^Siis päätettiin demokraattisesti, kun päättäjille kerrottiin metron hinnan olevan puolet nyt toteutuneesta ja raitiotievaihtoehdot esitettiin mahdollisimman epäedullisella tavalla.
Silloin kun ekan kerran, v 2006, päätettiin tiedettiin kyllä yleisesti ettei se hinta 452 m€ pidä paikkansa vaan puhuttiin n 600 M€:sta. Sekin on vähemmän kuin nykyinen ennuste mutta sen jälkeen on päätetty rakentaa 2 asemaa lisää jne.
Ne rakennuskustanukset jotka eri vaihtoehdoissta esitettiin oli arvioitu jo 2000-luvun alussa ja oli kaikkien vahtoehtojen osalta alakantissa. Lähinnä niiden keskinäistä suhdetta vertailemalla pääsi jonkinlaiseen käsitykseen mitä mikäkin maksaa.
Itse en uskonut vielä edes kuukautta ennen äänestystä että metromyönteinen tulos syntyy. Se oli suurin ryhmä Kokoomus joka käytännössä päätti siitä, vielä n puoli vuotta ennen äänestystä heidän kantansa oli ollut yksiselitteisesti kielteinen tai osa oli hiljaa. Ainoa raideliikennettä tosissaan ajava ryhmä oli Vihreät, osa heistä kannatti raitiotietä, osa metroa, mutta eivät kinastelleet keskenään vaan antoivat eniten kannatusta saaneen voittaa. Demareilla metron kannatus suurinta , pikaraitiotiet saivat vain satunnaista kannatusta vihreiden ulkopuolella. Kovimmat metron ja ylipäänsä raideliikenteen vastustajat olivat perussuomalaiset, keskusta, sitoutumattomat ja kristilliset. Päätöksentekoon asti oli Espoon kauppala + kaupunki saanut hoitaa joukkoliikenteensä 43 vuotta ilman metroa, Helsingissä taas oli ollut sellainen jo 23 vuotta joten tiedettiin ainakin mitä eroa on busseilla ja metrolla, ei se päätös hetken mielijohteesta syntynyt.
Suurimpana ryhmänä kokkarit ratkaisivat, ilmeisesti he olivat arvioineet eri ratkaisujen hyödyt ja haitat, bussiliikenteen jatkamisen haittana olisivat olleet jatkuvasti kohoavat kustannukset, ilmansaasteet, turvallisuuspuutteet sekä Kampin terminaalin ja sen sisääntuloväylän riittävyys pidemmllä aikavälillä, sekä Helsingin vastustus bussirallin jatkamiselle.
Vihreillä oli ilmeisesti ne avaintiedot ja realistiset suunnitelmat jotka olis tarvittu realiastisen pikaraitiotiesuunnitelman läpiajamiseksi, mutta niitä ei koskaan käytetty tosissaan. Ilmeisesti vihreät kuvittelivat että heitä ei kuitenkaan tosissaan kuunnella, paras olla hiljaa vaan, ei vissiin turhaan heitä nimitelläkään kokoomuksen puisto-osastoksi. Sitten oli pääasiassa Helsingissä asuvien raitiotieaktivistien ja harrastajien joukko jotka yrittivät vaikuttaa kansalaiskeskusteluun esittämällä radikaaleja väitteitä metron huonommuudesta muihin vaihtoehtoihin verrattuna, mutta koska heillä ei ollut poliittista mandaattia ajaa läpi suunnitelmiaan Helsinkiä ja Espoota yhdistävästä hiukan pirstaleisesta raitiotieverkostaan edes kotilkaupungissaan Helsingissä, niin miten sellainen vaihtioehto olisi saanut espoolaiset valtapuolueiden politikot sitä tukemaan?
Päätöksen jälkeen on jälkiviisautta alkanut esiintyä joissakin kokkareista mutta ei heistäkään kukaan liputa raitiotien puolesta. Nyt Espoo-henkistimmät ja ja jälkiviisaimmat kokkarit pesevät kasvonsa vastustamalla metropolihallinnon syntymistä tai ainakaan sellaista missä Espoo on mukana. Espoon pitää pysyä itsenäisenä, muuten se lähtee koko Suomesta veke, ehkä USA suostuisi ottaa Espoon 51. ja Kauniaisen 52. osavaltioikseen jos pakkoliitos Helsingin ja muun pk-seudun kanssa uhkaa.
Raide-jokeria odottava päätös antaa yhä odottaa muita isompia päätöksiä. En sanoisi että Kivenlahden metro on se joka estää sitä, nythän Espoo on päättänyt että Raide-Jokeri noudattaa kehäykkösen linjausta Leppävaarasta Otaniemeen, ja hyvä niin, koska Laajalahden ja Tapiolan läpi, jossa asukasvastarinta oli kompaktia, ja tilaa rajoitetusti, se olisi ollut katastrofi. Kuvittelisin että Helsinki on se joka jarruttaa raide-jokeria, ja että ongelmat ovat lähinnä siinä miten kytkeä yhteen nykyinen raitiotieverko Jokerin kanssa, millainen kalusto, missä varikot, mikä raideleveys jne. Ennekuin on enemmän kokemusta Artic-vaunujen toimivuudesta ei kannata sitoa jokeria kiinni 1000-milliseen verkkoon. Jos ollaan rehellisiä niin edellinen HKL:n uusien raitiovaunujen hankinta floppasi niin totaalisesti että sille ei vedä vertoja kuin korkeintaan metron automaattiohjaushanke
t. Rainer