Keski-Uudenmaan joukkoliikenne

Mikähän mahtaa olla kilpailutus tilanne Nurmijärven, Tuusulan, Järvenpään ja Hyvinkään linjojen osalta?
Nurmijärvellä siirtymäajan sopimukset ovat voimassa 31.12.2014 asti. Järvenpään paikkurissa ESLL ajaa jo kilpailutetulla sopimuksella.
 
Edellä olevista viesteistä selviää kilpailutusten tilanne Nurmijärven, Hyvinkään ja Järvenpään osalta, mutta onko kenelläkään tietoa Tuusulan tilanteesta?
 
Linjan U974 osalta tilanne on tämä, joilloin Tuusulan kunnan sijasta seuraavan kilpailutuksen julkaisee Uudenmaan ELY-keskus:

Reitti jatkuu edelleen Tuusulan kunnan hankkimana 31.12.2014 saakka. HSL on sopinut kunnan kanssa erikseen, että Vantaan alueella linjalla kelpaavat HSL:n liput. Tuusulan sisällä tai kuntarajan Tuusula/Vantaa ylittävillä matkoilla kelpaavat nyt ja jatkossakin vain Matkahuollon toteuttamat liput.

Millainen jatko on 1.1.2015 alkaen, on vielä auki. Ilmeisestikin se jatkuu entisenlaisena Kehäradan alkuun 1.7.2015. Puhetta on kuitenkin Tuusulan kanssa ollut siitä, että linja typistettäisiin päättymään Korsoon. Välillä Korso-Peijas ei ole enää ollut kulkijoita. Se tuli alun alkaenkin siksi, että tuusulalaisten erikoissairaanhoito oli silloin Peijaksen sairaalassa. Nykyäänhän se on Hyvinkään sairaalassa.

Lisätietoja antaa Tuusulan kunnan liikenneinsinööri Jukka-Matti Laakso, jukka-matti.laakso@tuusula.fi, puh. 040 314 3569.

Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy:llä (optio)sopimus linjan hoitamiseen päättyy 31.12.2014
 
Onko ESLL:llä tietoa Tuusulasta Helsinkiin ajettavien linjojen kilpailutuksesta? Esim. tuo U 632:n tilanne kiinnostaa ainakin Viinikanmetsän alueen työntekijöitä, koska uudessa Vantaan linjastosuunnitelmassa ei ole enää vaihdotonta yhteyttä Helsingistä Viinikanmetsään. Nykyinen 652 (A) on suunniteltu menevän jatkossa Hakaniemestä Kivistön asemalle.
 
Mikähän mahtaa Etelä-Suomen Linjaliikenteen Helsinki-Hyrylä-Järvenpää-Mäntsälä -liikenteen tilanne olla, ilmeisesti kesäkuussa loppuu siirtymäaika koko joukolta vuoroja? Reittiliikennelupahakemus on jätetty ja vedetty pois. Koiviston Auton ja Ventoniemen siirtymäaika Tuusulan suunnalla jatkuu kuitenkin vielä vuosia, jollain kai ELY-keskuksen olisi syytä paikata Etelä-Suomen Linjaliikenteen jättämä aukko. Jos vielä 637 nykymuodossaan lakkaa, jää tiettyinä aikoina tarjonta Hyrylän ja Helsingin välillä turhan rajoittuneeksi.
 
Uudenmaan ELY-keskus on alkanut kilpailuttaa reittipohjaista käyttöoikeussopimusta linjoista 665 Helsinki - Hyrylä - Järvenpää - Hyökännummi + nippu kirjainversioita, 765 Helsinki - Viikki - Järvenpää - Jamppa - Nummenkylä - Hyökännummi ja 941 Tammisto - Aviapolis - Lentoasema - Maantiekylä - Riihikallio - Hyrylä - Jokela - Hyvinkää. Tarjouspyyntö löytyy ELY-keskusten joukkoliikenteen hankinnat -sivulta, kun valitsee alueeksi Uudenmaan.

Sopimuskausi on 1.7.2014 - 30.6.2015 + 1 vuoden optiomahdollisuus.

Kilpailu on jaettu kahteen kohteeseen, joista voi jättää yhdistelmätarjouksen:
  1. linjat 665 ja 765: 4 bussia
  2. linja 941: 1 bussi
 
Uudenmaan ELY-keskus aloitti tänään alueellisen käyttöoikeussopimuksen kilpailuttamisen Nurmijärven joukkoliikenteestä. Sopimus kattaa Nurmijärven sisäisen liikenteen, Nurmijärven ja pääkaupunkiseudun välisen liikenteen, Nurmijärven ja Hyvinkään välisen liikenteen ja palveluliikenne Kivenkyydin. Liikennöitsijä suunnittelee reitit ja aikataulut itse, paitsi Nurmijärvi - Hyvinkää -välillä, Nurmijärven sisäisillä linjoilla 42, 47, 53 ja 495K sekä palveluliikenne Kivenkyydillä. Sopimuskausi on 1.1.2015 - 31.12.2017 + 1 vuoden optiomahdollisuus.

Kilpailun ratkaisussa hinnasta saa korkeintaan 95 pistettä ja kalustosta korkeintaan 5 pistettä. Kalustopisteet määräytyvät päästöjen perusteella. Kalustovaatimuksena on isoilla busseilla Euro2-päästötaso ja 16 vuoden maksimi-ikä, pienkalustolla 8 vuoden maksimi-ikä. Vain ruuhka-aikaan käytettävän kaluston ei tarvitse täyttää päästö- eikä ikävaatimusta.

Tarjouspyynnön voi ladata Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen internet-sivuilta osoitteesta: www.ely-keskus.fi/web/ely/joukkoliikenteen-hankinnat (sivulla tulee huomata, että oikeassa yläkulmassa olevasta vihreästä painikkeesta tulee olla valittuna Uusimaa).
 
Vain ruuhka-aikaan käytettävän kaluston ei tarvitse täyttää päästö- eikä ikävaatimusta.

Tämä on mielenkiintoinen lisäys kalustovaatimuksiin. Ruuhka-aikaan voi ajaa lähes millä tahansa "pommilla". Kaluston pääomakulut ovat kuitenkin vain pieni osa liikenteen hoitokuluista, mutta se on iso osa miellyttävän joukkoliikenteen imagoa. Nurmijärvellä luulisi olevan potentiaalisia joukkoliikennematkustajia paljon nykyistä enemmän.

Tässä tapauksessa kalustovaatimukset lienevät kuitenkin etu. Nykyisin linjoja liikennöivällä Nurmijärven linjalla on merkittävä osa kalustosta 19xx mallisia, vastaavasti monilla muillakin liikennöitsijöillä jää vastaavan ikäistä kalustoa ilman ajoa. Korsisaaren lisäksi voisi ainakin veikata Pohjolan Liikenteen olevan kiinnostunut liikenteestä.
 
Näin harrastajan näkökulmasta toivon että Korsisaari jatkaa 339:n liikennöitsijänä. Kalusto on kirjavaa ja vanhemmatkin autot on hyvässä kunnossa. Mulla ei ole mitään sitä vastaan että Korsisaaren vanhukset 3, 30 ja 47 saisivat jatkaa ruuhkavuoroissa:) Jos vertaan vaikka Vihdintien linjoja 339 ja 345, niin kyllä 339 voittaa kirkkaasti. 345:n kalusto on kaikki samaa HSL-väristä VDL:ää joka on aika tylsää.
 
Mutta mikäli Korsisaari voittaisi, se voisi halutessaan jatkaa osimoilleen samoilla reiteillä ja aikatauluilla kuin nykyäänkin?

Korsisaaren nykyinen tarjonta ei täyttäisi vaadittua palvelutasoa. Esimerkiksi Helsinki-Klaukkala -välillä edellytetään enintään puolen tunnin vuoroväliä viikonloppuisin, kun nykyinen tarjonta on varsin epätasaista vuorovälin venyessä keskellä päivääkin paikoitellen pariin tuntiin.
 
Takaisin
Ylös