Kivenlahden metro

Vs: Länsimetro

Mielenkiintoisempi asia itse jutussa (paperilehdessä) oli oikeastaan se, että sen mukaan Espoo päättää Kivenlahden jatkeesta ensi viikolla. Onko tässä nyt kyseessä oikeasti sitova päätös, vai onko tämäkin vaan tyypillistä Hesarin puuta heinää?

Kyseessä on hankesuunnitelman hyväksyminen. Varsinainen rahat tiskiin -päätös tehdään kuitenkin esityksen mukaan vasta valtion 30 % osuuden varmistuttua. Kyseessä on siis sen verran sitova päätös, että se kelpaa valtiolle. Se osoittaa, että Espoo on päättänyt edetä metron rakentamiseen.

Esityslista: http://espoo04.hosting.documenta.fi/kokous/2012231182-7.HTM
 
Vs: Länsimetro

Kiitos Elmolle linkistä esityslistaan.

Päätösehdotus sanoi:
Edellä esitetyt kustannusvähennykset ovat pääosin teoreettisia. Varikon kustannusten puolittaminen Helsingin kanssa olisi perusteltua läntisen varikon ollessa välttämätön koko metron toiminnalle. Kivenlahden 1000 autopaikan liityntäpysäköinti on toiminnallisesti hyvä ratkaisu ja hyödyttää ennen kaikkea lännen suunnasta tulevia. Sen kustannusten jakaminen hyötyjien suhteessa olisi perusteltua.

Tuo siis kustannussäästöjä koskevassa kohdassa. Helsinki pääsisi maksamaan varikkoa ja ilmeisesti Kirkkonummi liityntäparkkia. 1000 auton liityntäparkki on ilmeisesti ilmastotavoitteiden ja hiilineutraalin Uudenmaan toteuttamista. Minne autoilijat olisivat menossa Kivenlahden liityntäparkista? Helsinkiin? Vaikuttaa äkkiseltään todella pitkältä metromatkalta, kun Länsiväylää pitkin pääsisi autolla aika paljon lähempänäkin olevalle asemalle, vaikka sitten Porkkalankadulle ei mahtuisikaan.

Muoks: Liityntäpysäköintiin kokonaisuudessaan on näköjään 71,5 milliä eli yli 10 % 701 miljoonan potista (summa ilman odottamattomille kustannuksille varattua 10 prosenttia).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Länsimetro

Esityslista on sikäli aika hauska, että siinä ei missään kohtaa kerrota, miksi tämä metrojatke tarvitaan tai minkä verran matkustajia sille odotetaan.

No, merkityksettömiä sivuseikkojahan nuo tietysti ovatkin.
 
Vs: Länsimetro

Ilmaston ja hiilineutraaliuden takia?

Toi on huono vitsi. Ilmastolle olisi paljon enemmän hyötyä siitä, että toteutettaisiin samalla rahalla sellaisia hankkeita, jotka tarjoaisivat vaihtoehdon autoilulle. Vaikka jokeri.
 
Vs: Länsimetro

Ilmaston ja hiilineutraaliuden takia?

Eivät ole tavoitteet ja toimet samalla sivulla. Kyllähän Helsingissäkin on suunnitelmat kolmelle miljardille eurolle autoilutunneleita, samaan aikaan viralliset tavoitteet helisevät vihreyttään. Listataanpas kuitenkin vähän syitä, miksi metrotunneli Espoon perukoille ei vaikuta hiilidioksidipäästöihin vähentävästi:

  • Raskas rautatierakentaminen uudelle väylälle. Vertaa valtion rataverkon hiilidioksidipäästöihin. Tunnelit ovat tätä työläämpiä rakentaa ja lisäksi niihin kuuluu ylläpidollisten ja turvallisuuslaitteiden energiankulutus.
  • Matkasuoritteen kokonaismäärä kasvaa, kun olemassaolevia väyliä ei lakkauteta. Kun nyt on Länsiväylä, tulevaisuudessa on Länsimetro ja Länsiväylä.
  • Mikäli oletetaan, että metron varrella siirtyisi myös autoliikennettä metroon, jää Länsiväylälle enemmän tilaa Kirkkonummelta tuleville autoilijoille. Koska Kirkkonummi on kauempana kuin Espoo, autoilun suorite kasvaa metron myötä. Kirkkonummelta pääsee kätevästi piakkoin valmistuvaa Länsiväylän jatketta pitkin.

Mielekäs päästöjen leikkaaminen onnistuu vähentämällä matkasuoritetta, ei kasvattamalla sitä. Jokainen matka on päästöjä, vaikka se kuinka olisi päästötön metro. Matkan pitää siis olla lyhyt, ihanteellisesti jalankulkumatka. Rakentaminenkin on päästöjä, joten valmista infraa pitää kierrättää mahdollisimman paljon. Uudisrakentaminen pitääkin kohdentaa matkojen lyhentämiseen, kuten uusiin keskustakortteleihin.
 
Vs: Länsimetro

Toi on huono vitsi.

Selvennykseksi: vitsiksi se oli tarkoitettukin, olis pitänyt laittaa perään :rolleyes:

Nyt siis tehdään 70 miljoonalla parkkipaikkoja ja vapautetaan tilaa enemmälle autoilulle Länsiväylältä.rakenneta oikein minnekään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Kyseessä on hankesuunnitelman hyväksyminen. Varsinainen rahat tiskiin -päätös tehdään kuitenkin esityksen mukaan vasta valtion 30 % osuuden varmistuttua. Kyseessä on siis sen verran sitova päätös, että se kelpaa valtiolle. Se osoittaa, että Espoo on päättänyt edetä metron rakentamiseen.

Esityslista: http://espoo04.hosting.documenta.fi/kokous/2012231182-7.HTM

Hankesuunnitelma hyväksyttiin eilen maanantaina äänin 62-5.
 
Kyllönenhän on kostautumassa vähintäänkin kohtuulliseksi ministeriksi. Onni onnettomuudessa, että Arhinmäki päätti jatkaa harrastustaan valtiorahoitteisesti ja otti itselleen höyhenenkevyen hassutteluministerin salkun.
 
Mahtaako vastaus Raide-Jokerin rahoittamiseen olla sama? Tietty 30 % osuus 243 miljoonasta (rata + varikko) on aika paljon vähemmän kuin 767 miljoonasta.
 
Mahtaako vastaus Raide-Jokerin rahoittamiseen olla sama? Tietty 30 % osuus 243 miljoonasta (rata + varikko) on aika paljon vähemmän kuin 767 miljoonasta.

Jokeri nyt on sen verran tarpeenmukaisempi liikenneyhteys, että voittaisi tuon jatkeen vaikka olisi tuplasti kalliimpi. Se saattaa ihan hyvin saada vähän enemmänkin kuin 30% tukea.
 
Jokeri nyt on sen verran tarpeenmukaisempi liikenneyhteys

Olen herttaisen samaa mieltä, mutta mikä mahtaa olla valtion virkamiesten käsitys? Nykyinen ministeri asennoitunee lähtökohtaisesti positivisesti, ainakin, jos ei tulla pyytämään 153 milliä (30 % Kivenlahden metrosta).
 
Kivenlahden metro menee minusta selvästi Jokerin edelle, kun se on niin keskeinen osa seudun nopeampaa joukkoliikenneverkkoa.

Jokeri on taas enemmän ylikuormitetun bussilinjan kehittämistä, joka palvelee enemmänkin aika lyhyitä matkoja ja liityntää. Jokerin kustannusarvio on muuten oikeastaan kaikkiin muiden länsimaiden pikaratikoihin verrattuna murto-osa(20-35 %) kilometriä kohden. Jokerin kustannusarvio pompsahtaneekin todella hurjasti hankesuunnittelun yhteydessä.
 
Kivenlahden metro menee minusta selvästi Jokerin edelle, kun se on niin keskeinen osa seudun nopeampaa joukkoliikenneverkkoa.

Juuri siksi Jokeri on seudun kehittämisprioriteettien kannalta tärkeämpi. Lyhyet ja kuormitetut yhdeydet tukevat yhdyskuntarakenteen tiivistämistä. Pitkillä ja nopeilla yhteyksillä syntyy hajautetumpaa rakennetta - ei yhtä hajatautettua kuin lähiömotareilla, mutta hajautetumpaa kuin ratikoilla.
 
Takaisin
Ylös