Kirkkonummen ja Keravan YTV-liikenne

Siuntion ja Länsi-Uudenmaan liikennetilanne

Kyselin Siuntion kunnalta, miten aikovat kehittää joukkoliikennettä kunnassaan.

Länsi-Uudenmaan kunnat ovat yhdessä palkanneet henkilön kehittämään ja koordinoiman joukkoliikennettä. Hän aloittaa Siuntiossa tehtävässään 30.7. YTV-lippua ei kuitenkaan ole tulossa Siuntioon, vaan todennäköisempiä ovat muunlaiset uudet joustavat lippuratkaisut.

Rantaradan liikennetiheyttä Siuntioon säätelee olemassa olevien raiteiden määrä. Kirkkonummelta Siuntioon on vain yksi raide ja liikenteen määrän kasvattaminen vaatisi toisen raiteen rakentamisen. Myös sitä yrittää Siuntion kunta parhaansa mukaan pitää koko ajan vireillä. Tällä hetkellä VR on priorisoinut seuraavaksi isommaksi hankkeeksi kaupunkiradan rakentamisen Espoossa Leppävaarasta Espoon keskukseen saakka. Tämän jälkeen saattaa tulla ajankohtaiseksi myös jatkoyhteyksien parantaminen.
 
Ytv voisi harkita jonkinlaista palvelulinjaa keravan vanhuksille ja niille jotka sitä tarvitsisi. Koska kerava on pieni kaupunki riittäisi vain yksi palvelulinja. Käyttäjiä varmaan riittäisi:lol: Ihmettelen suuresti kun keravalla ei ole minkäänlaista palvelulinjaa
 
Kirkkonummen YTV-liikenne

Kirkkonummen linjaston kehittämisestä YTV on tehnyt eräänlaisen suunnitelman

YTV sanoi:
Kirkkonummen linjaston kehittäminen vuoteen 2009

Nykytilanne
Sisäinen linjasto
(Linjanumerointi YTV:N tekemä eri linjojen selventämiseksi, Ei käytössä)
Linjoja liikennöi nykyisin M.V Wikström
60 Linja autoasema-Ravals-Gesterby-Linja autoasema
60A Rautatieasema-Linja autoasema-Ravals-Gesterby-Linja autoasema-Rautatieasema
61 Kantvik-Linja autoasema
61A Upinniemi-Kantvik-Linja autoasema
62 Kirkkonummi-Ericsson-Masala-Hirsala
63 Kirkkonummi-Porkkala
64,K,T,TK Pikkala-Överby-Ravals-Kirkkonummi
65,K,T,L... Kirkkonummi-Veikkola
66,K,T,B Evitskog-Vols-Veklahti-Masala-Kirkkonummi
67 Masala-Veklahti-Vols-Kirkkonummi
68 Kirkkonummi-Kantvik-Hila
68K Kirkkonummi-Entsbyntie-Hila

Seutulinjasto + U-Linjat/kaukoliikenne
(Linjat 171-175 Linjanumerointi YTV:N tekemä eri linjojen selventämiseksi, Ei käytössä)
171 Helsinki-Masala-Kirkkonummi-Gesterby M.V Wikström (4)
171K Helsinki-Kantatie 51-Kirkkonummi-Gesterby M.V Wikström (1)
171T Helsinki-Jorvas-Kirkkonummi-Gesterby M.V Wikström (2)
171KT Helsinki-Tolsa Th-Kirkkonummi-Gesterby M.V Wikström (2)
172 Helsinki-Masala-Kirkkonummi-Lindal-Ravals M.V Wikström (4)
172K Helsinki-Kantatie 51-Kirkkonummi-Lindal-Ravals M.V Wikström (1)
172T Helsinki-Jorvas-Kirkkonummi-Lindal-Ravals M.V Wikström
172KT Helsinki-Tolsa Th-Kirkkonummi-Gesterby-Ravals M.V Wikström (2)
173 Helsinki-Masala-Kirkkonummi-Kantvik-Upinniemi M.V Wikström
173K Helsinki-Kantatie 51-Kirkkonummi-Kantvik-Upinniemi M.V Wikström (1)
173T Helsinki-Jorvas-Kirkkonummi-Kantvik-Upinniemi M.V Wikström (3)
173KT Helsinki-Tolsa Th-Kirkkonummi-Kantvik-Upinniemi M.V Wikström (2)
173B Helsinki-Masala-Kirkkonummi-Kantvik M.V Wikström
173BK Helsinki-Kantatie 51-Kirkkonummi-Kantvik M.V Wikström (1)
173BT Helsinki-Tolsa Th-Kirkkonummi-Kantvik M.V Wikström (2)
174 Helsinki-Kivenlahti-Ericsson M.V Wikström
KL Helsinki-Kantatie 51-Siuntio/Inkoo
KL Helsinki-Turuntie-Lapinkylä-Evitskog-Siuntio
KL Helsinki-Turunväylä-Veikkola-...
Taulukko nykyisistä linjoista ja vuoroväleistä

Seudullisiin runkolijoihin perustuva vaihtoehto:
Taulukko linjoista ja vuoroväleistä
Sisäiset linjat
60 Linja autoasema-Ravals-Gesterby-Linja autoasema-Tolsa-Linja autoasema
61 Upinniemi-Kantvik-Linja autoasema-Gesterby
61B Kantvik-Linja autoasema-Gesterby
62 Kirkkonummi-Ericsson-Masala-Hirsala
62B Kirkkonummi-Masala-Ericsson
63 Kirkkonummi-Porkkala
64,K,T,TK Pikkala-Överby-Ravals-Kirkkonummi
65,K,T,L... Kirkkonummi-Veikkola
66,K,T,B Evitskog-Vols-Veklahti-Masala-Kirkkonummi
67 Masala-Veklahti-Vols-Kirkkonummi
68 Kirkkonummi-Kantvik-Hila
68K Kirkkonummi-Entsbyntie-Hila

Seutulinjasto + U-Linjat/kaukoliikenne
71 Kauklahti-Oitmäki-Lapinkylä
71A Kauklahti-Oitmäki-Lapinkylä-Evitskog
72 Espoon Keskus-Gumböle-Veikkola
172 Helsinki-Masala-Kirkkonummi-Lindal-Ravals (4)
172K Helsinki-Kantatie 51-Kirkkonummi-Lindal-Ravals (1)
173 Helsinki-Kantatie 51-Kirkkonummi-Upinniemi (1)
KL Helsinki-Kantatie 51-Siuntio/Inkoo
KL Helsinki-Turuntie-Lapinkylä-Evitskog-Siuntio
KL Helsinki-Turunväylä-Veikkola-...

Liityntäpainotteinen vaihtoehto:
Taulukko linjoista ja vuoroväleistä
Sisäiset linjat
60 Linja autoasema-Ravals-Gesterby-Linja autoasema-Tolsa-Linja autoasema
61 Upinniemi-Kantvik-Linja autoasema
61A Upinniemi-Kantvik-Linja autoasema-Gesterby
62 Kirkkonummi-Ericsson-Masala-Hirsala
62B Kirkkonummi-Masala-Ericsson
63 Kirkkonummi-Porkkala
64,K,T,TK Pikkala-Överby-Ravals-Kirkkonummi
65,K,T,L... Kirkkonummi-Veikkola
66,K,T,B Evitskog-Vols-Veklahti-Masala-Kirkkonummi
67 Masala-Veklahti-Vols-Kirkkonummi
68 Kirkkonummi-Kantvik-Hila
68K Kirkkonummi-Entsbyntie-Hila

Seutulinjasto + U-Linjat/kaukoliikenne
71 Kauklahti-Oitmäki-Lapinkylä
71A Kauklahti-Oitmäki-Lapinkylä-Evitskog
72 Espoon Keskus-Gumböle-Veikkola
172 Helsinki-Masala-Kirkkonummi-Lindal-Ravals (4)
172K Helsinki-Kantatie 51-Kirkkonummi-Lindal-Ravals (1)
KL Helsinki-Kantatie 51-Siuntio/Inkoo
KL Helsinki-Turuntie-Lapinkylä-Evitskog-Siuntio
KL Helsinki-Turunväylä-Veikkola-...

Kartat:
Nykyisin (2006)


Joskus tulevaisuudessa ?


Liikenneluvat
M.V Wikström
Päättymisajat Seutuliikenne
31.12.2006, 01.04.2011, 31.12.2011, 31.05.2013, 31.12.2013 suurin osa liikenneluvista on voimassa 31.12.2015 asti.

Päättymisajat Sisäinenliikenne
31.12.2006 (Muutama lähtö), 31.12.2008, 01.04.2011, 31.12.2013 tai 31.12.2015

Lähde YTV Pääkaupunkiseudun julkaisusarja B 2006:14 Kirkkonummen linjaston kehittäminen vuoteen 2009
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa Kirkkonummen jutussa hieman ihmetyttää se ettei esim V.Amperin tai W&D:n kanssa ole tehty U-linja sopimusta joka laajentaisi käyttöä 51 tien varressa.
 
Noita on kyllä aivan pirusti. Pitäisi saada jonkin selvä linjaratkaisu. Lisäksi miettii, että onko noita sisäisiä linjoja jo hieman liikaa.
 
Näkisin mielelläni enemmänkin ostoliikennettä Tuusulassa, Nurmijärvellä ja muilla Helsingin lähipaikkakunnilla. Voitaisiin perustaa Uudenmaan laajuinen liikennesuunnitteluyksikkö, joka hoitaisi linjojen suunnittelua yleisestä näkökulmasta. Tällöin saataisiin järkeviä linjoja, jotka eivät lopu kuntien rajoille tai yritysten omien reviirien rajoille.
 
Vs: Re: Kirkkonummen ja Keravan YTV-liikenne - Veikkola

Pohjolan Liikenne nettoaa jälleen; kermankuorinta Veikkolassa U-linjoiksi muuttuneilla keskipitkän matkan vakioilla voi jatkua ja YTV hoitaa tappiollisen linjan 290 liikenteen.

Korjaan: kermankuorinta tapahtuu 280-linjan osalta, mutta YTV ei vastoin odotuksia hoida linjaa 290, vaan sen lähtöjä on vähennetty edelleen.
 
Nyt kun Kirkkonummen YTV-jäsenyyden suurin vastustaja M.V Wikström on poissa, niin olisikohan Kirkkonummen YTV-täysjäsenyys jo hiljalleen mahdollista? Ja olisikohan tämän seurauksena mahdollista, että Pohjolan Liikenne operoisi ainakin joitain linjoja "kaupunkimaisemilla" - eli lähinnä matalalattiaisilla - busseilla?
 
Keski-Uusimaa ledessä on juttu keravan liikenteestä 18.01.2008
Keski-Uusimaa sanoi:
Kerava luopuu vuoden lopussa Sampo-liikenteestä
KERAVA | Keravan kaupunki ei aio jatkaa sopimusta Sampo-kutsujoukkoliikenteen kanssa, koska Sampon matkustajamäärät ovat laskeneet ja matkojen hinnat nousseet. Keravan, Järvenpään ja Tuusulan sopimus Sampo-liikenteessä ulottuu tämän vuoden loppuun saakka.
Sampo-liikenne on toiminut Keski-Uudellamaalla vuodesta 1997 alkaen. Se paikkaa joukkoliikennettä siellä, missä sitä ei muuten ole riittävästi tai ollenkaan. Parhaimmillaan Sampo-liikenteessä tehtiin yli 100 000 matkaa vuodessa, mutta viime vuonna matkoja tehtiin enää 61 000.
Keravalla Sampo-liikenteessä tehtiin viime vuonna 4 999 matkaa, kun YTV-busseilla tehtiin noin 800 matkaa jokaisena arkipäivänä. Keravan asemalta noustaan junaan tai sinne saavutaan junalla noin 13 000 kertaa arkipäivän aikana
Sampo-liikenteen kustannukset ovat olleet vuosittain 60-70 000 euroa ja YTV-liikenne maksaa noin 1.3 miljoonaa euroa vuodessa. Kaupungille yksi sampo-lähtö maksaa noin 12 euroa kun yhdelle YTV-matkalle kaupungin tuki on noin 35 senttiä. Sampo-liikenteestä säästyneet varat voidaan Hermalahden mukaan osoittaa kaupungin sisäisten bussilinjojen kehittämiseen
 
Kirkkonummen Sanomat uutisoi:

YTV lippu Kirkkonummen bussiliikenteeseen jo 1.3.?

Kirkkonummen Sanomat sanoi:
Pohjolan Liikenne Oy:n ostettua M.W. Wikström Oy:n bussiyhtiön osakekannan 31.12. 2007 on liikennöitsijän aloitteesta käyty neuvotteluja YTV:n lippuyhteistyön laajentamisesta koko Kirkkonummen aluetta koskevaksi mahdollisimman pian. Mikäli tähän päädytään, YTV:n matkalippujärjestelmä olisi tämän jälkeen käytössä koko Kirkkonummen alueella 1.3. 2008 lähtien.
 
Hieno juttu, että Ytv-lippu voisi alkaa jo näinkin nopeasti käymään. Mielenkiintoista nähdä, että millaisella kalustolla linjoja ajetaan. Väistämättä kuitenkin edessä, että noille linjoille tulee kilpailutus aika pian.
 
Hieno juttu, että Ytv-lippu voisi alkaa jo näinkin nopeasti käymään. Mielenkiintoista nähdä, että millaisella kalustolla linjoja ajetaan. Väistämättä kuitenkin edessä, että noille linjoille tulee kilpailutus aika pian.

Mihinköhän tuo kilpailutus perustuu kun suurin osa liikenneluvista on voimassa 2011 ja sen jälkeen.
 
Mihinköhän tuo kilpailutus perustuu kun suurin osa liikenneluvista on voimassa 2011 ja sen jälkeen.

Keravalla Porvoon Liikenne/Lähilinjat luopui liikenneluvistaan vapaaehtoisesti. Mikään ei estä Pohjolan Liikennettä tekemästä samoin. Jos PL ei luvista vapaaehtoisesti luovu, lykkääntynee täydelliseen YTV-liikenteeseen siirtyminen jonnekin vuoden 2015 tienoille.
 
Ja nyt niin Kirkkonummella tapahtuu semmoista että Linjaautoasema aiotaan siirtää tuonne rautatieaseman vieren ensiksi puretaan ne kaksi omakotitalot jotka ovat sinä radan vieressä
 
Takaisin
Ylös