Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Sipoo sanoi:SIPOON JA PORNAISTEN UUSI BUSSIAIKATAULUESITE
Sipoon ja Pornaisten kuntien yhteinen bussiaikatauluesite jaetaan heinäkuun alussa talouksiin. Esitettä saa busseista, ko. kuntien infoista sekä Porvoon ja Kampin linja-autoasemilta. Esitetiedot löytyvät myös nettiosoitteesta www.sipoo.fi > Palvelut > Liikenne. Esite on voimassa 10.8.2009–6.6.2010 (Huom. Esitteen mukainen kouluvuosi alkaa 10.8.2009). Painomäärä on 35 000 kappaletta. Uusi esite ja reittikartta.
Helsingin ja Porvoon välistä bussivuorojärjestelmää uudistettu
Monien vuoromuutosten takia esitteen voimaantuloajankohtaa siirrettiin tänä vuonna poikkeuksellisesti kesäkuun alusta elokuun alkuun. Helsingin ja Porvoon välistä bussivuorojärjestelmää uudistettiin bussiyhtiöiden laajana yhteistyöhankkeena. Vuorovälejä tasoitettiin siten, että bussit kulkevat Porvoosta pääsääntöisesti 15 minuuttia vaille ja yli sekä Helsingistä puolelta ja tasan. Ruuhka-aikoina bussit kulkevat 15 minuutin välein.
Uusi linja: Kerava–Nikkilä–Söderkulla
Aikatauluesitteessä on myös muita tärkeitä muutoksia. Keravan ja Nikkilän sekä Nikkilän ja Söderkullan reitit on yhdistetty. Tämä vaikuttaa merkittävästi Keski- ja Etelä-Sipoon väliseen bussiliikenteeseen. Uusi Kerava–Nikkilä–Söderkulla -reitti yhdistää kunnan kolme kasvualuetta toisiinsa ja parantaa yhteyksiä raideliikenneverkostoon ja Helsingin ja Porvoon väliseen tiheään bussivuoroverkostoon. Keravalta Nikkilän kautta Söderkullaan kulkevat bussit eivät poikkea Nikkilän linja-autoasemalle. Kun bussit saapuvat Söderkullaan, ne ajavat reittiä Amiraalintie–Söderkullan koulukeskus–Uusi Porvoontie ja takaisin Söderkullantietä pitkin Nikkilään.
Alueluovutuksen vaikutukset bussiliikenteeseen
Rajansiirron takia koulupäivinä Landbosta ja Karhusaaresta Nikkilään ja Söderkullaan ajetut bussivuorot on lakkautettu. Kalkkirannasta lähtevät vuorot eivät enää kulje moottoritietä pitkin Landbon kautta Helsinkiin.
Lähde: http://sipoo1.tjhosting.com/kokous/20111120-12.HTMSipoon kunnanvaltuusto sanoi:Aloite kunnan sisäisen bussiliikenteen nopeasta parantamisesta
1330/00.00.09/2010
KV § 70
Valtuusto 30.8.2010
Yhteisen Sipoomme valtuustoryhmä jätti aloitteen, jossa se vaatii, että Nikkilän ja Söderkullan välisiä bussivuoroja lisätään pikaisesti. Aloitteessa vaaditaan myös bussiliikennettä koskevan pikaisen selvityksen tekemistä, jotta tarpeet voidaan ottaa huomioon ensi vuoden talousarviota laadittaessa.
KH § 375
Kunnanhallitus 9.11.2010
Valmistelija: erikoissuunnittelija Rita Lönnroth, rita.lonnroth@sipoo.fi,
Linja-autoyhtiöt ovat vuodesta toiseen supistaneet vuorojaan heikentyneen kannattavuuden takia. Joukkoliikenneyhteydet toimivat suhteellisen joustavasti Porvoo-Söderkulla-Helsinki ja Nikkilä-Helsinki -reiteillä. Moneen kylään ei pääse bussilla iltaisin tai viikonloppuisiin. Paippisiin ei enää kulje busseja klo 15.15 jälkeen.
Osa sipoolaisista on, ja tulee aina olemaan, riippuvaisia joukko- liikenteestä. Puutteelliset joukkoliikenneyhteydet vaikeuttavat heidän elämäänsä ja rajoittavat liikkumismahdollisuuksia. Hyvien joukko- liikenneyhteyksien luominen ja ylläpitäminen on mahdollista, mikäli yhteiskunnan varoja suunnataan siihen riittävässä laajuudessa.
Kunta tukee taloudellisesti Nikkilän ja Helsingin välisiä myöhäis-, yö- ja sunnuntaivuoroja. Lisäksi kunta maksaa koulukuljetuksiin oikeutettujen perusopetusoppilaiden matkakustannukset ja subventoi yleisiä matkalippuja (Sipoolippu ja liityntälippu sekä Keski- Uudenmaan seutulippu ja Porvoon/Itä-Uudenmaan seutulippu).
Porvoon Liikenne Oy on alustavasti ilmoittanut, että Kerava- Nikkilä-Söderkulla -reitin bussit voisivat kulkea maanantaista perjantaihin puolen tunnin välein päivisin (klo 7 - 17) ja kerran tunnissa iltaisin (klo 17 - 22). Tämä edellyttää, että kunta tukee liikennettä 50 000 eurolla vuodessa. Kymmenen edestakaista lauantaivuoroa maksaisi 16 000 euroa ja kymmenen sunnuntai- vuoroa 26 000 euroa vuodessa. Kesäliikennettä ei ole huomioitu tarjouksessa.
Vuoden 2011 talousarvioesitykseen on varattu 45 000 euroa joukkoliikennekokeiluja varten. Tämä määräraha voitaisiin käyttää Kerava-Nikkilä-Söderkullan -reitin kehittämiseen.
Talousarvioesitykseen sisältyy myös liikennesuunnittelijan palkkaaminen. Pikaisen joukkoliikenneselvityksen laatiminen on mahdollista esimerkiksi konsulttityönä, mikäli tähän myönnetään resursseja. Alueellinen palvelutasoselvitystyö käynnistyy kuntien osalta marraskuun alussa. Jo tässä vaiheessa tiedetään kuitenkin, että joukkoliikenneyhteyksien parantamiseen on panostettava huomattavia resursseja, mikäli kunta haluaa tarjota hyvän palvelu- tason asukkaille. Sipoo on laaja, suhteellisen hajanaisesti asuttu alue, jolla on tiheä tieverkko.
Vt. talous- ja hallintojohtajan ehdotus
Kunnanhallitus päättää, että kunta jatkaa neuvotteluja Porvoon Liikenne Oy:n kanssa Kerava-Nikkilä-Söderkullan -reitin linja- autovuorojen lisäämisestä.
Kunnanhallitus antaa asian valtuustolle tiedoksi ja esittää, että aloite on täten loppuun käsitelty.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän ehdotuksen.
____________
Liite 1/ 375. §
KV § 12
Valtuusto 31.1.2011
Päätös
Valtuusto hyväksyi yksimielisesti kunnanhallituksen ehdotuksen.
HSL-jäsenyys maksaisi tuon mukaan Sipoolle 400 000 e/v. Eihän sillä saa kuin yhden bussin ja hallintokuluja. Eli millaiselle liikenteelle tuo hintaoletus perustuu? Ilmeisesti nykyiselle, vaikka kuvateksti antaakin ymmärtää, että HSL:n myötä vuoroja tulisi lisää.