Keski-Uudenmaan joukkoliikenne

Merkittävä osa Sipoon kautta kulkevasta bussiliikenteestä on kuitenkin HSL-alueen ulkopuolelle ulottuvaa (lähinnä Pornaisiin sekä Porvooseen ja muualle Itä-Uudellemaalle), joten iso osa liikenteestä saattaa säilyä nykyisen U-liikenteen tapaisena.

Kenelläkään ei ole varmaan tietoa asiasta vielä mutta itse olen funtsinut että tuleekohan nykyiset 7xx- ja 8xx- U-linjat kilpailutuksen piiriin siirtymäajan päätyttyä? Kalustoa ainakin em. linjoilla voisi parantaa laittamalla ehtoihin linjoille paremmin sopivia autotyyppejä, esim low-entryjä sopivalla sisustuksella, ovituksella ym systeemeillä. Se sitten että kuka kilpailuttaa ja asettaako edes ylipäätänsä mitään vaatimuksia kalustolle...
 
Tällä hetkellä ELY-keskukset kilpailuttavat "ei-kermankuorinta" -linjat. Uudenmaan ELY:n tarjouskilpailu 2011/1 kilpailutuksessa helmi-maaliskuun aikana oli 18 kohdetta, joista kohteen HE4 Porvoo-Nikkilä (yksi ma-pe+ -vuoro klo 7.35) voitti Oy Pohjolan Liikenne Oy ajalle 5.6.2011-2.6.2012. Hämeen puoleiset ostokaudet jatkuvat aina 31.5.2014 saakka.

Kun pohditaan tuota Sipoon 400.000 euron HSL-kulua, niin pitää muistaa, että asukkaita on vain hieman alle 18.300. Asukasta kohden summa on hieman yli 21 euroa. Lienee kait keskimääräinen summa? Löytyyköhän mistään tilastoja siitä minkälaisia summia kunnat eri puolella Suomea satsaavat esim. asukasta kohden joukkoliikenteeseen? Helsingissä + pks, Tampereella ja Turussa summa lienee (paljon?) korkeampi?

Edit: näköjään Uudenmaan ELY hoiti myös Hämeen ELYn puolesta joukkoliikennekilpailutuksen. Jep, Uudenmaan ELY hoitaa Kanta- ja Päijät-Hämeiden liikenneasiat.
 
Viimeksi muokattu:
Korsisaarella näyttää olevan kalustossaan käytetty, tutussa leijavärityksessä oleva Omni City. Kenenköhän vanha?
 
Asia kunnossa, kiitos. Taitaapi olla ensimmäinen täysikokoinen matala auto Nurmijärvellä.
 
Järvenpäässä on aloittanut uusi bussilinja numero 26. Lainattu suoraan Järvenpään kaupungin nettisivuilta 22.12.2011 julkaistusta tiedotteesta:

Uusi bussilinja nro 26 on joulukuussa 2011 aloittanut liikennöinnin reitillä Rautatieasema - Helsingintie - Alhontie - Vanha Yhdystie - Sipoontie - Vanha Lahdentie - Intro4. Alkuvaiheessa se palvelee lähinnä työmatkayhteytenä junaliikenteen ja uuden Intro4 -teollisuusalueen välillä. Lähdöt Rautatieasemalta ovat klo 6.22, 6.50, 15.10 ja 15.45 ja vastaavasti Intro4 -alueelta (Kavika Oy) klo 6.35, 7.00, 15.00, 15.25 ja 16.00.
 
Tiistai 12.6. klo ~17 Järvenpään Keskusta.

Linjalla 22 Rautatieasema-Nummenkylä SL-Autolinjojen Turun tilaajaväreissä oleva Volvo 204L. Kylkinumeroa en nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Lauantai 20.10.2012, Järvenpää

Linja 22 / ESLL 322 (GKM-298, Volvo 8700LE)
 
Järvenpään katurissa ajelee tänään SL 994, Irisbus Crossway LE midi 120-ovin. Rekkari on USZ-458.
 
Selailin MH:n aikatauluhakua ja Mäntsälä-Sälinkää-Riihimäki sekä Mäntsälä-Sälinkää-Hyvinkää reiteille on tullut uusia liikennöitsijöitä ESLL:n ja Ventoniemen vuorojen tilalle. Milloinkohan nämä muutokset ovat tapahtuneet? Uusia liikennötsijöitä on kolme, Mattilan liikenne, Kajon sekä Liikenne Lampola. Vuorot jakautuvat nykyään seuraavasti:

Mäntsälä-Sälinkää-Hyvinkää(H)
Mäntsälä-Sälinkää-Riihimäki(R)

6.40(H) ESLL
6.45(R) Mattilan liikenne
8.25(H) Kajon
12.30(R) Mattilan liikenne
14.40(Sulkava) ESLL
15.25(H) Liikenne Lampola
16.15(R) Mattilan liikenne

Hyvinkää(H)-Sälinkää-Mäntsälä
Riihimäki(R)-Sälinkää-Mäntsälä

7.30(H) ESLL
10.00(R) Mattilan liikenne
14.25(H) Kajon
15.15(R) Mattilan liikenne
16.15(H) Liikenne Lampola
17.15(R) Mattilan Liikenne

Onkohan tämä tulevaisuuden trendi että tällaisia heikosti kuormitettuja pienten kylien kautta kulkevia vakiovuoroja ajaa pienemmät firmat joilta löytyy paremmin tällaisille reiteille sopivaa kalustoa, kuten tilatakseja ja minibusseja. Nämä Sälinkään kautta kulkevat vuorot ovat juuri sellaisia mihin riittää hyvin tilataksi tai minibussi kun matkustajia per vuoro on yleensä kourallinen.
 
Selailin MH:n aikatauluhakua ja Mäntsälä-Sälinkää-Riihimäki sekä Mäntsälä-Sälinkää-Hyvinkää reiteille on tullut uusia liikennöitsijöitä ESLL:n ja Ventoniemen vuorojen tilalle. Milloinkohan nämä muutokset ovat tapahtuneet?

Uudenmaan ELY-keskuksen (2012/1) kilpailuttamaa ostoliikennettä. Pikaisella selailulla ainakin Kajonin ja Liikenne Lampolan ajamat vuorot ovat kaksivuotisella sopparilla 3.6.2012-1.6.2014.
 
Mikähän mahtaa olla kilpailutus tilanne Nurmijärven, Tuusulan, Järvenpään ja Hyvinkään linjojen osalta?
 
Takaisin
Ylös