Etelä-Espooseen ei ole rakenteilla mitään nykyistä järjestelmää nopeampaa joukkoliikennettä. Länsimetron reittiä pitkin pääsee bussilla jo nyt vähintään samaa vauhtia, ja liitynnät huomioiden monien käyttäjien matkanteko hidastuu.
Espooseen rakennettava metro on merkittävästi bussiliikennettä houkuttelevampi ja palvelee paremmin tärkeitä työ-ja opiskelualueita. Kannattaa myös huomioida, että ennustelulla väestön ja työpaikkojen määrän kasvulla bussiliikenteen kapasiteetti ei oikein riitä, bussiterminaaleille ei vaan löydy järkevästi lisätilaa, muuten kuin hajauttamalla liityntää eri metroasemille.
Raideliikenteen ja metron mukavuus ja houkuttelevuus on myös paljon parempi kuin bussiliikenteen. Toki osa lännenkin matkustajista joutuu käyttämään liityntää, idässähän ilmeisesti noin 25 % Kulosaaren sillan itäpuolella kulkevista metromatkoista on vaihdollisia suoranaisesti liityntälinjastojärjestelmän takia. (
http://jlf.fi/f13/6363-helsingin-metron-asemavali/index3.html)
Lännessä liitynnän merkitys lienee kyllä jonkin verran korkeampi Kivenlahden jatkeen valmistuttuakin, mutta todennäköisesti suurin osa metromatkustajista silti kävelee metroasemille, metrohan on niin houkutteleva kulkuneuvo, että ihmiset kävelevät asemille pidempiä matkoja kuin busseille.
Pidemmällä tähtäimellä metron toimivuus toki vielä paranee kun asemien ympäristöä tiivistetään muuta aluetta voimakkaammin ja joukkoliikennettä arvostavat muuttavat lähemmäksi asemia. Samoin tulevaisuudessa valmistuva Pisararata parantaa järjestelmän toimivuutta muodostamalla sujuvammat yhteydet Pääradan ja Martinlaakson radan suunnista lännen työpaikka-ja opiskelualueille.
Länsimetro, sen Kivenlahden jatkeen sekä ruuhkautuvien moottoriteiden ansiosta joukkoliikenteen käyttö lännessä ta länteen saadaan vihdoin nousu-uralle. Toki länsimetro on kallis investointi, mutta halvalla ei vaan saa hyvää joukkoliikennettä, kun etäisyydet seudulla ovat kuitenkin aika pitkiä.