruoholahden metroasemalta korvaavaa ratikkayhteyttä Sörnäisiin, jolloin saataisiin – viimeistään kokemuksen kautta – matkustajat vaihtamaan ratikkaan Kampin ohella myös Ruoholahdessa. Tosi hienoa, pojat!
Ja kun tehdään näin, niin ei saada kasia keventämään kuormaa ja korvaamaan SÖ-RL-metroyhteyttä Töölönlahden pohjoispuolella. Mutta hei, onhan se nyt valtava yllätys, että kerrankin tuli ihmisiä myös ratikkaa korvaavaan bussiin, ei sitä olisi mitenkään voinut ennakoida edes parhainkaan ammattilainen. Ei mitenkään.
Niin, ja minne ne metromatkustajat sitten tuodaan? Kaisaniemen asemalle, jossa hissi on rikki ainakin kolmatta päivää, ja korjausta "kiirehditään". Varmaan se jouluksi tulee kuntoon. Toivotaan nyt ainakin. Kädet ristiin. Ja jossa rullaportaat eivät kestä ihmiskuormaa, vaan pysähtelevät toistuvasti. Miksi rullaportaat vaikkapa Singaporen ja Honkkarin metroissa kestävät jatkuvaa ihmiskuormaa pysähtymättä ja kuljettavat monin verroin enemmän porukkaa kuin yhdetkään portaat Helsingissä koskaan? Aasiassa on taikaportaita!
Ja Kampin asemalle, jonka toinen sisäänkäynti on suljettu kokonaan rakennustöiden vuoksi. Mutta hei, sattuuhan sitä, ei sille nyt voi rautaisinkaan moniosaaja mitään, että sekin sattuu olemaan puolisulki juuri tässä samassa hetkessä. Että jos nyt vähän ruuhkautuu, niin koittakaa vaan kestää.
Mutta onhan meillä 9B, korvaava ratikka. Sujuvasti kiitää Kaivokadun läpi. Mutta voi, ei kiidäkään, vaan jää jumiin. Kaivokadulla nimittäin on juuri nyt aivan pakko tehdä kiskotöitä, sille ei kerta kaikkiaan voi mitään ja nyt vaan tällainen sattuma kävi. Eihän se voinut tulla kenellekään mieleen. Kyllä me pojat yllätyttiin maanantaina! Tämä on
asiakaslähtöistä,
Euroopan parasta ja
maailman toimivinta. Muistakaahan se, kun paikalla seisoo viisi ratikkaa perätysten jatkuvasti odottamassa, että betonia on valettu taas hitusen enemmän.