No Espoohan tulee anomaan Stadiin liittymistä sitten kun koko täyspitkän länsimetron lasku lankeaa, sellainen on salainen agenda, joten tulee Helsinkikin hyötymään siitä.
Miten Helsinki hyötyy siitä, että se joutuu maksamaan pahimmassa tapauksessa 2 miljardin euron velat jonnin joutavasta metrosta? Ja lisää Blomminmäen jätevedenpuhdistamosta ja sen loputtomista käyttökuluista, kun puhdistamo tehdään mahdollisimman kauas sekä jäteveden lähteestä että uloslaskupaikasta.
Muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että näitä metropäätöksiä on huoletonta Espoossa tehdä juuri tästä syystä. Espoolla ja espoolaisilla ei ole varaa maksaa näitä päätöksiä. Ja kun kunta päätyy konkurssitilaan, valtio liittää kunnan sellaiseen kuntaan, jolla se arvelee olevan varaa maksaa konkurssikunnan typeryydet.
Siis korkeampi varainsiirtovero metron varren vanhoille asunnoile?
Varainsiirtovero menee valtiolle. Ei kuvailemaani veroa ole olemassa, sillä kunta voi verottaa vain kiinteistöveroa, joka ei ole sidottu kiinteistön myyntiin, vaan sitä maksetaan vuosittain kiinteistön arvon perusteella. Maankäyttö- ja rakennuslaissa on määritelty kehittämismaksu, joka on maksu, jota voidaan periä sillä perusteella, että julkisesta investoinnista aiheutuu hyötyä maanomistajalle. Mutta sekään ei ole sitä, mitä kuvailin.
Se, mitä kuvailin, oli vain ajatus siitä, mikä olisi oikeudenmukaista ja kivutonta. Sillä jos ratikka, metro tai moottoritie nostavat jonkin kiinteistön tai osakehuoneiston arvoa, eihän asukas arvonnoususta mitään hyödy ennen kuin myydessään. Hyöty voi olla liikennepalveluiden parantuminen, jolloin esimerkiksi matka-aika lyhenee tai matkustus muuttuu mukavammaksi. Mutta ei siitäkään raha tilillä luultavasti lisäänny niin, että olisi reilua alkaa verottamaan tätä hyötyä. Sen sijaan, jos liikennehanke aiheuttaa lähistölle lisää rakentamista, se tarkoittaa myös lisää liikennettä ja lisää liikenteen häiriöitä ja haittoja.
Minä olen sillä kannalla, että tulee noudattaa hyötyjä maksaa -periaatetta. Mutta Suomessa ei näin tehdä. Ei näköjään edes silloin, kun siihen olisi tilaisuus kaupungin omistaessa maan. Tämä näkyy nyt Kruunuvuorenrannassa ja Jätkäsaaressa. Asiat tehdään väärässä järjestyksessä, eikä kehittämismaksuakaan suostuta käyttämään. Kaupunkilaisten verorahoilla maksetaan ja hyötyjen annetaan valua rakentajille ja sijoittajille.
Muualla Euroopassa on käytössä erilaisia keinoja. Ja vaikka niistä tietenkin maksajat napisevat, loppujen lopuksi ovat tyytyväisiä. Hyödyt ovat kuitenkin suuremmat kuin oikeasti varsin pienet maksut. Ja tärkeä etu on, että kun on olemassa arvoltaan merkittävä rahoitusinstrumentti, hankkeet myös toteutuvat helpommin kuin meillä. Sekin on myös niiden maksavien hyötyjien etu.
Toistan jälleen kerran, että jos kerran Kivenlahden metron tekeminen on kannattavaa, miksi kustannuksia ei peritä niiltä, joiden hyöty se kannattavuus on? Silloinhan ei tarvitsisi itkeä valtionavun perään tai jättää tekemättä lakslemia, joilla kannattavuutta ja muita vaikutuksia mitataan. Ei tarvitsisi valittaa siitä, että hankkeet eivät etene, koska ne etenisivät, kun kerran rahaa on tyrkyllä, kuten kannattaviin hankkeisiin on.
Se, mitä nyt tapahtuu, antaa erittäin vahvan syyn epäillä, että puheet kannattavuudesta ovat roskaa. Kysymys on vain siitä, että rakennusliikkeille on mieluisaa saada tehtäväksi itse metro. Se on niille hyvin kannattavaa ja riskitöntä tuloa. Mutta lupaukset uusista asunnoista eivät ole. Eli Finnoon tai Kaitaan rakentaminen ei kiinnosta oikeasti, ainakaan Loukon esittämällä 1000 €/k-m[SUP]2[/SUP] rakennusoikeuden hinnalla.
Sama asia näkyi muutama vuosi sitten keskustatunnelin kanssa. Puheet kannattavuudesta olivat aivan samat kuin nyt Kivenlahden metron kanssa. Mutta kun sitten sanottiin, että saatte tunnelin, jos maksatte edes osan siitä, kun se on niin kannattava, niin siihen loppuivat kannattavuuspuheet. Ja aivan sama on tilanne Pisaran kanssa. Keskustan kiinteistöille se on kannattava, jos niiden ei tarvitse maksaa siitä mitään. Muuten ei ole.
Yleensähän kaikki, minkä saa ilmaiseksi, on kannattavaa.
Antero