- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Se tarkoittaa vain, että hinta on joustamaton, eli hintajousto on < 1. Aika moni tuote on sellainen. Luokittelu on myös matemaattinen, eli 0,99 tarkoittaa joustamatonta, vaikka joustamattomuus on hyvin vähäinen. (< 1 = joustamaton, = 1 = yksikköjoustava, > 1 = joustava.) Kun halusin vain osoittaa, että matkustus Etelä-Espoossa tulee hinnanalennuksen myötä kasvamaan (ja että toisaalta se on verrattuna Itä-Helsinkiin nyt alhaisempi), ei ole mitenkään välttämätöntä, että sen pitäisi kasvaa 1:n hintajoustolla. Eikä kasvakaan.
Tuota tarkoitin, mutta jos jousto lähenee 0.3 tai alle sen niin se tarkoittaa että hinta saa laskea todella paljon että kysyntä kasvaisi.
Palvelujen tarjonnassa monopolitilanteessa sillä ei ole niin suurta merkitystä, mutta koska kilpailevalla tuotteella (autolla ajamisella vrt sen kustannuksiin) on jyrkempi hintajousto, niin esim bensan, autoilun verojen ja ylläpitökustanusten halpeneminen näkyy suoraan lisääntyvänä liikenteenä. Nythän autoliittolaiset väittävät että ei autoilu ole tullut ollenkaan halvemmaksi, mutta kyllä se on muihin elinkustannuksiin verratuna tullut, ja se näkyy. Joukkoliikenteen hintoja taas nostetaan aina innormaalin vuosi-inflaation tahdissa jatyössäkäyvän kansalaisen kannalta kaikissa tapauksissa joukkolikenne ei edes ole halvin tapa liikkkua. Kun ollaan tottuttu autoiluun niin joukkoliikenne ei houkuttele, vaikka se tulisi halvemmaksi. Ellei luoda jotain uutta.
Työmatkan pituus, jos sen joutuu tekemään joukkoliikenteellä, vaikuttaa enemmän kuin hinta. Tosin jos tulee kehyskunnista asti niin matkalle tulee kanssa hintaa, joten ne kulkee käsi kädessä.Jos asunnon valinnan purkaa osatekijöihinsä, aika harva niistä on sellainen, että siitä yksin voisi sanoa, että se vaikuttaa asuinpaikan valintaan.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: