Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Eivät asunnot missään maksa liikaa, vaan ne maksavat markkinahinnan. Kukin valitsee sen hintaisen asunnon, jonka pystyy maksamaan. Ja käytännössä kukin joutuu valitsemaan asuinpaikkansa sieltä, missä asuntojen markkinahinta on enintään sen suuruinen, jonka pystyy maksamaan.Malli ei toimi koska josasunto Kienlahdessa tai Laajasalossa maksaisi liikee koska joutuisi maksamaan "joukkoliikenneveroa" nin rahoistaa nnuukat eivät muuta niihin vaan Klaukkalaan ja kulkee kaikki matkansa sitten autolla, koska se ratkaisu tulisi siinä tapauksessa halvimmaksi, varsinkin jos työpaika ei ole Helsingin keskustassa.
Jos ei halua asua Klaukkalassa vaan Kivenlahdessa, mutta maksukyky ei riitä Kivenlahteen, ei voi ostaa/vuokrata asuntoa Kivenlahdesta, mutta voi ostaa/vuokrata jostain muualta, jossa markkinahinta on Klaukkalan tasoa. Silloin ei pääse haluamaansa asuinpaikkaan, mutta maailma on sellainen, ettei kaikkea haluamaansa muutakaan saa.
”Joukkoliikenneveroa” ei maksa ostaja vaan sen maksaa myyjä. Tämä johtuu siitä, että ostaja maksaa markkinahinnan, ja se määräytyy maksuhalukkuuden, ei asunnon kustannusten perusteella. Siksi on täysin turha esittää, että asuntoihin kohdistuvat maksut nostavat niiden hintoja. Helsingissä ei missään tehdä ja myydä asuntoja, joiden kustannukset ovat suuremmat kuin markkinahinta, vaan aina rakentajat tekevät voittoa asuntokaupalla. Siksi ainoa asia, johon esim. ”joukkoliikennevero” vaikuttaa, on myyjän myyntivoitto.
Vanhojen asuntojen kauppa on tietenkin eri asia kuin uusien. Vanhan asunnon omistajan "rakentamiskustannus" on asunnon ostohinta. Jos oston jälkeen viereen tulee ratikkapysäkki tai kohtuuetäisyydelle metroasema, asunnon markkinahinta nousee. Nousu realisoituu rahaksi kuitenkin vasta myytäessä. Käytännössä kunta voi periä hyötyä rahana korottamalla kiinteistöveroa. Korotuksen peruste on, että asunnon myyntiarvo on noussut. Kiinteistöverot ovat kuitenkin aika pieniä suhteessa mahdolliseen myyntihinnan nousuun. Joten jos myyntihinnan noususta ei peritä hyvistystä ratikan tai metron tekemiselle, silloin hyötyjä ei maksa siitä, mikä hyödyn aiheutti.
Antero