- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
En oikein ymmärrä tuota kolmannesta, mistä tuo lukema ja mihin verrattuna ( per ratakilometri, koko järjestelmä?)
Oletetaan että meillä on tiiviisti rakennettu keskusta jonka läpimitta on n 5-10 km, jollainen on Helsingissä ja Tukholmassa ja sen ulkopuolella tyypillistä esikaupunkialuetta.
Tynkälinjaa joka päättyy keskustaan voivat käyttää vain sellaiset jotka tulevat lähiöstä keskustaan. Läpiajavaa linjaa voivat käyttää sekä kummastakin ilmansuunnasta keskutaan tulevat että ne jotka ajavat keskustan sisällä, mukaanlukien keskustan laitojen välillä tai jommastakummasta ilmansuunnasta jollekin koko keskusta-alueen keskustan lukuisista asemista jortka ovat usein kävely-etäisyydellä täerkeimmistä kohteista jonne mennään keskustassa.
Toki Helsingin metro ei ole ihan kokonaan tynkälinja kuten Tukholman sininen, koska sillä voi jo nyt kulkea länsilaidasta eli Ruoholahdesta Sörnäisiin ja minne tahansa itään jonne metro vie, mutta lännestä eli Lauttasaaresta ja Espoosta ei voi kulkea metrolla keskustaan koska lännestä pääsee vain bussilla, eli Rautatientorin ja Ruoholahden välillä metrossa kulkee huomattavasti vähemmän matkustajia kuin Rautatientorin ja Sörnäisten välillä, voidaan puhua liikakapasiteetista.
t. Rainer