- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Raide-Yvassa esiteltiin metron vaihtoehdoksi bussitunnelia Kamoista Hietaniemen hautausmaan ali Salmisaareen, jonka rakentaminen olisi ennemmin tai myöhemin tullut eteen jos metroa ei olisi päätetty rakentaa. Todennäköisesti myös Lapinlahden moottoritiesillan rinnalle olisi jouduttu rakentamaan oma silta busseille, koska nyyinen ei tulevaisuudessa olisi vetänyt. Ongelma koko länsisuunnan liikenteessä on se että alkumatka Keilaniemeen asti on mentävä vetten yli tai ali, hinta olisi ollut sama aina Keilaniemeen tai Otaniemeen asti riippumatta siitä olisiko ratkaisu ollut metro, pikaraitiotie tai bussimetro. Pikaraitiotie oliis ollut järkevä vain siinä tapauksessa jos raitiovaunut olisivat voineet käyttää nykyistä metrotunnelia. Sääli että sitä vaihtooehtoa ei haluttu tutkia kunnolla.
Jos en ihan väärin muista, oli sekä nykybussien ja eteenpäin kehitettyjen bussien joukkoliikennematkojen veikattu osuus korkeampi kuin metron. Enkä muista nähneeni tälle mitään muuta perustelua kuin ne YTV:n ennusteet, joiden epätarkkuudesta ja luotettavuudesta oli maininta (nythän me jo tiedämme mm., että nuoret eivät hanki ajokorttia niin helposti kuin aiemmin). Ja eikös YVAssa pikaratikkakin kulkenut siltaa pitkin? En siis näe mitään järkevää syytä, miksi ennen pitkää olisi busseille tarvittu tunnelia? Kyllä metroa suositummat bussi- ja ratikkaratkaisut olisivat voineet niellä kasvavaa autoliikennettä sen verran, ettei tunneleita olisi tarvittu. Liikenteen käyttäjillä on myös tapana sopeutua tilanteeseen eli teiden sulkeminen henkilöautoilta olisi ennen pitkään tehnyt tunnelit tarpeettomaksi. Ainoa vaikutus olisi luonnollisesti ollut vain autojonon siirtyminen Helsingin kaduilta Länsiväylälle. Saman verran ne kadut kaupungissa kuitenkin vetäisi kuin aiemminkin.
Metrohan rakennetaan nimenomaan kulkemaan asutuksen ja työpaikkakeskittymien kautta eikä moottoritietä pitkin.
Urheilupuistoa ei varmaan voi kutsua asutukseksi tai työpaikkakeskittymäksi vielä vuosikymmeneen metron valmistumisen jälkeen. Muut asemat näyttäisivät sijaitsevan noin pisimmillään 650 metrin päässä lähimmästä moottoritieliittymästä. Kyllä se silloin moottoritien varrella on, jos kerran tuollainen matka on ihan kelpo kävelyetäisyys lähimmälle pysäkillekin.