Keskustatunnelia on mukava vastustella itä-Helsingin lähiöistä käsin, mutta on erikoista, miksi nimenomaan ydinkeskustan läpiajoa fanaattisesti halutaan vähentää, mutta samalla lisätä liikennepainetta Ullanlinnan asuntokaduille ja etu-Töölön jo valmiiksi ruuhkaisille reiteille (esim. Mechelininkatu-Caloniuksenkatu-Runeberginkatu).
Keskustan autokatuverkoston tehtävänä olisi autojen syöttäminen pysäköintilaitoksiin. Varsinainen läpiajoliikenne ohjattaisiin itä- ja länsiväylät Pasilan korkeudella yhdistävälle "Kehä 0:lle".
15 vuotta Mechelininkadulla asuneena toki tiedän läpiajoliikenteen haitat ainakin siellä. Eikä sinänsä autoliikennettä kannatakaan siirtää haittaamaan asumista, mutta eipä sinne Mechelininkadulle juurikaan enempää autoja mahtuisikaan. Tosin keskustatunnelin liikenne-ennusteissa Mechelininkadun liikenne myös kasvaisi.
Keskustatunnelin ongelma piilee siinä ettei sitä olla suunniteltu:
A: puhtaaksi läpiajotunneliksi josta ei pääsisi keskustassa pois.
B: Pysäköintiluolat yhdistäväksi tunneliksi.
Eli kalliilla tunnelilla saadaan enemmän autoja mahtumaan keskustaan. Ja kaiken ytimenä on se poliittinen kannanotto (vale): ettei kävelykeskustaa voisi toteuttaa ilman tunnelia.
Ja niin sitä läpiajoliikennettä vastustetaan siksi että se huonontaa keskustan viihtyisyyttä. Ei keskustaa mielestäni autoista kokonaan tarvitse tyhjentää, mutta voisihan sitä toisenlaista konseptia välillä kokeilla missä autoilu ei olisi se ykkösvaihtoehto liikkumisen suhteen.