339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
(kaipa siis kävelykatu ulottuu Espalle asti?)
Ulottuu joo, sillä osuudella tehdään vielä kiveystöitä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
(kaipa siis kävelykatu ulottuu Espalle asti?)
Tarkoitin alkuperäisessä viestissäni lähinnä sitä, että jos esim. Hämeentiellä ennen Kurvia on kysyntää vaikka 15.000 matkustajaa tunnissa ja jonnekin 15 km:n päähän ulottuvilla Hämeentiellä kulkevilla linjoilla siellä esikaupunkipäässä vaikka 5000 hlö/h, niin ei ole järkeä ajaa 3 km kysynnän vuoksi samaa kapasiteettia 15 km:n päähän.Mitä niiden keskusta ja esikaupunkilinjojen eriyttämisellä ihan oikeasti saavutetaan?
Bussiliikenteessä voidaan tehdä ja tehdäänkin näin (esim 550:llä). Kun olin lapsi, esikaupunkien busseissa oli systeemi, että ruuhka-aikaan ulos päin mennessä ensimmäinen poistumispysäkki oli vasta esikaupunkialueella. Ettei esikaupunkien busseja kuormitettu keskustan lyhyillä matkoilla. En muista, oliko aamulla toisin päin, eli ettei otettu kyytiin enää keskustassa. Ainakin sellainen oli yksinkertaista: rahastaja ei avannut takaovia. Näin nopeutettiin palvelua pysäkkiaikoja lyhentämällä.Esimerkiksi Hämeentiellä on busseilla pari pysäkkiä vähemmän, nopeutusvaikutus ehkä minuutin tai kaksi ja haittapuolena huonompi palvelutaso.
Voi olla, ettei sellaista olekaan. Mutta jos nyt esillä oleva Pasila-keskeinen Pisara on liian kallis hyötyihinsä nähden, sitä ei pidä tehdä.Mikä olisi parempi vaihtoehto sitten? [Pisaralle]
Miksi idän ja lännen bussien pitää olla erilliset ja päätepysäkkien kaukana toisitaaan? Huomattavasti halvemmalla kuin miljardilla eurolla syntyy vaihdoton bussiyhteys (tai ratikka) idästä länteen. Ei metro-niminen härveli ole ainoa laite, jolla voi matkustaa kaupungin laidalta toiselle.Anteron naapuri on siis tyytyväinen kun pääsee suht mukavasti nykyisillä liikenevälineillä itä-Helsingiistä Keilaniemeen, mutta onkohan yksi syy siihen että suurimman osan matkasta pystyy kulkemaan laadukkaalla metrolla jolla on yhteinen vaihtoasema länsibussien kanssa? Entä jos koko itämetroakaan ei olisi, vaan olisi vain busseja itä-Helsingistä Rautatientorille ja toinen bussi Kampista Espooseen. Olisiko hän silloin tyytyväinen kun bussia vaihtaessaan joutuisi kävelemän kilometrin verran, tai käyttämään tuohon kilometrin siirtymiseen raitiovaunua tai "tynkämetroa" yhden pysäkkivälin verran? Se on tilanne nykyisin kaikiilla niillä jotka haluavat päästä pääradan varrelta etelä-Espooseen. Siksi he ajavat mielumin autolla kehäykköstä pitkin.
Ei tullut oikein selventävää vastausta.Voi olla, ettei sellaista olekaan. Mutta jos nyt esillä oleva Pasila-keskeinen Pisara on liian kallis hyötyihinsä nähden, sitä ei pidä tehdä.
Mannerheimintien ylitys Sokoksen kohdalla.Se on kaupungin ruuhkaisin kohta ja siitä ei tulisi mitään jos kaikkien nykyisin länsiväylältä tulevien bussien pitäsi jatkaa keskustasta itään. Siksi niiden pääteasema on Mannerheimintien länsipuolella. Ja vastaavasti aikana ennen metroa oli idästä tulevien bussien pääteasema Rautatientorilla. Bussit eivät nimittäin osaa lentää. Eivätkä ratikatkaan. Toki muutama bussi- ja ratikkalinja ajaa Mannerheimintien yli Sokoksen kohdalla mutta ne ovat Helsingin kantakaupungin sisäisiä linjoja ja niiden kuljetuskapasiteetti ei riittäisi vastaamaan länsiväylän suunnan ja itäsuunnan liikennetarpeita.Miksi idän ja lännen bussien pitää olla erilliset ja päätepysäkkien kaukana toisitaaan? Huomattavasti halvemmalla kuin miljardilla eurolla syntyy vaihdoton bussiyhteys (tai ratikka) idästä länteen. Ei metro-niminen härveli ole ainoa laite, jolla voi matkustaa kaupungin laidalta toiselle.
Nykyisilläänkin Jokerin matka-aika päästä päähän Itiksestä Tapiolaan on tunti. Kaikki keskustan pohjoispuolen kiertävät bussit kulkevat niin paljon pidemmän reitin kuin metro ettei se voi olla nopeampi tapa kulkea vaikka kävelymatkat lyhenesivät. Kun länsimetro on valmis tulee matka Itiksestä Tapiolaan kestämään reilut puoli tuntia.Otetaan nyt esimerkiksi vaikka 550. Jos sen itäinen päättäri olisikin Vuosaaressa ja reitti kulkisi lännessä alkuperäiseen tapaan Keilalahden kautta, siinä olisi naapurilleni vaihdoton bussiyhteys, joka olisi myös nopeampi kuin kahden vaihdon nykyinen metrosysteemi tai ehkä yhden vaihdon ja pitkän kävelyn mahdollinen tuleva systeemi.
Miten kuulostaisi sellainen vaihtoehto että nykyiselle pääradalle, Helsinginkadun kohdalle, rakennetaan rautatieasema kaupunkiratojen junille, ja sen alle ratikapysäkki josta kulkisi ratikkalinjoja (muitakin kuin 8) hoitaen jatkoyhteydet sekä Töölön että Kallion suuntiin?
Miten kuulostaisi sellainen vaihtoehto että nykyiselle pääradalle, Helsinginkadun kohdalle, rakennetaan rautatieasema kaupunkiratojen junille, ja sen alle ratikapysäkki josta kulkisi ratikkalinjoja (muitakin kuin 8) hoitaen jatkoyhteydet sekä Töölön että Kallion suuntiin?
Keskustan läpi kulkevista busseista sen verran, että ei kai Mannerheimintien ylitys, tai siis käytännössä alitus ole voinut mikään sen kummempi kynnyskysymys olla. Nykyään Kaivokadun ympäristö on tietysti täynnä maanalaisia rakennelmia, mutta ei kai tunnelinpätkä olisi aikanaan ollut mikään erityisen ihmeellinen rakennelma. Siis tyyliin lyhyt cut-and-cover -alitus nykyisen Kaivokadun tai Postikadun risteyksen paikkeille.
Ottamalla kaukojunissa käyttöön ohjausvaunuja ja suunnittelemala kaukoliikenne niin että surin osa junista vain kääntyy Helsingissä niin raidekapasiteetin puute lievenee.Jos ongelma on raidekapasiteetin puute, niin miten tuo auttaisi siihen? Käytännössähän tuossa vain lisättäisiin asemalaitureita. Päärautatieasemalla olisi enemmän tilaa parkkeerata kaukojunia, mutta Linnunlaulu ei olisi yhtään leveämpi ja uuden aseman laiturit taitaisivat itse asiassa olla pois nykyisin raiteille varatusta tilasta.
Keskustan läpi kulkevista busseista sen verran, että ei kai Mannerheimintien ylitys, tai siis käytännössä alitus ole voinut mikään sen kummempi kynnyskysymys olla. Nykyään Kaivokadun ympäristö on tietysti täynnä maanalaisia rakennelmia, mutta ei kai tunnelinpätkä olisi aikanaan ollut mikään erityisen ihmeellinen rakennelma. Siis tyyliin lyhyt cut-and-cover -alitus nykyisen Kaivokadun tai Postikadun risteyksen paikkeille. Ajorampit eivät tietysti ole mitään kaunistuksia, mutta onhan siellä nytkin Kampin terminaalin ja P-Elielin rampit. Tunnelin ei olisi tarvinnut myöskään olla metron tiellä millään lailla.
Vastaavalla tavallahan ratkaistiin aikanaan Länsiväylän bussien reitti Kamppiin, siis ennen nykyistä kauppakeskusta. Jos taas ajatellaan myöhempiä aikoja, ei 20–30 vuotta taaksepäin, niin käytettävissä on satamaradan kuilu.Keskustan läpi kulkevista busseista sen verran, että ei kai Mannerheimintien ylitys, tai siis käytännössä alitus ole voinut mikään sen kummempi kynnyskysymys olla. Nykyään Kaivokadun ympäristö on tietysti täynnä maanalaisia rakennelmia, mutta ei kai tunnelinpätkä olisi aikanaan ollut mikään erityisen ihmeellinen rakennelma. Siis tyyliin lyhyt cut-and-cover -alitus nykyisen Kaivokadun tai Postikadun risteyksen paikkeille. Ajorampit eivät tietysti ole mitään kaunistuksia, mutta onhan siellä nytkin Kampin terminaalin ja P-Elielin rampit. Tunnelin ei olisi tarvinnut myöskään olla metron tiellä millään lailla.
Niin, matka-aika asemalta asemalle on metrolla nopea, mutta muualle hidas, miksi tähän pitää aina palata? Otetaan esimerkiksi vaikka niiden matkat, jotka käyttävät nyt 103:a mennäkseen pidemmälle kuin Otaniemeen. Käytännössä on ihan sama, vaihtaako aikataulultaan keskenään sopimattomiin liityntäbusseihin Kampissa vai Otaniemessä. Parhaimmillaan selviää alle tunnissa, huonoimmillaan menee 1 h 20 min. Ja jos se 550 kulkisi Vuosaareen, säästäisi käytännössä 10 min.Nykyisilläänkin Jokerin matka-aika päästä päähän Itiksestä Tapiolaan on tunti. Kaikki keskustan pohjoispuolen kiertävät bussit kulkevat niin paljon pidemmän reitin kuin metro ettei se voi olla nopeampi tapa kulkea vaikka kävelymatkat lyhenesivät. Kun länsimetro on valmis tulee matka Itiksestä Tapiolaan kestämään reilut puoli tuntia.
Ja tästä tullaankin sitten jo toiseen ketjusta sivuun johtavaan aiheeseen, eli siihen, minkälaista kaupunkia halutaan. Jos tehdään 20–30-kerroksisia pilvenpiirtäjiä niin toki metro alkaa olla oikea ratkaisu. Mutta esim. Espoon vihreät ja Kokoomus vastustivat aikanaan metroa siksi, etteivät he halunneet sellaista tehorakentamista Espooseen. Nykyään ilmeisesti molemmat haluavat. En sano juuta enkä jaata siitä, miten ympäristöystävällistä tai taloudellista sellainen rakentaminen on, mutta sitä nyt Espooseen kuitenkin puuhataan.
(Olen kiitollinen, jos ylläpito siirtää paremmin aiheeseen sopivaan ketjuun.)Espoossa on jo nyt joitakin n 20-kerroksisia asuintaloja ja lisää on tulossa, eikä minun mielestäni niissä ole mitään vikaa jos ne ei ole tarkoitettu pelkästään sosiaaliseen asuntotuotantoon. ... Lähiöiden täydenysrakentamisella kuvittelisin että ainakin yritetään päästä eroon siitä nuhjuisuudesta ja yksipuolisuudesta joka vaivaa vanhoja edellisen tehorakentamiskauden lähiöitä. Tämän seikan Kokoomus ja Vihreät lienevät hyväksyneet.
Espoolaispoliitikko onkin oikea henkilö suunnittelemaan Helsingin keskustaa. Ja voisiko sieltä muuta vaatimusta tullakaan kuin keskustatunneli. Vaan monikohan espoolainen matkustaa säännöllisesti Itä-Helsinkiin ja tarvitsee siten keskustatunnelin?Hesarissa taas tänään aiheesta Pohjois-Espa kävelykaduksi sekä pakollinen kokoomuksen edustaja, tällä kertaa Espoosta, kertomassa ettei millään voi tehdä ilman keskustatunnelia...
hs.fi sanoi:Pohjoisesplanadista ehdotetaan autotonta "kaupunkiolohuonetta"
Pipsa Palttala
Helsingin Sanomat
Pohjoisesplanadin tyhjentämistä autoista voitaisiin kokeilla jo ensi kesänä, ehdottaa Helsingin kaupungin ympäristökeskus. Autottomuuskokeilu tähtäisi siihen, että katu muutettaisiin lopulta kokonaan kävelykaduksi.
Lautakunta käsittelee viraston ehdotusta kokouksessaan ensi viikon tiistaina. Ehdotuksen mukaan autottomuutta voitaisiin kokeilla viikon ajan ensi kesänä. Toinen sopiva ajankohta voisi olla vuonna 2012, jolloin Helsinki ryhtyy designpääkaupungiksi...
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...n+autotonta+kaupunkiolohuonetta/1135259585697